הלימוד היומי י"ז ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: י"ח אדר ב' « הקודם | הבא »

מעמד האשה ביהדות: לא ילבש

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱ-לֹהֶיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה. (דברים כב, ה)

 

השינויים בצורת עבודתה ועיסוקה של האשה גרמו לכך שאשה החלה ללבוש בגדי גברים. מה שהחל כאילוץ חריג הפך לאופנה ולנורמה מקובלת. אמנם שינוי אופנות מארץ לארץ ומתקופה לתקופה גרם בדרך כלל לשינוי ביישום ההלכתי. בימי קדם גברים לבשו שמלות. כיום יצאה תופעה זו מן האופנה וגבר שילבש שמלה יעבור ב"לא ילבש". לכאורה ה"ה גם להפך. הלבוש הגברי לכאורה אינו מאפיין עוד רק את הגבר אלא הפך להיות לבוש נשי מקובל.

אולם יש להבחין בין אילוץ אובייקטיבי, לבין אופנה אידיאולוגית. במקום שהדבר נחוץ מסיבות של צניעות, כגון בפעילות גופנית שיש בה קפיצות וריצות וכדו', היה אולי מקום להסתמך על התרו של הש"ך בשם הב"ח שכתב: "אם לובשין כדי להגן מפני החמה או צנה וכיוצא בזה מותר". אולם בדרך כלל לא זו הסיבה, אלא פילוסופיה שויונית, הטוענת שאין עוד להבחין בין נשים לגברים. האופנה מביעה מסר זה. לכן דעת הפוסקים לפסול לבוש גברי מכל סוג לאשה.

 

(כמו"כ יש להבחין בין שני סוגי מכנסים: א. צמודות לגוף, בהן יש גם בעיה של צניעות. ב. רחבות, יש בהן בעיה של כלי גבר. למעשה שני הסוגים אסורים).

ACB

toraland whatsapp