הלימוד היומי י"א ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: י"ד אלול « הקודם | הבא »

כלליותה של התשובה (ב)

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

ראינו שככל שנחשוף את השורש הכללי של התשובה, והמבט על עולמה של התשובה יהיה קשור לתהליכים עולמיים, נצחיים - של עבר, הווה ועתיד – כך יתעוררו הנשמות לתשובה גם במובנה הפרטי על כל חטא ועוון.

הרב קוק מלמד שהיסוד הכללי של התשובה מקופל בתוך מאמר חז"ל שהתשובה קדמה לעולם".

התשובה שקדמה לעולם אינה רק חסד אלהי, שהקב"ה יצר בחסדו הגדול את דרך התשובה עוד לפני החטא המצופה. אלא התשובה היא תנועה מתמדת שנוצרה בהיווצרות העולם. ככל שתהליך הבריאה התקדם והתרחק ממקורו האלהי, בד בבד נוצרה התנועה של השיבה למקור האלהי, שהיא תכלית הבריאה. "התשובה ביסודה היא התנועה לשוב אל המקוריות, אל מקור החיים וההויה העליונה בשלמותם, באין גבולים ומצרים, במגמה היותר אצילית וברוכה מזוהר העליון הפשוט והמבהיק... על ידי התשובה הכל שב לאלהות, על ידי מציאות כח התשובה, השורר בעולמים כולם, שב הכל ומתקשר במציאות השלמות האלהית".

במובן הזה, התשובה היא השאיפה לצאת מהחסרונות המובנים שבבריאה לתיקון ושלמות במובנם השלם ביותר שהוא בעצם השלמות האלהית. וכך מתאר זאת הרב קוק בראייתו הפנימית (אוה"ת ד,א) "הנשמה היחידית והציבורית, העולמית ועולמי עולמית, כלביאה נוראה צועקת בחבליה לתיקון גמור, למציאות האידיאלית". גם ללא החטא, הנשמה שואפת לתיקון ולשיבה למקורה. ובוודאי שלאחר מציאות החטא, שיצר ריחוק וירידה פרטיים ועכשויים, חסרון פרטי זה מצטרף למכלול החסרונות שבבריאה, והתשובה ממנו, מצטרפת לתנועה העולמית של היציאה מהחסרונות אל השלמות.

ACB

toraland whatsapp