הלימוד היומי י"ט אדר ב' ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: ה' אדר א' « הקודם | הבא »

התערבות האדם במעשה בראשית: ניתוחים פלסטיים

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

אסור לאדם לחבול בעצמו. יש מפרשים זאת בגלל שאין האדם בעלים על גופו. "הן כל הנפשות לי הנה". יש כאן שאלה עקרונית יותר, האם מותר לאדם לשנות את סדרי הבריאה שנקבעו מבראשית? אם ה' ברא את האדם בצורה מסויימת, מהי זכותו של האדם לשנותה?

 

אמנם מצינו שמותר לאדם לחבול בעצמו לצורך, לא רק במקרה של פיקוח נפש. אלא גם במקום חולי וצער, וכן לצורך קישוט. נשים נהגו, למשל, לנקוב את אזניהן כדי לתלות בהן עגילים. התורה נתנה לאדם רשות לייפות את עצמו ולשכלל את הבריאה הטבעית.

 

לכן יש המתירים לאדם לעבור ניתוח פלסטי כדי לשנות את מראהו. אך רבו האוסרים, למעט מקרים חריגים בהם האדם סובל מאד ממראה מסויים.

 

מסתבר לומר שתיקון סטייה כדי להשוות את החריג לנורמה הטבעית מותר לכל הדעות. ולכן נראה למעשה, שאדם שעבר תאונה או מחלה קשה ומראהו הושחת – רשאי לעבור ניתוח פלסטי כדי להחזיר את מראהו הקודם. כמו כן מותר לאדם, שנולד עם מראה חריג ומשונה, לעבור ניתוח כזה כדי להשוותו ליתר בני האדם; אולם כאשר אדם רוצה לעבור ניתוח רק משום שאבר מאבריו לא מוצא חן בעיניו – אסור לו לעבור ניתוח פלסטי, אך ורק לשם מטרה אסתטית סובייקטיבית.

 

סיכום כללי

ה' ברא את העולם והפקיד את האדם עליו לשפרו ולשכללו. לא הותר לאדם להשחיתו ולקלקלו. לכן כל טכנולוגיה חדשה טעונה בדיקה יסודית. רק אם היא באה לתקן עיוותים ולהשלים חוסרים היא רצויה. כמו"כ היא מותרת לשם הדברת מחלות והעלאת איכות החיים כדי לאפשר חיים תקינים. אולם אם היא עלולה להרוס – היא פסולה. לכן סיוע לזוגות עקרים, הצלת חולים, החזרת מראה שהושחת וכדו' מותרים. אולם הפריה לרווקה, יצירת אדם חדש ללא מטרה ראויה, שינוי מראה ללא אילוץ – אסורים.

ACB

toraland whatsapp