הלימוד היומי ט"ו ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: ט' חשוון « הקודם | הבא »

מדוע הגאולה קמעא קמעא

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

התשובות לשאלה זו, מגוונות, ומשלימות אחת את השניה.

בספר 'קול התור' לר' הלל משקלוב המגולל את משנת הגאולה של הגר"א, מבאר שהיסוד לכל הבנת הגאולה הוא שהכותרת של גאולתנו היא הנהגת "משיח בן יוסף".

והיסוד לזה הוא דרשת חז"ל על הפסוק (ישעיהו ס,כב) "הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום אני ה' בעתה אחישנה": וחז"ל (סנהדרין צ"ח) דרשו "אמר רבי אלכסנדרי רבי יהושע בן לוי רמי כתיב בעתה וכתיב אחישנה", כלומר ישנה סתירה בין 'אחישנה' שזה מלמד שהגאולה לא תהיה בזמנה אלא מוקדמת, ובין 'בעתה' שהגאולה תהיה בזמנה. ותשובתו היא "זכו אחישנה לא זכו בעתה". אלו שני אופני גאולה שונים. גאולת אחישנה היא גאולה ניסית, על ידי משיח בן דוד. וגאולת 'בעתה' היא גאולה טבעית בזמנה, והיא על ידי משיח בן יוסף.

הקביעה הרוחנית והגורלית של הגר"א היתה, שמצד ההנהגה האלהית, גאולת 'אחישנה' כבר לא תהיה, והגענו למציאות של 'בעתה'.

אחת המשמעויות של "משיח בן יוסף" שהוא מהארץ, על פי הטבע, לכן הגאולה היא באתערותא דלתתא, על ידי השתדלויות, פעולות ומעשים טבעיים, – וזה מתאים לתכונת העשייה של יוסף עליו נאמר "כל אשר הוא עושה ה' מצליח בידו". ולכן הגאולה קמעא קמעא שכך היא החוקיות הטבעית.

ACB

toraland whatsapp