מדבקות בספר תורה ובתנ"ך שלם המיועד להפטרה

השאלה: השבת בספר התורה בו נקרא המפטיר הדביקו מדבקות לסימון המפטיר האם מותר להדביק בתוך הספר מדבקות לסימון?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | ד' אלול תשפ"ב 18:20

ב"ה


שלום וברכה וכל טוב 


בתשובה לשאלתך, בספר תורה אסור לסמן את מקום הקריאה לא רק על ידי כתיבה שזה מעורר שאלה בכשרות הספר. כי אם גם הנחת מדבקות על הספר אסור. שאע"פ שאין זה פוסל את הספר, אך זה ביזוי ספר תורה, שמניחים עליו דברים, שאינם לכבוד הספר. שונה הדבר בספרי תנ"ך מודפסים המיועדים לקריאת ההפטרה בהם מקילים להניח סימניות. כיוון שלדעת הרבה פוסקים מותר אף לסמן את מקום הקריאה בעיפרון וכדו', כפי שפסק בשו"ת תרומת הדשן סימן כ;

"אבל לדידן שהפטרה שלנו כתובין בקונטריסין ויוכל לסמן שימצא מהר איזה הפטרה שירצה אין חשש בדילוג מנביא לנביא".

וכמותו פסק הבית יוסף או"ח סי' קמד וכן פסק המשנה ברורה (ש).

וכן פסק רבינו יוסף חיים בשו"ת תורה לשמה סי' שו:

"דע כי יש להזהיר את המון העם בענין אחר כיוצא בזה והוא אותם שדרכם להצניע שערות זקנם הנתלשים תוך הספרים דודאי לא אריך למעבד כן ועוד יש להזהירם בעבור בתי עינים שלהם שדרכם להניחם תוך הספר כדי שיהיו נשמרים שם עד שיקומו באמצע לימודם ויעשו צרכים שלהם והרי נמצא אלו משתמשים בספרי הקודש לצורך ממונם לשמור אותו שם מיהו אם מניחים אותם שם לסימן כדי שידע המקום שפסק שם ויחזור ללימודו שרי כי רק אם מניחם לצרכם כדי לשמרם הוא דאסור...".

לסיכום:

א. אסור להניח מדבקות על ספר תורה למצוא מקום הקריאה

ב. מותר להניח מדבקות בספרי קודש המודפסים למצוא את המקום שבו הוא סיים ללמוד, והוא הדין בספרי תנ"ך הנדפסים המיועדים לקריאת ההפטרה - שבהם מותר להניח מדבקות.


בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב 

 

toraland whatsapp