מיקום אמה על אמה כזכר לחורבן

השאלה: בנושא שיור אמה על אמה זכר לחורבן. יש שלוש כניסות לבית (א) דלת ראשית לסלון בקומה למטה (ב) דלת הזזה גם לסלון (ג) דלת מהחנייה בקומה למעלה (קומת חדרי השינה). בני הבית כמעט תמיד נכנסים בקומה למעלה (ג), פרט ליציאה לגינה בקומה למטה שמשתמשים בשתי הכניסות למטה. אורחים ומי שדופק בדלת משתמשים בדלת לסלון (א). עד עכשיו היה שיור אמה מול הדלת לסלון (א) בקיר המטבח (הקיר היחיד שמול הדלת ממש ורואים ישר מהדלת). עכשיו הותקנו ארונות חדשים שמכסים את הקיר הזה. האם חובה לקלף במקום אחר מחדש? אם כן איפה אפשרי? האם צריך דווקא בכניסה של האורחים (א) או אפשר או עדיף בכניסה של בני הבית (ג) שם יש קיר ממול. יש קיר בסלון ממול דלת ההזזה (ב) שאפשר גם לראות במבט קצת הצידה מהדלת לסלון (א). תודה

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"ב אדר תשפ"ב 23:29

ב"ה

שלום וברכה

בתשובה לשאלתך מי צריך לראות את ה"אמה על אמה" האם בני הבית או האורחים, הדבר הזה אמנם נידון בפוסקים, בפירוש לשון הגמ' (בבא-בתרא ס ע"ב): "אמר רב יוסף אמה על אמה, אמר רב חסדא כנגד הפתח...", ובפשטות רב חסדא מוסיף על דברי רב יוסף, ודברי שניהם נפסקו להלכה ברמב"ם (הל' תעניות פ"ה הי"ב) שכתב: "ומשייר מקום אמה על אמה כנגד הפתח בלא סיד", וכן פסק השו"ע (או"ח סי' תקס סעי' א).

אכן יש שביארו "כנגד הפתח", צריך להיות "מעל הפתח" ולפי זה מטרת השארת "אמה על אמה" היא בכדי שבני הבית שנמצאים בבית יראו את ה"אמה על אמה" ולאו דוקא אלו שנכנסים. 

אולם ההכרעה למעשה, שעדיף שהשארת "אמה על אמה" תהיה מול הכניסה (שערי תשובה ס"ק א משנ"ב ס"ק ג, פסקי תשובות אות ב), בכדי שכל מי שנכנס לבית יראה את ה"אמה על אמה". 

אכן, אם אי אפשר להניח בדיוק מול הכניסה, עדיין עדיף להשאיר במקום בבית שהנכנסים מחוץ לבית יוכלו לראות את האמה על אמה.


בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב 

toraland whatsapp