הלימוד היומי י"ח אדר ב' ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: י"ג תשרי « הקודם | הבא »

סוכת שלום - אחדות ישראל

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

נאמר בתורה בהקשר לסוכה: "כל האזרח בישראל יישבו בסוכות". הרמב"ן מפרש על פי הפשט, שהיתה יכולה להיות מחשבה שרק אחד מבני הבית יהיה בסוכה והשאר יהיו בבית (כמו שיש מצוות שאחד עושה בשביל כולם כגון נר חנוכה), לכן לימדה התורה שכולם יישבו בסוכות.

חז"ל דרשו במסכת סוכה: "מלמד שכל ישראל ראויים לישב בסוכה אחת", ומכאן למדו שיכול האחד לשבת בהשאלה בסוכתו של חברו.

בחסידות העמיקו בדרשת חז"ל זאת, שמדרגתה של הסוכה היא כזו שמאחדת את כל עם ישראל. "וכפי מה שבאים אל האחדות זוכין לסוכה שהיא בחינת אהבת כלולותיך ואחר יום הכפורים נעשין בני ישראל אגודה אחת" (שפת אמת).

הרב קוק מבאר זאת על פי דרכו את אופן ודרך ההתאחדות על ידי הסוכה (מאמרי הראי'ה). היכולת להגיע לאחדות היא על ידי בהירות השכל, שמציל מהפגעים של הדמיון. הדמיון משקף את המדרגה העכשווית של האדם בפרטיותו ונטיותיו הגסים, "וזה גורם שאי אפשר כלל שיתלכדו הדעות ויתאחדו באגד אחד, כל זמן שבני אדם הנם מסורים לחיים הדמיוניים שלהם. כי רק תפיסת החיים השכלית, מפני שהיא לפחות שואפת להכרת הדברים כמו שהם עומדים מחוץ להמעמד הפרטי של המצייר ביחידותו, הכרה זו עלולה היא, לקשר קשר של אחדות בין אישים שונים, ובין חבורות שונות, מפני שהבהירות השכלית שהיא תפיסת חיים כוללת המאחדת את הפרטים, היא מאחדתם". לזאת אפשר להגיע דווקא לאחר יום כפור, שנטהרנו מחלאת החטא, אז הטוהר הנשמתי מתגבר בקרבנו, ובמקום הדמיון המתעה יבוא השכל הטהור הגנוז במעמקי נשמתינו להאיר את אופק חיינו ... יבא האור הטהור הנאצל על קדושתה של הסוכה ומגרש מאתנו את צללי הבלהות של הדמיונות המתעים. ואור תורה וזוהר יראת שמים באהבת אמת, הולך ומתפשט על כל מהותינו, לאחד על ידם את הרעיונות למיניהם, ואז הרינו מתעלים ומגיעים לקראת האחדות השלמה וכל ישראל נעשים ראויים לישב בסוכה אחת."

ACB

toraland whatsapp