הלימוד היומי י"ח ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: א' אדר א' « הקודם | הבא »

התערבות האדם במעשה בראשית: השיבוט א'

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

המונח "שיבוט" בא במקום המונח: "שכפול". באופן תיאורטי ניתן לא רק "לשכפל" כפיל של אדם אחד, אלא גם ליצור שבטים שבטים, עדרים עדרים, שכולם יהיו זהים לחלוטין זה לזה. משורש השבטיות יצא ה"שיבוט".

יצירת אדם נחשבת יותר מכל כמעשה א-להי, הבורא כל אדם ואדם בצלמו. יצירת אדם בצורה מלאכותית ביד אדם נראית על פניה כחדירה חמורה לרשותו של הקב"ה ופגיעה כביכול בסמכותו המוחלטת. עם זאת מצינו דוגמאות ליצירה כזאת בידי אדם. המאירי (סנהדרין סז ב) כותב:

כל שהוא נעשה בפעולה טבעית אינו בכלל כשפים אפילו ידעו לברא בריות יפות שלא מזווג המין כמו שנודע בספרי הטבע שאין הדבר נמנע רשאים לעשות שכל שהוא טבעי אינו בכלל הכשוף.

המאירי לא נכנס לשאלה האתית אם רצוי או ראוי לברוא אדם בידי אדם, אלא רק לשאלה האם הדבר בכלל כישוף או לא. תשובתו היא שאין כאן כישוף אלא פעולה טבעית. אך ייתכן שזו אינה רצויה.

מרן הרב קוק מעודד יצירה זו בתנאים מסוימים:

ואל יאמר כי אין בידו [של האדם] לעשות דברים חדשים. אי בעו צדיקי ברו עלמא, וצדיקים הינם מוכנים לחדש את הבריאה בפנים חדשות לטובה, כי המה עבדי ד' הנתונים לעבודתו.... כאשר [האדם] כבר ברום מעלתו צריך להשכיל כי משרה גדולה הוא נושא בעולם, וכי במלאכות ד' בידו לחדש פנים חדשות בבריאה. [כי] תעודתו היותר רוממה לתת צביון חדש ופנים חדשות לחברה האנושית בכללה ולכל הבריות המסתעפות עמה.

(עין איה שבת א' פז)

הרב אמנם מדבר על צדיקים הבוראים אדם בדרך סגולית שיש בה בודאי התערבות שמימית. אך מכלל דבריו עולה שגם מי שיפעל בדרך טבעית, אם הוא פועל לשם שמים ובטוח שהוא מביא רק טובה לאנושות, הדבר לא רק מותר אלא אף רצוי. אלא שהוא מתנה זאת באדם רום המעלה, שאין לו אינטרסים אישיים, הרואה את עצמו שליחו של ה' בלבד.

בינתים הרעיון אינו מבטיח רק תועלת בלבד, ולכן ספק גדול אם הוא רצוי. הוא מלווה חששות כבדים. האם יצירת אדם חדש לא תסכן את האנושות? האם היא לא תביא למחלות ואולי אף למגפות קטלניות? (מגפת האידס החלה להתפשט בגלל טעות מסוג דומה), האם היא לא תפתח פתח לדרדור מוסרי של כוונה מראש לנצל אדם למטרות אחרות, כגון לשם יצירת כוח עבודה זול או לשם השתלת אברים? מדובר למשל על ייצור (נשים לב למילה "ייצור" המזכירה תעשייה חרושתית...) בעלי חיים כאלו שיהיו בני הבנה דיים לקלוט מה מצפים מהם, אך לא יהיו בעלי הכרה מפותחת כדי לדרוש אוטונומיה לעצמם. הם ישמשו כעבדים למלאכות נחותות. מטרה אחרת היא יצירת יצורים שהמבנה הגנטי שלהם יתאים מבחינת רקמותיהם לגוף האנושי, ושישמשו מאגר להשתלת אברים. מבחינה זו אנשים הנמנעים עד היום מהאפשרות "לתרום" אברים מהמת מסיבות שונות22, עלולים להיות מעוניינים דוקא בקידום מהיר יותר של "השיבוט" כדי שבעיית ההשתלות תיפתר בדרך זו. עם כל החשיבות שבנושא זה אין הצדקה לייצר יצור שכל יעודו יהיה הצלת אחר.

ACB

toraland whatsapp