עדיפות מכשיר שמיעה עם סוללות על פני נטען

השאלה:

מה דין אדם שאיננו זקוק מאוד למכשיר שמיעה, אך מדי פעם משתמש בו – האם מותר לו להשתמש בשבת במכשיר עם סוללות ללא הטענה בשבת? והאם אדם שיש לו מכשיר שמיעה נטען צריך להחליף למכשיר לא נטען?

התשובה

הרב מנשה צימרמן | אמונת עתיך 140 עמ' 19

היתר השימוש במכשיר שמיעה הוא היתר מוסכם ומרווח,[1] ולכן מותר להשתמש במכשיר כזה, אשר איננו דורש תפעול מיוחד בשבת,[2] גם כאשר אין בכך צורך גדול. שימוש במכשיר עם סוללות ללא הטענה הוא בוודאי עדיף גם לאדם שיש לו צורך גדול והותר לו להטעין ב'גרמא'. לכן במכון צומת אנחנו ממליצים על מכשיר לא נטען. אבל מבחינה פרקטית יש אנשים שזה מסובך להם, במיוחד יש אנשים שקשה להם מוטורית להחליף סוללות כל כמה ימים, ועוד סיבות, כגון התרגלות למכשיר מסוים מצד המבנה, דרך הפעולה ועוד, ולכן אי אפשר לחייב דווקא את המכשיר הזה. אם אפשר, רצוי להחליף מכשיר נטען במכשיר עם סוללות כדי לא להישען על 'גרמא' שנעשית באופן קבוע. אבל כנזכר לעיל, צריך לקחת בחשבון שאולי המעבר לא יהיה קל, ולכן אין זה הכרחי. בנוסף, ראוי להתייעץ עם מומחה למכשירי שמיעה, שמכיר באופן אישי את המשתמש וגם את המכשיר, בנוגע לשאלה כמה המעבר עלול להכביד.



[1].    שו"ת הר צבי, ח"א סי' קעג (וכן כתב בשמו תלמידו הציץ אליעזר, ח"ט סי' כא ד"ה על כן); שו"ת מנחת יצחק, ח"ב, סי' יז-יח; רש"ז אוירבך, שו"ת מנחת שלמה, ח"א סי' ט ב; וכן הובא בשמו בשמירת שבת כהלכתה, ח"א פל"ד סעי' כח; שו"ת אגרות משה, או"ח ח"ד סי' פה; שו"ת חלקת יעקב, או"ח סי' קיט-קכ; שו"ת יביע אומר, ח"א או"ח סי' יט יט; שו"ת מעשה חושב, ח"ג סי' טז; שו"ת מנחת אשר, ח"א סי' לב ח"ב סי' לג, ועוד רבים.

[2].    סוללות לא נטענות מחזיקות מעמד מספר ימים, ולכן אין צורך להחליפן בשבת. החלפת סוללות בשבת אסורה, וייתכן שאף אסורה מן התורה משום מכה בפטיש (ציץ אליעזר, ח"ו סי' ו יח). במקרה ששכח להחליף סוללות – אפשר לרמוז גוי (שמירת שבת כהלכתה, פל"ד סעי' כח).

toraland whatsapp