תוכן עניינים

הלכות תרומות ומעשרות

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות תרומות ומעשרות - תוכן עניינים:

פרק ה'- חילול מעשר שני

facebook email whatsapp

א. בשנים אבד"ה, לאחר שקרא שם מעשר שני על תשע מאיות מן הפירות, יש לפדות את המעשר השני ולחלל אותו על מטבע (ולא על שטר),1 שאם לא כן אסור לאכול את הפירות אפילו בירושלים.

ב. לגבי הברכה, ראה לעיל בסדר הפרשת תרומות ומעשרות.

ג. כשמחללים מעשר שני של מיני פירות וירקות רבים בבת אחת, די בפרוטה אחת.3 אך אם יש פירות מדרגות חיוב שונות (כגון שחלק מן הפירות הם מגבולות עולי בבל וחלקם - מגבולות עולי מצרים), 4 אזי צריך פרוטה לחילול הפירות של כל דרגת חיוב בנפרד.

ד. ערך הפרוטה הוא 1/40 גרם כסף.6 השווי מתעדכן ומשתנה מזמן לזמן לפי ערך הכסף.

ה. כאמור לעיל, לפני החילול יש לוודא שיש פרוטה פנויה במטבע שמיועד לכך. אם אין פרוטה פנויה או אם מסופקים בכך, אפשר לחלל את המעשר השני שבמטבע עצמו, ולאחר החילול, ניתן שוב להשתמש במטבע לצורך פדיון מעשר שני. לשם כך יש להחזיק מטבע נוסף ולומר שהמעשר השני שבמטבע האחד, הריהו מחולל על פרוטה ורבע שבמטבע השני.לחילופין, יש נוהגים לקחת סוכר בשווי של פרוטה,ולומר שהמעשר שני שבמטבע הריהו מחולל על הסוכר. לאחר מכן יש לשפוך את הסוכר לכיור.

ו. מי שמנוי ב'בית האוצר' אינו צריך להחזיק מטבע בביתו לצורך חילול מעשר שני, שכן יש מטבע בעבורו ב'בית האוצר'. דואגים שם שתמיד יהיו לכל מנוי פרוטות פנויות. בעת החילול יאמר: 'מה שקבעתי למעשר שני... הרי הוא מחולל... על פרוטה... במטבע המיועדת לכך בשבילי' (בבית האוצר).

ז. אף שבירושלים אין פודים מעשר שני, נהגו בזמן הזה בעיר העתיקה (עד עיר דוד בדרום ועד מגרש הרוסים במערב)10 להרטיב ולטמא את הפירות לפני ההפרשה, ורק לאחר מכן להפריש ולחלל, שכן בירושלים מותר לחלל מעשר שני שנטמא.11 

ח. אם שכח בירושלים העתיקה ולא הרטיב את הפירות לפני ההפרשה ולאחר מכן הפריש תרומות ומעשרות – אין לפירות תקנה, שכן אין אפשרות לחלל שם את המעשר שני. לכן ישאיר את הפירות12 עד שיירקבו.13 בשעת דחק והפסד מרובה, יש מתירים לטמא את הפירות על ידי הרטבתם (וייגע באצבעו במים) ולאחר מכן יחלל שוב את המעשר שני.14

 

1.
הגרי"מ טוקצ'ינסקי, ספר ארץ ישראל ח"ב, סי' ה סעי' י (עמ' קכד).
2.
מעשר שני אינו נאכל היום אפילו בירושלים כי אין מזבח, עי' רמב"ם, הל' מע"ש פ"ב ה"א. כמו כן היום כולם בחזקת טמאי מתים, עי' בכורות כז ע"ב; ביאור הגר"א, סי' שלא ס"ק לו.
3.
עפ"י בכורות כה ע"א; מעילה יד ע"ב; ספר התרומה, הל' ארץ ישראל (מהדורתנו תשע"ו), עמ' 178, והערה פז; ועי' שאילתות דרב אחאי פ' קדושים שאילתא ק לגבי פדיון רבעי; רמב"ם, הל' מע"ש פ"ב ה"ב; שם, אך שם כתב שממידת חסידות יש לפדות את המעשר שני בשוויו; הל' מאכלות אסורות פ"י הי"ז לגבי פדיון רבעי; שו"ע, יו"ד סי' שלא סעי' קלג.
4.
מפני שחומר חיובם אינו שווה. דוגמה נוספת: חלק מן הפירות גדלו בשטח פתוח וחלקם גדלו במצע מנותק.
5.
הפרשת תרומות ומעשרות במערכת הציבורית, עמ' 104, והערה 16; ועי' דרך אמונה, הל' מע"ש פ"ה ה"ה, ביאור הלכה ד"ה על מעות.
6.
רמב"ם, הל' טוען ונטען פ"ג ה"א; שו"ע, חו"מ סי' פח סעי' א; חזו"א, יו"ד סי' קפב ס"ק יט. וכיום (תשע"ו) ערך הפרוטה הוא 6 אג' לערך; אך כאמור שווייה מתעדכן מזמן לזמן; וראה באתר מכון התורה והארץ, לפי הכתובת להלן, את עדכון ערך הפרוטה; ערך פרוטהtoraland.org/
7.
הגרימ טוקצ'ינסקי, ספר ארץ ישראל, שם סעי' ה (עמ' קכב).
8.
  בשנת תשע"ו 1 ק"ג סוכר עולה כ- 4 ₪, וכאמור הפרוטה = 6 אג'; כף סוכר = כ- 15 גר' סוכר; לכן יש לחלל על כף גדושה של סוכר.
9.
פסקי מרן הראשון לציון, הגר"מ אליהו, הלכות זרעים פ"ב סעי' ג ('התורה והארץ ה', עמ' 33-32); ולדעת הגרש"ז אוירבאך משמע שאסור להפסיד את הסוכר; ועי' 'אמונת עתיך 29', עמ' 17-12.
10.
הערת הרה"ג יעקב אריאל, ראה בתחילת הלכות תרומות ומעשרות; ועי' אמונת עתיך 53 (תשס"ג), עמ' 38–50.
11.
הגרי"מ טוקוצ'ינסקי, שם, סעי' א (עמ' קכה).
12.
באופן עקרוני רק הפירות של מעשר שני אסורים, ולכן אם לא הזיז את הפירות ולא עירב אותם לאחר ההפרשה, יכול להניח רק את פירות המעשר שני עד שיירקב. במקרה זה יקח קצת יותר מעשירית המצויים בתחתית הפירות (אם קרא שם מע"ש בתחתית הפירות).
13.
רמב"ם, הל' מע"ש פ"ב ה"ד; ספר ארץ ישראל, שם סעי' ב; יש לציין אמנם שרוב הפירות שנקנים בשוק עברו דרך בית אריזה ובד"כ נשטפים, ולכן יש מקום להניח שהפירות כבר טמאים.
14.
חזו"א, שביעית סי' ה ס"ק י; אמונת עתיך 53 (תשס"ג) עמ' 50-38; שם, גיליון 114 (תשע"ז) עמ' 17-16; יש שהציעו להישאל על התרומות ומעשרות בפני שלושה אנשים (ראה לעיל עמ' 61 סעי' ב-ג), לאחר מכן ירטיב את הפירות ויטמא אותם, ויפריש שוב. אפשר להישאל גם על מע"ש, עי' תוס', פסחים מו ע"ב ד"א הואיל; שבט הלוי, ח"י סי' עו אות ב.

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ