ברכת הריח של זרעוני שומר בשקיות של "תה שומר"

השאלה: בעזרת ה' יתברך שלום הרב קנינו תה שומר. על פי היצרן יש בשקיק %100 זרעוני שומר. איזו ברכה יש לברך כאשר באים להריח בשקיק? תודה רבה

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"ב שבט תשפ"א 21:36

ב"ה אור לכ"ג שבט ה'תשפ"א

לכבוד

הרב אלחנן איזק הי"ו

 שלום וברכה וכל טוב

בתשובה לשאלתך, מהי הברכה שמברכים על שקיקי תה המכילים 100% זרעוני שומר, כאשר באים להריח בשקיק?

מתוך שאלתך, פשוט לך שצריך לברך עליהם ברכת הריח, אך לענ"ד דבר זה שנוי במחלוקת הפוסקים, האם מברכים ברכת הריח על דברי מאכל המיועדים לאכילה?

אכן, מפשט דברי הגמ' ברכות מג ע"ב; משמע שמברכים על פירות שמיועדים למאכל אם נטלם להריח בהם, וכלשונה:

"האי מאן דמורח באתרוגא או בחבושא אומר ברוך שנתן ריח טוב בפירות".

גם גם פשט דברי השו"ע או"ח סי' רטז סעי' ב, אלא שהוסיף שדווקא כשנטלו להריח או גם לאכילה וגם להריח, כלשונו;

"...ואם היה פרי ראוי לאכילה מברך הנותן ריח טוב בפירות, והני מילי כשנטלו להריח בו או לאכלו ולהריח בו...".

וכך נקט למעשה המשנ"ב בביאור הלכה סי' רטז סעי' ב ד"ה כשנטלו; שדווקא כשנטלו להריח בו בזה נעשה כאילו הפרי עומד להריח".

וראיתי בספר וזאת הברכה שכותב כן גם בשם הגרש"ז אויערבך, ומציין שכן דעת עוד אחרונים.

אך בשו"ת רב פעלים ח"ב או"ח סי' לה, שמדייק מלשון הגר"א, שכל דבר שמיועד לאכילה גם אם נטלו להריח בו אינו מברך עליו ברכת הריח, כלשונו:

"וראיתי עוד להגאון מהר"א מוילנא שם בס"ק לז, שחזר וקיים דבריו הראשונים והכריע כסברא אחרונה, דכל שאין עקרו עומד לפניו להריח לא יברך ברכת הריח".

וכן ראיתי דעת הרה"ג בן ציון אבא שאול זצ"ל בשו"ת אור לציון ח"ב הערות פרק יד דיני ברכות - אות לח, שכתב באופן דומה, עפ"י דברי החזו"א, וז"ל:

"אבל קנה דבר שיש בו ריח לאכילה, אף שכעת מוכרח להריח יש אומרים דלא חשיב לריח וכמו שכתב בחזו"א סי' לה ס"ק א; ולכן אין לברך עליהם משם ספק ברכות להקל ועדיף שלא להריח כלל באופן זה".

מכאן שגם בנידון שקיות "תה צמחים" המכילות 100% זרעוני שומר, כיוון שזהו ריחם הטבעי, וזה בוודאי ריח שיש לו עיקר. אך עדיין האפשרות לברך עליהם ברכת הריח תלויה במחלוקת הנ"ל, שכיוון שברור שהם מיועדות לשתייה ולא לריח, אך אתם רוצים לקחת שקית ולהריח אותה, שלדעת המשנ"ב ניתן לברך עליהם את ברכת הריח בתנאי שנוטל את השקית כדי להריח אותה. וראיתי בספר וזאת הברכה שכותב כן גם בשם הגרש"ז אויערבך, ומציין שכן דעת עוד אחרונים. וכן דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל וכתב שרבים נהגו לברך "הנותן ריח טוב בפירות על לימון" אע"פ שלאחר מכן נוטלים אותו להריח בו.

לעומת זאת מדברי הגר"א הרב פעלים והחזו"א שהבאנו לעיל לא ניתן לברך עליהם את ברכת הריח אלא אם כן מייחדים אותם לריח. וכן פסק בספר ברכת ה'.


מכאן מגיעים לעצם השאלה, איזו ברכה מברכים על זרעוני שומר? 

כאמור מדובר כאן בזרעוני שומר, שלא מוסיפים להם כלל ריח, אלא זהו ריחם הטבעי שלהם, ברור שניתן לברך עליהם את ברכת הריח. כל אחד מהפוסקים לעיל כל אחד לשיטתו (אם ייחדם לריח לכו"ע, ולמתירים לברך גם אם נטלם להריח).

אך לגבי נוסח הברכה, קשה לומר לברך עליהם ברכת "הנותן ריח טוב בפירות", כי אע"פ שמברכים על לימון "הנותן ריח טוב בפירות", למרות שמקור הריח הוא רק מהקליפה, וכפי שביאר הגר"ע יוסף זצ"ל כי הקליפה והפרי חד הוא.אך שם מדובר שהפרי שלם ואז מברכים על כל הפרי "הנותן ריח טוב בפירות".

אולם אין הדבר דומה לזרעוני השומר כי כאן הם מופרדים מהפרי עצמו, והדבר דומה למה שנחלקו האחרונים האם כאשר מורידים את הקליפה מהפרי וקולים אותם באש, שיש שכתבו לברך עליהם "הנותן ריח טוב בפירות", אך יש שכתבו לברך "עצי בשמים" ולכן לענ"ד כיוון שמידי ספק לא מצאנו, ולכן ההכרעה היא לברך "בורא מיני בשמים" כשיש מחלוקת בענייני ברכות הריח.

לכן נראה למעשה, שברכת גרעיני שומר טבעיים היא "בורא מיני בשמים", לכל אחד מהפוסקים לעיל לשיטתו, לסוברים שדווקא כשייחדם  לריח, ולפוסקים שדי אם נטלם להריח בהם.


בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp