מכשיר גרייה עצבית אלחוטית להפחתת כאב

השאלה:

אני עתיד לעבור השתלת אלקטרודה בעצב בכתף, נגד כאבים. האלקטרודה מגרה את העצבים וכך מונעת תחושת כאב. המיוחד בשתל זה הוא שאין סוללות בתוך האלקטרודה. המכשיר מופעל בפרקי זמן קבועים על ידי שלט עם אנטנה שמטעין את האלקטרודות. השלט מגיע בשני סטים. בדרך כלל השלט טעון ל-12–13 שעות, ולאחר מכן יש להחליף אותו במכשיר האחר האמור להיטען בזמן שאינו פעיל. אפשר ללחוץ על השלט לקבלת מנה נוספת להפחתת כאב. 1) האם מותר להחליף שלט בשבת? 2) האם יש מקום להתיר לחיצה על השלט (למנה נוספת) במהלך השבת?

התשובה

הרב מנשה צימרמן | אמונת עתיך 140 עמ' 22

המכשיר איננו לפניי, ולכן אין ביכולתי לתת מענה שלם לשאלה. הוספת חוט להט קטן למשל יכולה להפוך את השאלה מעיסוק בגדרים של איסור דרבנן לגדרי איסור תורה. ישנם עוד כהנה וכהנה דברים שיש לבחון לפני מענה, במיוחד לפני שבאים להקל. אציין שחברה המשווקת מכשיר כזה הייתה בקשר עם מכון צומת, אך מסיבה שאינה ידועה היא החליטה להפסיק את התהליך. אנסה בכל זאת לתת מענה כללי לשאלות על פי המידע שהצגת, ואתפלל שיצא דבר מתוקן מתחת ידי.

1) החלפת השלט.  החלפת השלט יכולה להיות אפשרית מבחינה הלכתית, אם היא רק תגרום להמשך פעולה שכבר תוכננה מראש, והייתה נפסקת בהתרוקנות הסוללה.[1] מקרה זה יש לראות כגרמא, המותרת במקום חולי.[2] אמנם יש לוודא באופן מקצועי שהחלפת השלט לא תגרום לסגירת מעגל חשמלי באופן מיידי. מצב זה עלול להתרחש עקב שינוי במצב השידור של השלט על המקלט,[3] כלומר הזזת השלט הגורמת לכיבוי השידור שלו עלולה לגרום לניתוק מעגל חשמלי בתוך השלט, והחזרת שלט אחר עלולה לגרום להפעלת מעגל חשמלי. יתרה מכך, עצם הפעלה של קישוריות בין המשדר לאלקטרודה הקולטת, אף שהיא נעשית בלא שימוש בממסר (חיבור וניתוק פיזי של מעגל חשמלי) עלולה להיות בעייתית, וייתכן מאוד שיש להחשיב את הטענת האלקטרודה במתח חשמלי כמו הפעלת מעגל חשמלי.[4]

2) לחיצה על השלט לקבלת מנה נוספת.  במקרים קיצוניים של כאב (למשל מעל דרגה 7) יש מקום לעיין בהיתר לחיצה לשם הפחתת כאב.[5] לחיצה על ידי שינוי תהיה מותרת מדין 'שבות דשבות במקום חולי', ומובן שראוי לעשות כן בצנעה אם הדבר אפשרי.[6] כל הדיון קל יותר אם לחיצה על הכפתור פועלת על עיקרון שינוי זרם בלבד, אך יש לבדוק את המערכת לשם בירור נקודה זו.



[1].    לא התעסקנו כאן באפשרות ההטענה של השלט וכן בהוצאתו מהמטען. במכשירי שמיעה נטענים הדבר נעשה באמצעות חיבור המטען לשעון שבת, וכך התחלת ההטענה נעשית בגרמא, והוצאת המכשיר נעשית לאחר שהמטען איננו מחובר לזרם החשמל.

[2].    מגן אברהם, סי' שכח ס"ק נג; שו"ת יביע אומר, ח"ג או"ח סי' יח אות ח; וכן במכתבו שנדפס באסיא לד עמ' 30; שו"ת מגדנות אליהו, ח"ב סי' צ ד"ה עכ"פ; ר"י רוזן, תחומין א עמ' 528, ע"פ פשטות דברי השו"ע, או"ח סי' שכח סעי' יז.

[3].    במכשיר זה מדובר כנראה על גלי רדיו RF המשמשים להטענה או ליצירת מתח: wireless RF power, RF energy harvesting. אך הדיון נכון גם לטכנולוגיות אחרות כגון bluetooth או Wi-Fi.

[4].    לפי שיטת הסוברים שהפעלת מכשיר חשמלי אסורה משום מוליד, נראה שאין שום הבדל בין סגירת מעגל פיזי ובין הפעלת האלקטרודה מרחוק. אמנם לפי שיטת החזו"א, שבת סי' נ ס"ק ט, שיש באיסור חשמל דין של בונה, יש מקום לדון שאולי איסור זה קיים רק בסגירת מעגל פיזי. יש לציין שגם החזו"א עצמו, או"ח סי' קנו, מכתב שני לסי' שיג, השתמש במינוח של מכה בפטיש ובמעבר של החוט המוליך 'ממוות לחיים', ולפי עקרונות אלו לא נראה שיש צורך בחיבור פיזי. העברתי את השאלה לכמה רבנים. הרב בעל שו"ת ארחותיך למדני כתב לי תשובה ארוכה על כך. לדעתו אכן הדבר אסור לפי הבית יצחק, מכיוון שגוף האדם מרגיש את הזרם החשמלי שנוצר באלקטרודה. אך לדעתו עצם קירוב השלט הוא רק איסור דרבנן (ואינו דומה ללחיצה), והדבר יהיה מותר במקום כאב (תרי דרבנן). ויש עוד להאריך בכך.

[5].    במקום שאין אפשרות ללחיצה על ידי שינוי, יש מקום לעיין בדין לחיצה רגילה. הסיבה לכך היא שיש מקום להישען על השיטה הסוברת שאיסור דרבנן הותר לחולה כאשר אין שום אפשרות אחרת, וכפי שהוזכר גם בספר שמירת שבת כהלכתה, פרק לג סוף סעי' ב, ובהערה כו. מכיוון שמדובר על היתר לא פשוט, שגם תלוי מאוד במצבו הבריאותי של החולה, יש להיוועץ ברב המכיר את החולה.

[6].    ראה בהרחבה במאמרו של הרב שמואל אריאל, 'עשיית מלאכה בשינוי בשבת, במקום צער או הפסד', תחומין לא עמ' 96-80.

toraland whatsapp