הלימוד היומי י"ז ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: כ"ז טבת « הקודם | הבא »

אובייקטיביות בביקורת המדעית: הנחות יסוד שרירותיות

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

תפיסת עולמו הדטרמיניסטית הנוקשה של שפינוזה אינה מותירה מקום לנסים בעולם. הכל טבוע וקבוע בצורה הרמטית. התוצאה ה'מדעית' מהנחת יסוד זו היא הוצאת האירועים העל-טבעיים בתנ"ך מפשוטם. לא ניכנס כאן להגדרתו של נס וליחס שבין טבע לנס. נאמר רק בתמצית, שבשביל אדם מאמין גם טבע הוא נס. לכופר גם נס הוא טבע.

 

אי לכך, דעתו הסובייקטיבית של החוקר היא הקובעת את תוצאות מחקרו. הוא שבוי בהכרח בדעותיו הקדומות. אם הוא לא מוכן להביא בחשבון אפילו את האפשרות שמא האירוע התנ"כי הוא אכן על-טבעי, הוא אינו אובייקטיבי. הנחת היסוד שלו שכל סתירה מדומה בתנ"ך מעידה בהכרח על "מקורות" שונים, ושהתנ"ך אינו פרי התגלות שמימית אלא יצירה אנושית, כביכול, או שבהכרח יש לאחר כל נבואה או מזמור לתקופה מאוחרת ככל האפשר. מי שניגש לתנ"ך בהנחות יסוד אלו, האם הוא יכול להיות אובייקטיבי? הרי אינו מביא כלל בחשבון את האפשרות העל-אנושית שהתנ"ך עצמו רואה אותה כבסיס לרעיונותיו ומסריו!

ACB

toraland whatsapp