הלימוד היומי י"א ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: י"ג חשוון « הקודם | הבא »

מדוע הגאולה קמעא קמעא

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

כותב בספר 'קול התור' בשם הגר"א – "כלל גדול הוא עפ״י רבנו שכל הדברים שעתידים לבוא בשלמות הגאולה מתחילים קמעא קמעא גם באתחלתא". נשים לב שנאמר "כל הדברים שעתידים לבוא בשלמות הגאולה". כלומר, הגאולה מתייחסת להרבה תחומים וכולם יופיעו בשלמות בסוף הגאולה. קיבוץ גלויות בשלמות, שלמות התיישבותו של עם ישראל על ארץ ישראל כולה. שלמות בהופעת תורת ארץ ישראל, שלמות באחדות ישראל. ובא לומר שכל הופעות הגאולה שיהיו בשלמותם, אופן התהוותם הוא קמעא קמעא, ובמקביל.

ומוסיף בעל 'קול התור': "וכן בנין ירושלים, להתחיל אפילו מאבן אחת. עפ״י הכתוב הנני יסד בציון אבן, אבן בחן. כי האבן הזאת היא למבחן להוכיח את הרצון לבנות ירושלם ולהרחיב מקום אהלה וה׳ יסייע בידינו.". כלומר הנגזרת המעשית היא, שצריך לפעול ולעשות גם פעולות קטנות, ולא לזלזל בהם, כיוון שכך היא דרכה של הגאולה. ועוד שלמרות שהפעולות קטנות בכמותם, הרי שטמונה בהם אמונה גדולה בגאולה.

למדנו שהעיקרון של 'קמעא קמעא' נכון לגבי כל תחומי הגאולה, וצריך לפעול בכל התחומים, בהתיישבות, בעם, בתורה, ולשמוח על כל התקדמות קטנה.

כיוון ש"כך היא גאולתן של ישראל קמעא קמעא"

ACB

toraland whatsapp