פנים חדשות בברכת שבע ברכות

השאלה: האם נוכחות פנים חדשות בסעודת שבע ברכות נצרכת דווקא בזמן ברכת המזון, או די בכך שהשתתף בסעודה ואומרים שבע ברכות אף שאין פנים חדשות בזמן ברכהמ"ז?

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | כ"ו כסלו תשפ"ג 9:29

שלום

 נפסק בשולחן ערוך אבן העזר הלכות קידושין סימן סב סעיף ז
במד"א, כשהיו האוכלים יט] הם שעמדו בברכת הנשואין <ד> ז'} ושמעו הברכות; ז {יג} אבל אם היו האוכלים אחרים, {יד} שלא שמעו ברכת נשואין בשעת נשואין, מברכין בשבילם אחר ברכת המזון ז' ברכות, כדרך שמברכין בשעת נשואין, (ט) והוא שיהיו י', וחתן מן המנין. (נ') (י) כ] וי"א שאפילו היו בשעת החופה ושמעו הברכות, אם לא אכלו שם עד עתה, מקרי פנים חדשות ומברכים בשבילם ז' ברכות אחר ברכת המזון, ח וכן פשט ח'} המנהג. הגה: כא] וי"א דאם היו שם פנים חדשות, (יא) אף על פי שאין אוכלין שם, מברך בשבילם (יב) ט כב] לילה ט'} ויום (הר"ן פ"ק דכתובות). 


הגורם המחייב לברכת שבע ברכות  היא הימצאות של פנים חדשות כלשון השו"ע וברמ"א "מברך בשבילם"

אלא שחלקו האם הפנים חדשות צריך להיות שותף גם באכילה או די להיות בשעת אמירת הברכות .

 לכן נראה להלכה שרק אם הפנים חדשות נמצא בשעת אמירת הברכות יש אפשרות לברך (ולגבי אם יש צורך שיהיה שותף גם באכילה חלקו בזה הפוסקים)



בברכת התורה והארץ

אברהם סוחובולסקי

toraland whatsapp