הלימוד היומי י"ט אדר ב' ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: כ"ו אלול « הקודם | הבא »

גאולה בראש השנה

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

יסוד בסיסי בהבנת תהליכי הגאולה שגאולתנו היא במסגרת 'משיח בן יוסף'. כך מלמדים אותנו תלמידי הגר"א לדורותיהם, כפי שהדבר מובא בספר 'קול התור' ובדרשותיהם. וכך מובא בספר דורש לציון מאחת הדרשות של רבי יוסף סופר לראש השנה משנת תרכ"א.

הגמ' במסכת ראש השנה (דף י"א) אומרת שבראש השנה יצא יוסף מבית האסורים וזאת  על פי הפסוק: "תקעו בחדש שופר בכסא ליום חגנו כי חוק לישראל הוא משפט לאלוקי יעקב", שפסוק זה נדרש על ראש השנה, שחל ביום בו הלבנה מתכסה, ויום זה הוא יום המשפט והדין אשר בו תוקעים בשופר. ובפסוק אחריו נאמר "עדות ביהוסף שמו בצאתו על ארץ מצרים הסירותי מסבל שכמו וכו'". היינו יוסף הצדיק שבראש השנה הוסר הסבל מעל שכמו.

בהקשר של 'תשרי' ו'ניסן' ידועה המחלוקת בין ר' אליעזר לר' יהושע האם בתשרי נברא העולם או בניסן. ומבאר בעל 'קול התור' על פי הגר"א, על פי היסוד ש'אלו ואלו דברי אלוקים חיים, שהמחלוקת קשורה לאופי הגאולה. ישנה גאולה בדרך הטבע, והיא אתחלתא דגאולה, כשם שבריאת העולם היא טבעית. וישנה גאולה שהיא ניסית כמו יציאת מצרים. –

כמו כן אומרת שם הגמרא שבחדש תשרי בטלה העבודה של אבותינו במצרים, והיא כאתחלתא לשחרורם ממצרים שהיה בחודש ניסן.

אם כן, ראש השנה שייך לגאולת האתחלתא גאולת משיח בן  יוסף. מעיר בעל 'קול התור', שעל פי סמיכות הפסוקים "תקעו בחדש שופר" ו"עדות ביהוסף", עלינו להתיחד בכונה עמוקה עם משיחא דאתחלתא, אשר ביעודו קבוץ הגלויות ואתחלתא דגאולה והוא גם שר המלחמה נגד כל אויבי ישראל, ביחוד במלחמת גוג ומגוג, והשעה היותר מסוגלת לשפע הרחמים היא בשעת תקיעת שופר בראש השנה, יום הזכרון הזה. ובו יחדש ה' עלינו ועל כל ישראל שנה טובה ונעמה וישועה וגאולה שלמה מהרה.

ACB

toraland whatsapp