הלימוד היומי י"ב ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: כ"ד אלול « הקודם | הבא »

התכללות ישראל בתקיעת השופר

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

ראינו שעבודת ההתכללות היא יסוד מרכזי של העבודה הרוחנית בראש השנה ושל הזכייה ביום הדין, והיא רמוזה בדבריה של האישה השונמית לנביא אלישע – "בתוך עמי אנכי יושבת".

כאשר מתבוננים בטעמי תקיעת השופר, מזהים שחלקם פונים ובונים את כלל ישראל. הטעם האחד הוא תקיעת המלכת מלך, והרי אין מלך ללא עם, וכל מהותו של עם הוא כלליותו, והופעת אחדות מלכות השם היא דרך הופעת אחדות כלל ישראל.

טעם נוסף של  תקיעת השופר הוא הזכרת מעמד הר סיני, כפי שבא לידי ביטוי בתפילת המוסף בפסוקי השופרות מן התורה העוסקים בשופר של מעמד הר סיני. פסוקים אלו באים לעורר מחדש את מעמד הר סיני, והרי יסודו של מעמד הר סיני היה אחדות ישראל כידוע מהפסוק "ויחן שם ישראל כנגד ההר" ודרשו חז"ל כאיש אחד בלב אחד.

טעם נוסף של תקיעת השופר, שגם הוא מופיע בפסוקי השופרות בפסוקים מהנביאים והכתובים הוא השופר הגדול של קבוץ גלויות והגאולה השלמה – "תקע בשופר גדול לחרותנו". גם בהקשר זה, עבודת ההתכללות היא מרכזית, שהרי כל מטרת קבוץ הגלויות הוא להחזירנו לארצנו ולמלכותינו, להיות עם אחד בארצו - "אתה אחד ושמך אחד ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ".

הגמרא במסכת ר"ה אומרת, שתקיעת השופר היא במדרגה של כניסה לקדש הקדשים. שם במקום הקדוש ביותר, קיימת האחדות הגדולה ביותר. ביום הכיפורים נכנס לשם הכהן הגדול, אשר מאחד בלבו את כל ישראל. ובראש השנה, כל נשמות ישראל מתאחדות במדרגה זו של קדש הקדשים. שם בע"ה מלך עובר מכיסא דין לכיסא רחמים ומתמתקים הדינים.

ACB

toraland whatsapp