מכשיר גרייה עצבית אלחוטית להפחתת כאב - המשך

השאלה:

ב'אמונת עתיך' 140 (תשפ"ג), עמ' 23-22 כתבתי תשובה אודות מכשיר גרייה עצבית. השואל העיר כמה הערות להשלמת התמונה, וזו לשונו:

א) כאמור, הפחתת הכאב מתבצעת על ידי אלקטרודה הנמצאת סמוך לקצה העצב. טעינת האלקטרודה בחשמל נעשית באופן השראתי על ידי 'שלט', שיש להחליפו כל 12 שעות. וכאן הנקודה החשובה – לאחר החלפת השלט, יש ללחוץ על כפתור הפעלה הנמצא על השלט. בלי לחיצה על כפתור זה האלקטרודה לא תיטען והכאב לא יופחת. נקל להבין שמדובר על סגירת מעגל והפעלה כלי חשמלי.

ב) המערכת ששאלתי עליה היא מערכת חדשה יחסית. ישנה מערכת ישנה (כ-20 שנה) הפועלת באופן מעט שונה (גם מבחינת הגרייה העצבית). במערכת זו משתילים סוללה בתוך הגוף, ויש להחליפה פעם בשלוש שנים ע"י ניתוח. למערכת זו יש גרסה חדישה מאוד, שבה בתוך הגוף מושתלת סוללה נטענת. היתרון במערכת זו הוא שאין צורך להחליף את הסוללה המושתלת, אלא מספיק להטעין את הסוללה פעם בחודש. בדרך כלל ישנן מספר תוכניות הפעלה (שבכל אחת יש מספר רמות של עוצמת הפעלה), בהתאם לרמת הכאב אותו האדם חווה. את תוכנית ההפעלה לא משנים בתדירות גבוהה.

ג) ממילא, אני חושב שההמלצה הראויה לאדם הדתי, כאשר הדבר אפשרי, היא להשתמש במערכת החדשה המתוארת באות ב (ולא במערכת שתוארה באות א ששאלתי עליה בעבר) שכן במערכת זו אין צורך ללחוץ כלל על כפתורים במהלך השבת, למעט מקרים קיצוניים של כאב המצריכים שינוי עוצמה.

התשובה

הרב מנשה צימרמן | אמונת עתיך 141 (תשפ"ד), עמ' 22

לאור תיאור המציאות, נראה שאכן ישנה עדיפות גדולה למערכת החדשה השנייה וראוי להמליץ עליה לצרכן הדתי. וכבר אמרו, 'אין חכם כבעל הניסיון'.[1] כמובן יש לוודא היטב את הדברים הן מהבחינה הטכנית, שאלו אכן הנתונים, ובעיקר מהבחינה הרפואית, ששתי המערכות מתאימות ויעילות למטופל במידה שווה.[2]



[1].    עקידת יצחק, שער יד ד"ה (הקדמה) השלישית; מילי דאבות (חיון), י ע"ב (על הנאמר במשנה 'כל ימי גדלתי בין החכמים'); נתיבות עולם, נתיב השלום פ"ג. משמעות הפסוק באיוב יב, יב ודברי חז"ל (ברכות לט ע"א). ראו גם בספר 'משלי ישראל ואומות העולם', ח"א, עמ' 375-374.

[2].    ראה חולין י ע"א.

toraland whatsapp