סרוס חתולה

השאלה:

שלום,אנו מגדלים בביתנו חתולת בית נקבה. היא גדלה אצלינו מאז שהיא גורה קטנה, ואנו קשורים אליה ואוהבים אותה מאוד.  כעת היא הגיעה לגיל בגרות והייתה לה תקופת ייחום. במשך כמה ימים היא סבלה מאוד, והייתה מיילת בקולי קולות בלי הפסקה לאורך כל היום והלילה... כיוון שהיא חתולת בית ואף פעם לא יוצאת אפילו למרפסת, אף זכר לא התקרב לאזור (לשמחתנו), ולמרות שאפילו השארנו בשבילה את הדלת פתוחה כל היום ואיפשרנו לה לצאת (לא רצינו אך פחדנו שאם נמנע ממנה זה יהיה צער בע״ח) היא לא רצתה בשום אופן לצאת החוצה, ונשארה בבית ליילל, לסבול ולהתפתל כמה ימים. בררנו על כך והתברר שאצל חתולות הייחום חוזר כל כמה שבועות, ואפילו אם הן מזדווגות וממליטות גורים, זה חוזר שוב אפילו תוך כדי. כך שלמעשה הבנו שזה הולך להיות סבל בלתי פוסק מעתה והלאה... אם היא תמליט גורים לא תהיה לנו שום ברירה אלא לגדל אותם בבית, כיוון שהיא אינה מסוגלת לשרוד בחוץ בשום אופן, ואיננו מעוניינים בגורים, במיוחד שזה לא יהיה חד פעמי אלא כל כמה חודשים תמליט שוב ושוב, וזה בלתי אפשרי, גם מבחינת ההוצאות הכספיות הגדולות. אך כמו שתיארתי כיוון שהיא בבית ממילא לא מגיעים זכרים, כך שלמעשה זה אומר שהיא פשוט תמשיך להתייחם ולסבול שוב ושוב כל כמה שבועות ללא שום תוחלת, וגם לנו נגרם מכך צער מאוד מאוד גדול, גם כי קשה לנו מאוד לראות אותה סובלת, וגם כי זה ממש מפריע להתנהלות של הבית. אנחנו ממש אובדי עיצות... בררנו על הנושא באינטרנט, וראינו המלצות של רבנים להשתמש בגלולות, או ניתוח של קשירת חצוצרות (שאז זה כביכול לא עיקור מוחלט, כי בעקרון אפשר לפתוח בחזרה), אך שתי האופציות לא רלוונטיות בכלל מבחינתנו, כי זה רק מונע מהחתולה להביא גורים, אך כל התהליך הקשה של הייחום ממשיך כרגיל, וזה בדיוק מה שאנו מנסים למנוע. בנוסף, הגלולות גורמות לחתולות למחלת הסרטן ואיננו יכולים לעשות לה דבר כזה. השאלה שלנו היא האם יש איזו דרך שהרב יוכל להתיר לנו לעשות לה עיקור, כי באמת איננו רואים שום פיתרון אחר למצב הבלתי אפשרי הזה...

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ' כסלו תשפ"א 19:32

בס"ד


שלום וברכה


כידוע יש הבדל בין סרוס זכר ונקבה, לגבי נקבה אפשר לסכם את השיטות השונות: 

א. לדעת הראשונים תוס', ריטב"א, רשב"א משמע שאין כל איסור סרוס בנקבה, בין במעשה ובין בגרמא.

ב. לדעת הרמב"ם בביאור הה"מ והגר"א יש אסור תורה בסרוס נקבה בידים, ואילו בכוס של עיקרים מותר.

ג. דעת הרמב"ם בבאור הט"ז  הדבר מותר ואינו אסור אלא משום צעב"ח.

בנידון דידן לדעת הראשונים (א)  מותר לסרס נקבה, ולדעת הרמב"ם לפי הט"ז (ג) ג"כ הדבר מותר שהרי בצער בע"ח אם כנגדו יש צער בנ"א איננו נחשב להיות איסור, עיין רמ"א סי' ה  סעי' ה. ואילו לדעת הרמב"ם בביאור הגר"א והרב המגיד יש איסור תורה בסרוס בידים אבל מותר בצורה עקיפה. 

על כן לכתחילה יש לדאוג לסורס נקבות על ידי גלולות וכן אפשר לחפש סרוס כימי, אולם נראה שאם הדבר בלתי אפשרי, אפשר למכור את החתולה לגוי שהוא יעשה את פעולת הסירוס, ולדעת הרמב"ם אין איסור סרוס אצל גוי, על כן לכו"ע אפשר למכור את החתולה לגוי לזמן והוא יחזיר את החתולה לאחר סירוסה והטיפול בה. יש הרבה גויים בארץ שמתעסקים בכך. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 



מצו"ב הצעה לשטר מכר של החתולה לגוי: 

לד"ר .... למסירה לכל יהודי המאמץ כלב/ מכלביית המועצה.[1]

 הסכם בין מאמץ ללא-יהודי המאפשר קיום הצו לסירוס/ עיקור בלי לעבור על ההלכה:

 

הסכם בין מוכר בעל חיים  לרוכש לקנות אותו בחזרה בתנאים מסוימים

ההסכם הוא בין:

המוכר:[2] _מר____________ת.ז. _______________

לבין

הרוכש: מר_____________________תז_________

אם הרוכש ירצה בכך[3], המוכר ירכוש ממנו בחזרה תמורת תשלום של __________ש"ח את בעל החיים שמכר לו (בתוספת מע"מ לפי דרישות החוק[4]). זאת אם וכאשר יעביר לו הרוכש תיעוד המעיד על כך שבעל החיים עבר סירוס/עיקור על ידי וטרינר לא-יהודי.[5]

הרוכש מתחייב שבכל דבריו בכתב או בעל פה עם הווטרינר לא יזכיר את שמו או את זהותו של המוכר[6].

ובאנו על החתום

 

________________המוכר              ______________________ הרוכש[7]

 


[1] הסכם זה יימסר על ידי הווטרינר גם לאדם פרטי המבקש לעקר את הכלבה או החתולה שלו. אפשר למסור אותו גם למי שעומד על כך שיסרס את הכלב או את החתול שלו יהא אשר יהא ולא מצליח הווטרינר לשכנעו שמטעמים הלכתיים עדיף להימנע מכך.  

[2] מאמץ הכלב או הכלבה.

[3] הרוכש אינו חייב למכור או למסור את בעל חיים חזרה למוכר. לדעתו של השואל ומשיב (תליתאה אורח חיים סוף סי' רכט) העובדה שהרוכש איינו חייב למכור חזרה את בעל החיים ליהודי מלמדת שאין כאן הערמה גרידא.

[4] ראה הערה הקודמת..

[5] מה שחשוב ליהודי המוסר את בעל החיים שלו לסירוס רק כדי למלא  אחר הוראת החוק איננו הסירוס אלא התיעוד שבעל החיים סורס. הווטרינר שמסרס את בעל החיים פועל לא לטובת היהודי שלא מרוויח מכך כלום – מחיר בעל החיים אינו עולה - אלא כדי שלא לעבור על החוק במסירת הצהרה שקרית.

[6] על פי שו"ת מהר"ם שיק אבה"ע סי' יא.

[7] הלא יהודי.

 

toraland whatsapp