הלימוד היומי כ"ד ניסן ה'תשפ"ד

הדף היומי: י' ניסן ה'תשפ"א- שקלים ב' « הקודם | הבא »

השיעור היומי של הרב אליהו אורנשטיין  באדיבות אתר 'דרשו'

הדף היומי הראה טקסט ע"ב

גמרא

באחדבאדר א) משמיעין על השקלים ועל הכלאים ובחמשה עשר בו קורין את המגילה בכרכים ומתקנין את הדרכים ואת הרחובות ואת מקוות המים ועושין כל צרכי הרבים ומציינין (על) [את] הקברות ויוצאין אף על הכלאים: גמ' ולמה באחד באדר כדי שיביאו ישראל את שקליהן בעונתן ותיתרם תרומת הלשכה מן החדשה בזמנה באחד בניסן ומר רבי שמואל בר רב יצחק תרומת ב) הלשכה כתחלתה דכתיב ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן. ותני עלה ביום שהוקם המשכן בו ביום נתרמה התרומה (א) רבי טבי רבי יאשיה בשם כהנא ג) נאמר כאן חדשי ונאמר להלן חדשי מה חדשי שנאמר להלן אין מונין אלא מניסן אף חדשי שנאמר כאן אין מונין אלא מניסן א"ר יונה שבק רבי טבי ראשה דמתניתא (ב) ואמר סופה דל כן כהדא דתני זאת עולת חדש בחדשו יכול יהא תורם בכל חדש וחדש ת"ל בחדשו לחדשי (השנה) בחדש אחד הוא תורם לכל חדשי השנה יכול באיזה חדש שירצה נאמר כאן חדשי ונאמר להלן חדשי מה חדשי שנאמר להלן אין מונין אלא מניסן אף חדשי שנאמר כאן אין מונין אלא מניסן: מהו משמיעין. רב הונא אמר מכריזין היך מה דאת אמר ויתנו קול ביהודה ובירושלם תמן תנינן אין ד) בין אדר הראשון לאדר השני אלא מקרא מגילה ומתנות לאביונים (ג) ר' סימון בשם ר' יהושע בן לוי אף שימוע שקלים וכלאים ביניהם רבי ה) חלבו ורב הונא (ד) רב בשם ר' חייא רבה הכל יוצאין בי"ד שהוא זמן קרייתה א"ר יוסי ויאות ו) כלום אמרו משמיעין על השקלים לא כדי שיביאו ישראל את שקליהן בעונתן אם את אמר באדר הראשון עד כדון אית בשתא שיתין יומין (ה) כלום אמרו יוצאין אף על הכלאים לא כדי שיהיו הצמחין ניכרין אם אומר את באדר הראשון עד כדון אינון דקיקין רבי חזקיה שאל מעתה בני בבל משמיעין על השקלים מראשו של (חודש) חורף (ו) לא כדי שיביאו ישראל שקליהן בעונתן ותיתרם תרומת הלשכה מן החדשה בזמנה באחד בניסן התיב ר' עולא קומי רבי מנא והא תנינן ז) בשלשה פרקים בשנה תורמין את הלשכה בפרוס הפסח (ז) בפרוס העצרת בפרוס החג אמר ליה (ח) (לא) נימר אילין דקריבין בפרוס הפסח אילין דרחוקין בפרוס העצרת ואילין דרחוקין מנהון בפרוס החג א"ל

קרבן העדה ומשנת אליהו

הלכה א מתני' באחד באדר משמיעין על השקלים. ב"ד שולחין בכל ערי ישראל ומכריזין שיביאו שקליהם ולמה באחד באדר מפרש בגמ': ועל הכלאים.מכריזין שימעטו הזרע האחר עד שלא ישאר בו רובע קב לסאה: בט"ו בו קורין את המגילה בכרכים. המוקפין חומה מימות יהושע בן נון איידי דבעי למתני דבט"ו באדר שלחנות יושבים במדינה תני נמי כל מה שהיו עושין בו ביום ולהכי לא תני שבי"ד קורין את המגילה בשאר עיירות דלא חש למיתני מה שנעשה בכל החדש: ומתקנין את הדרכים ואת הרחובות. והשווקים שנתקלקלו בימות הגשמים בשביל עולי רגלים א"נ בשביל הרוצחים בשגגה כדכתיב תכין לך הדרך: ואת מקוות המים. אם נתרבה בהם טיט מנקין אותן ואם נחסר שיעורן ממשיכין להן מים וממלאין אותן: כל צרכי רבים. מפרש בגמרא: ומציינין את הקברות.שלא יאהילו עליהם הכהנים ועושי טהרות והציון הוא שממחים סיד ושופכין אותו סביב הקבר ובימות הגשמים היה הסיד נמוח וצריך לחזור ולציינו: גמ'בעונתן.בזמנן קודם ר"ח ניסן כדי שיכולין לתרום תרומת הלשכה שממנה לוקחין קרבנות לצרכי השנה הבא מניסן ואילך ולכך משמיעין באחד באדר שלשים יום קודם: תרומת הלשכה. הוא התרומה שתורמין מן הלשכה שנתנו בתוכה כל השקלים כדתנן לקמן פ"ג: ומר ר"ש בר"י. [ואמר] דהיינו טעמא דתורמין הלשכה דוקא בר"ח ניסן: כתחלתה. כמו שהיתה תרומה ראשונה בשעה שהוקם המשכן שהיתה בר"ח ניסן כן לדורות נמי מר"ח ניסן מתחילין לתרום מן החדש: נאמר כאן חדשי. זאת עולת חדש בחדשו לחדשי השנה: ונאמר להלן חדשי. ראשון הוא לכם לחדשי השנה: שבק רבי טבי וכו'. הניח ר' טבי רישא דברייתא ואמר הסיפא לחוד: דל כן. ולא נכון לעשות כן שקיצר במקום שהיה לו להאריך דמסיפא לא שמעי' דמדאורייתא צריך להביא מן החדש: ת"ל בחדשו לחדשי.דה"מ למכתב זאת עולת החדש: בחדש אחד כו'. וה"פ זאת עולת החדש בחדשו שיחדש ויביא מתרומה חדשה לכל חדשי השנה: יכול באיזה חודש שירצה. יתרום לכל חדשי השנה: ויתנו קול ביהודה ובירושלם. להביא לה' משאת משה עבד ה' והיינו השקלים ש"מ שמכריזין על השקלים: תמן תנינן.מגילה פ"ק: אף שימוע שקלים וכלאים איכא. בין אדר ראשון לשני שאין משמיעין אלא בשני: ר' חלבו וכו' עד זמן קרייתה ל"ג: ויאות. שפיר קאמרת דשימוע שקלים וכלאים אינן אלא בשני: עד כדון וכו'. עדיין יש בשנה קודם ר"ח ניסן ששים יום ולמה יקדמו כל כך: עד כדון אינון דקיקין. עדיין הצמחים דקים ואינן ניכרין לידע אם הם כלאים: מעתה. דעיקר טעם הכרזה כדי שיביאו בעונתן דוקא א"כ למה משמיעין על שקליהם באדר הא אי אפשר להן להביאן קודם ר"ח ניסן וי"ג מראשו של חורף וה"פ לפי דבריך צריכין בני בבל להשמיע בראשו של חורף כדי שיבואו לירושלם בראש חודש ניסן: והא תנינן. לקמן פ"ג: בפרוס הפסח. היינו ט"ו יום דפרוס לשון מחצה הוא ושלשים יום קודם החג שואלין ודורשין: ה"ג א"כ. לפי משמעות משנה זו נאמר דג' זמנים אלו קבעו לתרום משקלי הקרובים לירושלם בפסח והרחוקים קצת בעצרת והרחוקים ביותר בחג נמצא שדי אף לבני בבל בהכרזת אדר שעדיין יש פנאי שיביאו שקליהן

משנת אליהו

באחד ולמה באחד באדר כו'. בבבלי מגילה (יג ב) אמר ר"ל גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים שקליהם לשקליו והיינו דתנן באחד באדר משמיעין על השקלים. ובירושלמי פ"ק דמגילה ר' לוי בשם רשב"ל צפה הקב"ה שהמן הרשע עתיד לשקול כספו על ישראל אמר מוטב שיקדים כספן של בני לכספו של אותו הרשע לפיכך מקדימין וקורין בפ' שקלים. והאי טעמא קאי על ההקדמה באחד באדר. דהא בירושלמי שם פ"ג הביא להא דר' לוי עלה דהלכה ד' ר"ח אדר שחל בשבת קורין בפרשת שקלים כו' מקדימין ר' לוי כו' לפיכך מקדימין וקורין כו' ומאי דקדמינן וקרינן שקלים לעולם בתחלת אדר הוא נמי מטעמא דהשמעת שקלים כדפירש"י במתני' הנ"ל (מגילה כט א) ד"ה קורין בפ' שקלים להודיע שיביאו שקליהן באחד כו'. ושם בגמ' מפרש על השמעת שקלים באחד באדר כיון דבניסן בעי אקרובי מתרומה חדשה קדמינן וקרינן באחד באדר כי היכי דליתו שקלים למקדש ולפ"ז תרין טעמי בירושלמי וכן בבבלי על א' באדר. בטעמא דר"ל על א' באדר צ"ל דלכך ההקדמה בא' להגן על זה החדש שנפל הפור לבלען כדגים ושינוי לישנא דבבלי שעתיד לשקול שקלים על כו' שקליהם לשקליו כו'. מדוקדק מאד ע"פ מ"ש בילקוט דאסתר ועשרת אלפים ככר אר"ל גלוי וידוע שעתיד המן כו' א"ל אם רצונך כסף מן הגרוטאות שבביתי אני מביא ושוקל ע"י האומנים כו' א"ל הואיל ואתה רוצה לקח' ממני אותם יהודים שמשכימים ואומרים ה' אחד איני מוכרן לך שהן פקדון בידי ומתיירא אני שמא יעשה לי כשם שעשה לסיחון ועוג כו' ונבוכדנצר כו'. א"ל המן לאחשורוש כל אותם הדברים הי' כשהי' בהמ"ק קיים והי' הקב"ה רצוי להם והיו מביאים שקליהם אבל עכשיו הוא כעוס עליהם. ואני סוכם לך חשבון ס' רבוא בקע לגלגלת שהוא י' אלפים ככר כסף א"ל פקדון הוא בידי כו' נפיל גורלות כו' ע"ש. וזהו שדקדקו שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל דהיינו סכום השקלים כנ"ל לפיכך הקדים כו' ועי' תוס' מגילה (ט"ז א' ד"ה ודחי כו' שמעתי כו') : כדי שיביאו ישראל שקליהן בעונתן ותיתרם כו'. מסוגיא דמכילתין משמע דטעם ההקדמה להשמיע השקלים באחד באדר משום דשקדו חכמים על תקנות תרומה חדשה שלא יאחרו ישראל עונתה. ובפסיקתא רבתי ריש פרשת כי תשא קאמר שלא לדחוק את ישראל היו מחזירין את ישראל מר"ח אדר. ונ"מ לענין אם השמיעו שקלים באחד באדר א' דלטעמא דפסיקתא א"צ לחזור ולהשמיע באדר ב' משא"כ לטעמא דסוגיין וכדקאמר לקמן בסוגי' אף השמעת שקלים בינייהו וניחא לפ"ז לישנא דמעתה בני בבל משמיעין מראשו של חורף דאתא לאפוקי לטעמא דפסיקתא: ר' סימוי בשם ריב"ל אף השמעת שקלים וכלאים בינייהו. וא"ת וכי פליג ריב"ל אמתני' דקתני אין בין אדר כו' אלא קריאת מגילה ומתנות לאביונים. ואין לומר תני ושייר דהא אין בין קתני ועי' תוס' ריש פ' מרובה וי"ל דריב"ל לטעמי' אזיל דפסק לקמן כרשב"ג דאמר שכל מצות הנוהגות בשני אין נוהגות בראשון ולקמן בסוגיין מוקי למתני' כרשב"ג דאמר לא בא אלא ללמדך כו' ולדידי' שפיר שייך למינקט עוד הני מילי בינייהו והא דקתני במתני' אין בין כו' הא כבר אוקימנא בבבלי שם (ו ב) דמתני' רשב"ג וחסורי מחסרא וה"ק אין בין י"ד שבאדר הראשון לי"ד שבאדר הב' אלא כו' ובאמת גם סדר פרשיות אסיק שם דס"ל למתני' דאתי כרשב"ג דאי קרו בראשון קרו בשני וסדר פרשיות אתינן עלה ג"כ מטעמא דהשמעת שקלים כדאמר במגילה כ"ט ב' וכדכתיבנא לעיל וש"מ שפיר דאי קדים להשמיע באדר א' חוזרין ומשמיעין וכדפרישית והא דלא קאמר אלא הני ב' שקלים וכלאים ולא אינך דמתני' משום דרצה למיחשב הני דאי עביד באחד חוזר וזה דוקא בשקלים וכלאים מטעמא דקאמר בסוגיין ובבבלי שם משא"כ במילי אחריני דלכתחלה מצוותן בשני אבל אי עביד בראשון אינו חוזר דלא מתקלקל תיקונייהו משום חד חדש ובירושלמי דמגילה על המתני' דאין בין מביא לה ג"כ להא דרשב"ג ודריב"ל דפסק הלכתא כוותי' ואח"כ למימרא דר"ס בשם ריב"ל אף השמעת כו': עד כדון אית בשתא שיתין יומין. עי' רש"י בריש ברכות ד"ה כדי להרחיק כו' שלא יאמר יש לי עוד שהות כו' ובשבת

ריבבן ותקלין חדתין

ריבב"ן

פירוש רבינו יהודה בן בנימין הרופא זצוק"ל: משנה א באחד באדר משמיעין על השקלים. לפי שצריך להביא בא' בניסן מתרומה חדשה כדאמר במגילה [דף כט:] זאת עולת חדש בחדשו חדש והבא קרבן מתרומה חדשה תמידין ומוספין הבאין בר"ח ניסן נקנין משקלים חדשים ולמה באחד באדר כדתניא דורשין בהלכות פסח קודם לפסח שלשים יום ואפי' לרשב"ג דאמר ב' שבתות הואיל ושולחנין יושבים במדינה בט"ו באדר מקדימין מא' באדר: משמיעין. מכריזין כמו ויעבירו קול ביהודה וכן וישמע שאול את העם ומכריזין [על הכלאים] לפי שצמחין ניכרין ואעפ"כ לא היו עוקרין ומפקירין לאחר תקנה עד ט"ו באדר שיהא גדול קצת שיוכל לעוקרו: בכרכין. המוקפין חומה מימות יהושע בן נון: ומתקנין את הדרכי'. לפי שנתקלקלו מחמת המים:ואת מקוות המים. שמא ירבו הנוטפין על הזוחלין והטובל שם לא עלתה [לו] טבילה כדתניא בספרא אך מעין ובור מקוה מים מעין מטהר בזוחלין ואין המקוה מטהר בזוחלין אלא באשבורן פי' נוטפין מי גשמים כדאמרי' בפ' במה אשה [שבת סה.] אבוה דשמואל עביד לבנתיה מקוה ביומי ניסן ומפצי ביומי תשרי. אי נמי לפי שמעיינות מתמעטין בקיץ עושין מקוה ממי גשמים בחורף לצורך הקיץ כדאיתא בתוספתא מו"ק כל מקוה שאין בו ארבעים סאה מושכין לו אמת המים ומשלימין לו ארבעים סאה כדי שיהא כשר להקוות עליו: מציינין על הקברות. בריש מו"ק תנן מתקנין את הדרכים ואת הרחובות ואת מקוות המים ועושין כל צרכי הרבים ומציינין על הקברות ויוצאין על הכלאים משמע שבחולו של מועד היו יוצאין קשיא ציון אציון קשיא כלאים אכלאים ציון אציון ל"ק כדמפרש בירושלמי תפתר שירדו גשמים אחר שציינוהו בט"ו באדר ושטפו הציון וגם יש להקשות דרכים ורחובות אדרכים ורחובות ויש לתרץ שירדו גשמים וחזרו וקלקלו כדאמר בפ"ק דר"ה בניסן נמי שכיחי קטרי כלאים אכלאים ל"ק [כדמתרץ] בירושלמי כאן בבכיר כאן באפיל ובבבלי עוד מתרצין כאן בזרעים כאן בירקות גרסינן במ"ק [דף ו.] ועד כמה הן יוצאין כאותה ששנינו כל סאה שיש בה רובע זרע ממין אחר ימעט ובמסכת כלאים היא שנויה: משנה ב

תקלין חדתין

באחד באדר. מפרש בגמרא: משמיעין. מפרש בגמ': על השקלים. שיביאו שקליהן לירושלים: ועל הכלאים. שיעקרו הכלאים עד שלא ישייר רובע לבית סאה: בכרכין. המוקפות חומה מימות יב"ן והא דלא תני במתניתין בי"ד קורין בכפרים ובעיירות גדולות מפרש בגמ' לקמן: ומתקנין את הדרכים. שנתקלקלו מימות הגשמים מתקנין אותן בשביל עולי רגלים א"נ בשביל הגולים לערי מקלט כדכתיב תכין לך הדרך (דברים יט) : מקואות המים. לנקותן מטיט או להמשיך מים לתוכן אם נחסרו משיעורן:כל צרכי הרבים. מפרש בגמרא: ומציינין את הקברות. בסיד כדי שיפרשו הכהנים ועושי טהרות ולא יאהילו ולפי שביה"ג היה הסיד נימוח מחמת הגשם לכך היו צריכים לחזור ולציינן: ויוצאין אף כו'.מפ' בגמ': גמ' כדי שיביאו וכו'. מפני שבאחד בניסן היו צריכים להקריב קרבנות הצבור מתרומה חדשה כדלקמן מש"ה היו ב"ד מקדימין להכריז על השקלים באחד באדר דהיינו שלשים יום קודם כדי שיביאו שקליהן: בעונתן. בזמנן קודם ר"ח ניסן: תרומת הלשכה. שתורמין מן הלשכה שנאספו בתוכה כל השקלים כדתנן לקמן פ"ג: אר"ש בר"י. בא לפרש מה ראו לתרום תרומת הלשכה מן החדשה בא' בניסן דוקא: כתחלתה. כמו שהיתה תרומה ראשונה שתרמו ישראל במדבר: ה"ג לחדשי. זאת עולת חדש בחדשו לחדשי השנה: להלן לחדשי. ראשון הוא לכם לחדשי השנה: שבק ר' טבי רישא כו'. בתמיה דהא מסיפא לחוד לא ידעינן מידי: נאמר כאן לחדשי. דהל"ל בחדשו לשנה וע"כ הוה ידעינן מיניה דבחודש א' יהא תורם לכל השנה דהא כולה יתירא והשתא דכתיב נמי לחדשי ע"כ לג"ש אתיא: כמה דתימא. כלומר הא דתקנו להכריז אסמכו אקרא דכתיב ויתנו וגו': ויתנו קול כו'.וסיפא דקרא להביא לה' משאת משה עבד ה' ואיירי התם בשקלים כדמוכחי קראי דיהואש במלכים (ב יב) דכתיב כסף עובר והיינו שקלים שנא' כל העובר על הפקודים: אלא מקרא מגילה כו'. שאם קראו המגילה באדר א' צריכים לחזור ולקרותה בשני:השמעת שקלים וכלאים בינייהו. שאינו נוהג אלא בשני דוקא ואם השמיעו בראשון חוזרין ומשמיעין בשני: יאות. נכון כן בנות צלפחד דוברות מתרגמינן יאות כו': עד כדון. הוא כלשון עדיין שבבבלי: אית בשתא ס' יומין. מאדר א' עד ניסן ואי אמרת להקדים כל כך חיישינן שמא יסמכו שיש לפניהם עוד שהות הרבה ובתוך כך יפשעו ולא יביאו בזמנן ואשכחן בכמה דוכתי שחשו חכמים לצמצם בזמנן שלא יקדים ושלא יאחר: אינון דקיקין. הצמחים הם קטנים ואינם ניכרים לידע אם הם כלאים: ר' חזקיה שאל מעתה כו'. כלומר שאל אצל בני בהמ"ד אם יסכימו על שיטתו הנכונה בעיניו וכ"ה סוגית הירושל' בכ"מ דקאמר שאל אינו לשון שאלה ואבעיא אלא שהי' ברור בעיניו ולא שאל אלא אם נכון גם בעיני בני בהמ"ד: מעתה. שהטעם דהשמעת שקלים וכלאים דוקא בשני משום דבאחד עדיין יש שהות הרבה וכנ"ל א"כ בני בבל שהם רחוקי' מא"י צריכים להשמיע מראשו של חורף בכדי שיהיה להם שהות להביא שקליהן עד א' בניסן לא"י: בני בבל. בבל רחוק מירושלים הרבה כדכתיב נוצרים באים מארץ המרחק (ירמיה ד) וכן תנן בפ"ג הל"ד והשלישית לשם בבל ומדי ומדינות הרחוקות: בג' פרקים כו' תורמין את הלשכה. לשכה גדולה היתה במקדש שבה היו מכניסין תחלה כל השקלים ואח"כ כשהיו רוצים ליטול מן הלשכה ליקח בהן קרבנות צבור לא היו נוטלין ממנה בפעם א' כדי צורך הקרבנות של כל השנה אלא היו נוטלין מן הלשכה בג' פרקים בשנה: בפרוס הפסח. דהיינו ט"ו יום קודם הרגל כדלקמן: לא יאמר. בתמיה וכי לא יאמר: הלין דקרובין בפרוס הפסח כו'. דקס"ד דמש"ה לא

 

toraland whatsapp