ספר המצוות

השאלה: שלום רב.
שאלתי נשאלה כבר לפני הגרז"ן, הרב ראם והרב שמעון לפיד מאור עציון, ואף אחד מהגדולים הנ"ל לא נתן תשובה.
ובכן, הרמב"ם בשרשים לספר המצוות טורח לקבוע כללים איזו מצווה נכנסת לתרי"ג ואיזו לא. ומרבה להתווכח עם בעל ההלכות ודעימיה בגדרים של מה נקרא מצווה.
ברור, שיש דברים שהם דאורייתא, (שלא נקל בספקותיהם), ואפ"ה אינם נכנסים לתרי"ג.
שאלתי היא, מה הנפק"מ אם דבר מסויים נחשב "מצווה" ונכנס לתרי"ג? מה השתנה בו אם הוא נחשב "מצווה" או לא? שהרי, כנאמר, יש דברים שהם ברמה דאורייתאית עם כל ההשלכות של זה, ובכל זאת לא נכנסו לתוך התרי"ג.
תודה רבה, יצחק.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/10/2013 2:12:30 AM
בס"ד

שלום וברכת ד´

א. עיין פיה"מ לרמב"ם סוף מכות שהזכות לחיי עוה"ב היא רק המקיים אחת מהמצוות (לפי התנאים) שהם מהתרי"ג, ומשמע שאחרות אין בהם זכות זו.
ב. רש"ש סנהדרין כתב שבסה"ת של המלך כתבו את התרי"ג מצוות.
ג. מצוות לימוד "המצווה" היא רק בתרי"ג.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp