הלימוד היומי י"ז ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: ו' אדר ב' « הקודם | הבא »

האשה בעידן המודרני לאור ההלכה: הקדמה

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

העידן המודרני מתאפיין בתמורות רבות בכל תחומי החיים. "השתנו הטבעים" בלשון רבותינו בתחומים רבים. אולם טבעה של האשה עצמה לא השתנה, למרות המהפכה הגדולה במעמדה, בהשכלתה ובתיפקודה, לא מבחינה פיזיולוגית ולא מבחינה מנטאלית. וכשם שטבעה של האשה לא השתנה כך ק"ו בן בנו של ק"ו התורה לא השתנתה, כי זאת התורה לא תהא מוחלפת. עקרונותיה נצחיים ורק יישומיה מתיחסים למציאות המשתנה.

 

באשר לשינויים במעמד האשה סבור האדמו"ר מליובאביץ' שככל שהעולם מתקדם לקראת גאולתו כך היסוד הנקבי שבו משתווה יותר ליסוד הגברי. "והיה אור הלבנה כאור החמה" זו היתה התוכנית הא-להית מראש, שמעמד האשה ישתנה. אם כי יש להדגיש שלא מדובר בשינוי עקרונות ההלכה אלא ביישומיה.

 

טבעי הדבר שאשה דתית מודרנית, הרוכשת השכלה ומקצוע וממילא מעורה בחיים החברתיים והתרבותיים בעולם, תשאף גם לרמה רוחנית גבוהה יותר מאמה וסבתה. היא תלמד תורה, תתפלל, תקיים מצוות ותהיה מעורבת בקהילה בצורה אינטנסיבית יותר מאשר קודמותיה. אולם היא הנותנת. אין ולא יוכל להיות שויון זהות בין האיש לאשה. יש שוני מנטאלי וביולוגי מהותי ביניהם. ועם זאת חייב להיות שויון עקרוני בחובות, בזכויות ובהזדמנויות. יש לאפשר לאשה התפתחות מלאה בהתאם לכישוריה ושאיפותיה. אולם כל זאת במסגרת הקבועה והיציבה של ההלכה. רק מסגרת זו תאפשר מיצוי מלא של אישיותה על כל מרכיביה.

 

גדול הפוסקים בדורנו בארה"ב, בה תנועות הנשים פעילות ביותר, ר' משה פיינשטיין, מתייחס עקרונית בחיוב לרצונה של האשה המודרנית לקיים מצוות שנשים בדורות הקודמים לא יכלו לקיים (או"ח ח"ד סי' מט). הוא מודע לכך שאשה בימינו דעתנית יותר ויש לה פנאי יותר מבעבר ובאופן טבעי נפשה משתוקקת יותר לקרבת ה'. אלא שהוא מסתייג נמרצות מנשים שלא קרבת ה' עומדת לנגד עיניהן אלא אג'נדה שויונית מדומה ומטרתן לשנות את עקרונות ההלכה. גישה זו פסולה. הבחנה יסודית זו תלווה אותנו לכל אורך המאמר.

 

במאמר זה נתמקד במספר דוגמאות בהן מתמודדת ההלכה עם תמורות שהתחוללו בחיי האשה המודרנית.

ACB

toraland whatsapp