אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
 
חזור למפתח הערכים

בהמה דקה

ב"ה

בהמה דקה

כתיבה: אביעד פרנקל

א.      מבוא

ב.      בקורבנות

ג.       איסור גידולה בארץ ישראל

1.      מקורות האיסור

2.      הרקע הריאלי לתקנה

3.      המקומות האסורים והמותרים

4.      האיסור בזמננו

ד.      מכירתה לעכו"ם

 

חז"ל הבחינו במקומות רבים בין ה"בהמה גסה" (הכוללת בעיקר את הבקר) ל"בהמה דקה", כלומר – הכבשים והעיזים. מושג זה מקביל למושג המקראי השכיח – "צאן".[1] המושג "בהמה דקה" נזכר במשנה בעשר משניות שונות, למעלה מעשרים פעמים בתוספתא ובעשרות מקומות במדרשים.[2] מהמקורות השונים עולה כי הבהמה הדקה שונה מהגסה במספר מאפיינים, כשהמרכזי בהם הוא גודלה ומשקלה. 

מבוא

כבשים ועיזים, גודלו באופן מסורתי בארץ ישראל, במשך אלפי שנים, במרעה "טבעי".[3] המרעה העיקרי הוא מרעה "עשבוני", אך הוא כולל גם מרעה "עצי".[4] הבהמה הדקה, ומיוחד העז, ידועה בשל יכולתה לטפס ולהתרומם על שתי רגליה, ובכך להזין את עצמי מענפי עצים וכיוצא בזה.[5] עם זאת, איכותו וזמינותו של המרעה משתנה ממקום למקום בארץ, ומשתנה בין עונות השנה. אינו דומה ההיצע של המרעה הטבעי באזור הגליל לזה שבמדבר, ולא דומה המרעה הזמין בחודשי החורף והאביב, לזה שקיים בשיא הקיץ. בזמנים בהם השפל מחריף, מגדל הצאן נזקק להגשה של "מזון משלים", שיכול להכיל שלפים ושאריות, מרעה עשבוני יבש וכיוצא בזה.[6]

בחקר המרעה מקובל להגיד כי מגדלי הבהמות חייבים לשמור על ה"קיימות" של כר המרעה כדי להצליח לגדל את העדר לאורך זמן, באופן משתלם.[7] "כושר נשיאה" הוא מושג שמתאר את הכמות המספרית של ראשי הצאן שניתן לגדל באזור מרעה מסויים מבלי לפגוע בקיומו ארוך הטווח. חישוב כושר נשיאה של תא שטח הוא נושא סבוך ונשען על הנחות יסוד משתנות, והחוקרים יכולים להעריכו באופן גס בלבד.[8] קיימים מודלים שונים לחישוב כושר נשיאה, עם זאת, מקובל להניח כי מרחב הרעיה בארץ ישראל יכול להכיל מאות אלפי ראשי צאן, וכך היה מספרם בתקופת המנדט הבריטי.[9]

מרעה צאן שאיננו מבוקר יכול להשאיר נזקים אקולוגים וכלכליים. הצאן אוכל את הצמחייה העשבונית ללא הבחנה בין גידולים טובים למזיקים. והוא יכול להביא להעלמה של מינים מסויימים מתא השטח של הרעייה, ושל צמיחה מואצת של מינים אחרים שמוגנים יחסית מנזקי המרעה.[10] מעבר לנזקים שיכול לחולל המרעה מבחינה אקולוגית וכלכלית (הן בהיבט של השמדת יבולים, והן בהיבט של פגיעה בקרקע), למרעה גם ייתרונות שונים מבחינה אקולוגית. בין השאר, רעייה תורמת לוויסות הצומח הטבעי, והיא אחד האמצעיים האפקטיביים למניעה של התפשטות שריפות ביערות, כיוון שהצאן מכלה צמחייה עשבונית יבשה. מערכת השיקולים לגבי רעיית חורשים סבוכה, כיוון שרעיית יתר יכולה לפגוע ביער בדרכים שונות.[11] בנוסף, הרעייה יכולה להשפיע לטובה על הרכבה המינרלי של הקרקע, בצורה של זיבול טבעי.[12] ייתרונות הזיבול הטבעי והשימוש בו באופן מוכוון הוכרו כבר בתקופות עתיקות.[13]

בשנות החמישים חוקק בארץ החוק "להגנת הצומח" שנודע בשם "חוק העז השחורה", שבא להגביל באופן קיצוני את אפשרות המרעה של העיזים, מתוך הנחה שמדובר במין מזיק. עם השנים התחדד הצורך בשינוי הגישה, בין השאר בשל הטעמים שנזכרו לעיל ובשל הירידה הדרסטית במספר העיזים שרעו בארץ, ולפני מספר שנים בוטל החוק. יתר על כן, המדינה מעודדת באופן אקטיבי את מגדלי העיזים להחזיק בשטחי מרעה בכדי למנוע התפשטות שריפות.[14]

בקורבנות

בהמה דקה קרבה על גבי המזבח בכלל קרבנות הבהמה, כמו בקרבן עולה חטאת ושלמים. עם זאת, ישנם קרבנות בהם מקריבים רק בהמה דקה: קרבן פסח שבא מן הכבשים או מן העיזים, ולא מהבקר.[15] קרבן אשם בא רק מזכרי הכבשים (הקרויים אֵילִים).[16] קרבנות נוספים הבאים דווקא מן העיזים הם: קרבן הציבור שבא על עבודה זרה,[17] חטאת עבודה זרה של יחיד,[18] קרבן חטאת של נשיא,[19] שעירי המוספים,[20] שעירי ראש חודש[21] ושני שעירי יום הכיפורים.[22]

איסור גידול בהמה דקה בארץ

א.      מקורות האיסור

איסור גידול בהמה דקה בארץ נזכר לראשונה במשנה במסכת בבא קמא, שם נאמר ש"אין מגדלים בהמה דקה בארץ ישראל".[23] הפרשנים נחלקו בטעמה של גזירה זו – לפי רוב הפרשנים הטעם הוא משום איסור גזל, "מפני שפושטים לשדות".[24] אך  היו שכתבו שטעמו הוא משום יישוב ארץ ישראל, שמפסיד את הזרעים שבארץ.[25]

בתוספתא אמרו שגזרו על בהמה דקה ולא על בהמה גסה, מפני "שאין גוזרין על הציבור גזירה שאינו יכול לעמוד בה".[26] ובמקום אחר אמרו שבהמה דקה אפשר להביא (לצורך בשרה וכיוצא בזה) מחוץ לארץ בקלות, ואילו את הגסה לא ניתן להביא.[27] חוקרים שונים העריכו שרק לצורך הקרבנות במקדש היה צורך בלמעלה מ20,000 ראשי צאן בשנה. כושר הנשיאה של אזורי המרעה באותה התקופה עמד על שיעור נמוך יותר, מה שמכריח את ההנחה שחלק מהקרבנות יובאו מחוץ לגבולות היישוב, הנחה שנתמכת גם במקורות.[28]

מעבר לאיסור עצמו, נאמר שמי שמגדל בהמה דקה נחשב כפסול לעדות.[29] עוד נאמר שמי שמקבל על עצמו להיות בדרגת "חבר", לא יגדל בהמה דקה כלל.[30] מהבבלי משמע שדרגת חסידים היתה שלא להשהות בהמה דקה אפילו בבית.[31]

בנוסף, אנו מוצאים במקורות ביטויים קשים כנגד מגדלי בהמה דקה.[32] כך למשל נאמר בתוספתא – "מפני ארבעה דברים מאורות לוקין... ומגדלי בהמה דקה".[33] ובמקום אחר – "תגרי סימטא ומגדלי בהמה דקה... אינן רואים סימן ברכה לעולם".[34] ובאופן קיצוני יותר, כללו את רועי הבהמה הדקה עם הגויים, בתור אלו ש"לא מעלין ולא מורידים" – כלומר, על אף שאין לגרום למותם, אין חובה לעזור להם במקרה של סכנת חיים.[35]

היבט נוסף של איסור ברעיית בהמה דקה נאמר בהקשר של חשד לאיסור משכב עם בהמה. בתוספתא נאמר בשם רבי יהודה שרווק לא ירעה בהמה דקה, אך חכמים חולקים עליו וסוברים שלא נחשדו ישראל על כך.[36]

ב.      הרקע הריאלי לתקנה

האיסור לרעות צאן בתחומים באזורי אדמה פוריים משקף מתח קיים בין עובדי האדמה – הפלאחים, לבין רועי הצאן. מתח זה משתקף במקומות רבים במקרא, החל מהמאבק שבין קין והבל והלאה.[37] החוקרים נחלקו לגבי זמן קביעתה של התקנה: יש שקבועוה בדור שלפני חורבן הבית, ויש שקבועה לדור שאחרי החורבן.[38] טעמו המפורש של האיסור הוא החשש מגזל השדות שנגרם על ידי הרועים שרעו את צאנם בלי פיקוח מספק. אמנם, ייתכן שלקח התלוו גם חששות כללים יותר באשר למקומה של החקלאות בארץ, בתקופות מורכבות.[39]

עצם קיומה של הגזירה די מתמיה, כשהוא עומד אל מול האיזכורים התכופים של שימוש בצאן בספרות ההלכה.[40] כמו כן, העדויות ההיסטוריות מצביעות על גידול צאן אינטנסיבי בתקופות אלו.[41] לכן, היו חוקרים שטענו שגזירה זו לא קוימה מעולם, והיא נאמרה באופן תיאורטי בלבד.[42] אחרים טענו שהגזירה קוימה באופן מקומי, והיתה תחומה לזמנים מסויימים. לטענתם, הגזירה באה על רקע מקומי של נטישת חקלאים רבים את מלאכת האדמה והתעצמות המסחרית-תעשיתית, שבאה יחד עם הרצון בהתעשרות. מטרתה של גזירה זו היתה לעודד שיבה לחקלאות שמטרתה יישוב ארץ ישראל והעמדת המשק הלאומי.[43]

היו שתלו את הגזירה ברקע ההיסטורי של הדורות הקודמים לחורבן. הם הטעימו את הצורך בהגנה על החקלאים בגזירות ומיסים שונים שהטילו הרומאים, ושגרמו להתמעטות העוסקים בענפי החקלאות. לחיזוק טענתם הביאו עדויות מעמים שכנים מראים כי גם בפרובינציות רומאיות אחרות, ובייחוד במצריים, גברה בדורות אלו מגמה של נטישת עבודת האדמה. יתר על כן, ישנם עדויות לא מעטות על קבוצות חקלאים שפנו לרעיית צאן, יחד עם נטיה לחיי הפקר שלוו במעשי ביזה ומרד כנגד השלטון. היו שכתבו שכנופיות אלו היוו את הבסיס הריאלי לצורך בגזירה, כמו גם ליחס השלילי הכללי לרועים במקורותינו.[44]  

ג.       המקומות האסורים והמותרים

במשנה נאמר שאין מגדלים בהמה דקה בארץ ישראל, אבל מגדלים בסוריא ובמדברות של ארץ ישראל. בתוספתא הוסיפו שמגדלים בהמה דקה במדברות שביהודה ובמדברות שבכפר עמקו.[45] בגמרא הובאו שתי בריתות שהגדירו את המקומות בהם מותר לרעות – באחת נאמר שמגדלים במדבר שביהודה ובמדבר שבספר עכו. המושג "מדבר" בספרות חז"ל שונה משימושו ביימנו, והוא מרמז בעיקר על אזור המשמש למרעה, ושאינו מתאים לעיבוד חקלאי.[46] בבריתא נוספת נאמר שבין התנאים שהתנה יהושע עם ישראל כשנכנסו לארץ הוא שיהיו רועים את הצאן בחורשים. ובגמרא הסבירו שהכוונה היא לרעיה של בהמה דקה בחורש של עצים עבים, שאינה יכולה להזיק להם.[47] גם היערות היו אזורי מרעה, ואולי גם נכללו במושג "מדבריות".[48] הרמב"ם כתב שהאיסור חל בארץ במקומות השדות והכרמים, אבל מותר לגדל ביערים ובמדברות שבארץ, ובסוריא בכל מקום.[49]

עוד אמרו בגמרא שאיסור זה פשט גם לבבל.[50] נחלקו הפרשנים בטעם הדבר: יש שאמרו שרוב השדות והכרמים שבבבל באותה תקופה היו שייכים לישראל.[51] ואילו אחרים כתבו שהוא משום חשיבותה של בבל, וריבוי היהודים שגרו בה.[52]

בהמה דקה שהובאה בהיתר מחוץ לארץ לצורך שחיטתה (לפני החג, או לפני שמחה משפחתית), מותרת בשהיה בביתו של האדם עד שלושים יום, ולא יאוחר מזמן השמחה. בזמן השהיה אינו מוציאה לעדר אלא קושרה בביתו.[53]  אמנם, מדברי הרמב"ם משמע שגם בביתו אסור להשהותה יותר משלושים יום.[54]

ד.      איסור בהמה דקה בארץ בזמנינו

האשתורי שחי במאה ה-13 כתב שגם בזמן שארץ ישראל חריבה, נוהגת בה גזירה זו, משום שהוזהרנו בהפסדה של ארץ ישראל עצמה, ולא רק משום גזל של אחרים.[55] עם זאת, בשו"ע פסק שאין דין זה נוהג בזמנו, "שאין מצוי שיהיו לישראל בארץ ישראל שדות".[56] בביאור הגר"א הסביר שפסקו של השו"ע מעיד שהאיסור לא תלוי בארץ ישראל עצמה, אלא ביישוב ארץ ישראל על ידי יהודים.[57]

לאחר ששבנו בחסדי ה' לארץ ישראל ולגאול את אדמותיה, הפוסקים דנו בתוקפה של גזירה זו. הראשון לעסוק בשאלה היה הרב פרנק, שנטה להתיר גידול בהמה דקה. לדעתו, פסיקת השו"ע כמוה כביטול הגזירה, ואין בידינו לגזור על הדבר מחדש.[58] אמנם, לא כולם סברו כך – הרב קוק בפסקיו אסר על גידול בהמה דקה גם בזמן הזה.[59] הרב עובדיה השיב לדבריו של הרב פרנק וטען שלא ניתן לומר שמדברי השו"ע הותרה הגזירה לגמרי, אלא שהמציאות היתה שלא היו השדות בחזקת ישראל, ולכן לא חלה הגזירה באותה שעה. וממילא, כששוב חזרו ישראל להחזיק באדמת הארץ ולעבדה, נאסרו שוב בגידול בהמה דקה בה.[60] באופן דומה כתב גם הרב וואזנר לאסור.[61] הרב ישראלי התיר גידול בהמה דקה, אם כי מטעמים אחרים לאלו של הרב פרנק - לדבריו, התועלת המעשית שנגרמת ליישוב בכללו מגידול בהמה דקה בארץ, מובילה להסכמה רחבה בצורך בגידולם גם מצד בעלי הקרקעות, שלטובתם נתקנה התקנה מלכתחילה.[62] ובציץ אליעזר כתב שניתן לסמוך בשעת הדחק על שיטת יחיד של הרמ"ע מפאנו, שכתב שהאיסור חל דווקא במרעה חופשי, ולא על גידול צאן במכלאות. זאת, בצירוף הטעמים שנזכרו לעיל.[63]

מכירתה לנכרי

במסכת עבודה זרה נשנתה רשימה של נכסים שאסור למכור לנכרים מטעמים שונים. בין השאר, הוזכר איסור על מכירה של בהמה לנכרי. עם זאת, קיים הבדל בין מכירה של בהמה גסה, שנאסרה בכל מקום, לבין בהמה דקה, שנאסרה רק במקום שבו נהגו בדבר איסור.[64] הפרשנים והפוסקים נחלקו בהבנת הדברים: בתלמוד מבואר שאיסור מכירת הבהמה הגסה נובע מהחשש שמא ישתמש הגוי בבהמה לצורך מלאכה אסורה בשבת, בטרם יושלם הליך המכירה.[65] עם זאת, לא ברור עד הסוף מהו החשש במכירת בהמה דקה, שאיננה מזומנת למלאכה בשדה או במשא. לפי חלק מהפרשנים, החשש הוא שמא ירבע הנכרי את הבהמה, דבר שנאסר עליו מדין שבע מצוות בני נח. ולכן, האיסור חל רק במקומות בהם מצוי מצויים נכרים שחשודים על משכב בהמה. [66] אפשרות נוספת היא שהאיסור הוא בעצם הרחבה של איסור מכירת בהמה גסה, ונובע מהחשש שמא הנוהג לסחור בהמה דקה יביא אנשים למכור גם את הגסה. לפירוש זה, האיסור הוא מעין חומרה שנהגו במקומות מסויימים בלבד, והיא מחייבת רק את בני המקום.[67] ובירושלמי נתנו טעם אחר לאיסור – מפני שמפקיע את הבהמה מן המצוות, שמזמן המכר איננה חייבת במתנות כהונה, בבכורה ובראשית הגז.[68] ובכל מקרה, הפוסקים כתבו שאיסור מכירת בהמה לנכרי איננו תקף בימינו, והובאו לכך סיבות שונות.[69]

 

 

 

 

 



[1] קובי בן ארי, רועי צאן ונוודים בארץ ישראל: היבטים כלכליים והתיישבותיים בתקופה הרומית ביזנטית (רמת גן: בר אילן, 2022), עמ' 393.

[2] לפי חיפוש פשוט בפרויקט השו"ת של אוניברסיטת בר-אילן.

[3] מערכות המרעה הראשונות בארץ התקיימו לפני כ-9,000 שנה לפי הערכות החוקרים. ראו זליגמן ואחרים, על צומח בעלי חיים ואנשים: תורת ניהול המרעה בישראל (ירושלים: נקודות ח"ן, 2016), עמ' 18.

[4] צח גלסר וליאת הדר, רעיית עיזים בחורש: מחקר ויישום (רמת הנדיב, 2016), עמ' 8.

[5] משה רענן, "אין מגדלים בהמה דקה בארץ ישראל", פורטל הדף היומי, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=15864.

[6] זליגמן, על צומח, עמ' 23.

[7] זליגמן, על צומח, עמ' 13.

[8] קובי בן ארי, רועי צאן ונוודים בארץ ישראל: היבטים כלכליים והתיישבותיים בתקופה הרומית ביזנטית (רמת גן: בר אילן, 2022), עמ' 37-31.

[9] זליגמן, על צומח, עמ' 27-26.

[10] לסקירה על ההשפעות השונות של הרעייה על הצמחיה, ראו שם, עמ' 331-320.

[11] שם, עמ' 319-308. וראו גם באתר קק"ל על היבטים שונים של רעיה ביערות - https://www.kkl.org.il/afforestation_forests_herding/..

[12] זליגמן שם, עמ' 304.

[13] ראו למשל במשנה שביעית, ג ד. וראו עוד בערך 'דישון-זיבול' - https://www.toraland.org.il/%D7%90%D7%A0%D7%A6%D7%99%D7%A7%D7%9C%D7%95%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94-%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%97%D7%A7%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%AA/%D7%93%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%9F-%D7%96%D7%99%D7%91%D7%95%D7%9C/#_ftn44.

[14] ראו בדיוני וועדת החקיקה של הכנסת ובדברי ההסבר לביטול החוק: https://main.knesset.gov.il/Activity/Legislation/Laws/Pages/LawBill.aspx?t=lawsuggestionssearch&lawitemid=2015304. כמו כן, ראו כתבה באתר "הארץ" - https://www.haaretz.co.il/science/2017-11-19/ty-article/0000017f-f4cf-d044-adff-f7ff21db0000.

[15] שמות יב ה; רמב"ם הלכות קרבן פסח, א א.

[16] רמב"ם מעשי הקורבנות, א י.

[17] במדבר, טו כב-כו.

[18] שם, כז.

[19] ויקרא, ד כב-כו.

[20] במדבר, כח כב, ועוד.

[21] במדבר, כח טו.

[22] ויקרא, טז ה ועוד.

[23] משנה ב"ק ז,ז.

[24] פירוש המשנה לרמב"ם שם.

[25] רע"ב שם.  וראו בקטעי גניזה ממדרש ילמדנו, גנזי שכטר ח"א, עמ' 46, שאמרו שאסור לגדל בהמה דקה בא"י מפני שהיא מחריבה את הארץ. וראו בהרחבה במאמרו של הרב זלמן נחמיה גולדברג, "גידול בהמה דקה ביישוב מרוחק", תחומין יז, עמ'  64-63 ('טעם האיסור'). וראו עוד על טעמי האיסור אצל משה רענן, שם.

[26] ראו תוספתא שביעית ג יג. כאן הבאנו את הנוסח שמופיע בבבלי בבא קמא, עט ב.

[27] תוספתא בבא קמא, ח יא. בבבלי (שם) כרכו את שני ההסברים אחד בשני.

[28] בן ארי, רועי צאן ונוודים, עמ' 462. בין השאר, הוא מזכיר את התוספתא במנחות (ט, יג) המצביעה על מקורות הייבוא לכל אחד מסוגי הקרבנות.

[29] בבריתא שבגמרא (סנהדרין כה ב) נאמר שהרועים הם בכלל פסולי העדות, ולא חילקו לעניין זה בין בהמה גסה לבהמה דקה. עם זאת, בדיון בגמרא (שם) אמרו שבבהמה דקה יש חומרא יתרה, שלא רק הרועים פסולים אלא גם מי שמגדלה, והסבירו הראשונים שהכוונה היא למי שמגדלה בארץ ישראל, ואפילו בביתו (ראו רש"י שם).

[30] משנה דמאי, ב ג.

[31] ראו מעשה בבבלי שם, פ א, על חסיד אחד שקשר עז למיטתו בעצת רופאיו שאמדוהו לשתות חלב רותח משחרית לשחרית, ואמר בשעת מיתתו שאין בידו אלא עוון זה.

[32] על היחס של חז"ל למגדלי בהמה דקה, ועל התמורות שחלו בו לאורך השנים, ראו אצל בן ארי, רועי צאן ונוודים, עמ' 471-463. בן ארי מתאר תהליך של שינוי, כשבראשית התקופה ההלניסטית העריכו חז"ל את רועי הצאן כדמויות מוספת (בהמשך ליחס המקראי לרועים), וזה השתנה למן דור יבנה, כתגובה לשינויים דמוגרפיים וכלכליים (וראו להלן: הרקע הריאלי לתקנה).

[33] תוספתא סוכה, ב ה.

[34] תוספתא ביכורים, ב ט.

[35] תוספתא בבא מציעא, ב לג.

[36] תוספתא קידושין ה י. במשנה הוזכר איסור זה, אלא שלא הוגבל לבהמה דקה אלא לבהמה בכלל.

[37] לסקירה של מתחים אלו בספר בראשית ראו אצל דודו שלום, "רועי הצאן ועובדי האדמה", גולות ח, 295-287.

[38] ראו סיכום הדברים אצל גדליה אלון, תולדות היהודים בארץ-ישראל בתקופת המשנה והתלמוד (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תשי"ג), עמ' 176-174.

[39] ראו משנת ארץ ישראל על בבא קמא, ז ז.

[40] ראו למשל בתוספתא בבא קמא, ח י, ששאלה כיצד מקיימים מצוות השבת אבידה בשה, אם אסור לגדלו בארץ ישראל.

[41] כך למשל עדויות בנות הזמן על ייצור הטקסטיל בארץ, שהתבסס על צמר רחלים. ראו במשנת ארץ ישראל שם.

[42] Krauss, REJ (1907), p. 37

[43] אלון, שם, עמ' 177-176.

[44] ראו סיכום הדברים באמרו של אשר גולאק, "על הרועים ומגדלי בהמה דקה", תרביץ יב (ניסן תש"א), עמ' 189-184. https://www.jstor.org/stable/23583791?seq=2. אמנם, ראו את תגובתו של אלון, שם, ובעיקר בעמ' 178-176.

[45] תוספתא בבא קמא שם. וראו בתוספתא כפשוטה שהביא בשם כמה חכמים ששיערו שהיא בית העמק שנזכרה בספר יהושע יט כז.

[46] נגה הראובני, מדבר ורועה במורשת ישראל (תל אביב: נאות קדומים, 1991), עמ' 23.

[47] בבלי בבא קמא, פא א.

[48] הראובני, שם.

[49] רמב"ם מאכלות אסורות, ה ב.

[50] בבלי שם, פ א.

[51] רש"י שם; רמב"ם שם, ה ח.

[52] ראו תוספות שם.

[53] בבלי בבא קמא, פ א; רמב"ם שם, הלכה ז.

[54] רמב"ם שם, הלכה ז.

[55] ספר כפתור ופרח, פרק י.

[56] שו"ע חו"מ, תט א.

[57] ביאור הגרא שם.

[58] שו"ת הר צבי חו"מ, סימן קלו. הרב פרנק הוכיח את דעתו מהירושלמי שביעית (פ"ג ה"ה) שדן בביטול תקנת גזירת זריעה במוצאי השנה השביעית לשדה שעובדה בה. בירושלמי מתואר שבתקופה מסויימת התבטלה הגזירה משום מיסי המלכות שהכבידו על החקלאים. האמוראים דנו בדינה של הגזירה לאחר שהתבטל המס המיוחד, ולפי הבנת הרב פרנק נטיית הסוגיה להתיר את הגזירה גם אחרי שחלף טעם ההיתר.

[59] ראו בהלכה ברורה על בבא קמא, שם.

[60] ראו שו"ת יביע אומר ח"ג, חו"מ סי' ז. הרב עובדיה תקף את הוכחתו של הרב פרנק מהירושלמי, והוסיף צדדים שונים שעיקרם להראות שתקנה זו לא נחשבת כתקנה שבוטלה כלל. אמנם, ראו בתשובה מאוחרת יותר התיר הרב עובדיה לגדל בארץ עז לחלבה, במקום שיש בדבר צורך רפואי (יביע אומר ח"ד, חו"מ סי' ו).

[61] שבט הלוי ח"ד, סי' רכז.

[62] שו"ת עמוד הימיני, סי' כג. לשיטתו של הרב ישראלי, מעולם לא בוטלה תקנת חז"ל, אלא שממקורה הותנתה התקנה רק לזמן שבו ישראל שרויים על אדמת הארץ. דברי השו"ע מוסבים על זמן הגלות, בו ממילא לא חלה התקנה, ולכן אין מקום להסברו של הרב פרנק. ולמרות זאת הרב פרנק התיר את גידול הבהמות, מהטעמים שהוזכרו לעיל.

[63] ציץ אליעזר ד כד. וראו תשובתו של הרמ"ע מפאנו בשו"ת שלו סי' פה. לסיכום השיטות בסוגיה ראו בתשובתו של הרב דוד אייגנר באתר 'מכון התורה והארץ' - https://www.toraland.org.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA/%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%95%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%94/%D7%97%D7%A7%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%AA/%D7%92%D7%99%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%94%D7%9E%D7%94-%D7%93%D7%A7%D7%94-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%91%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%A0%D7%95/. שכתב שכיום יש להתיר גידול בהמה דקה בארץ ישראל ולהיסמך על שיטות המקלים בדבר.

[64] משנה ע"ז, א ו

[65] בבלי עבודה זרה, טו א. בסוגיה שם הועלו שתי בעיות עקרוניות ביחס למכירת בהמה לנכרי: הראשונה היא שמא ירבע הנכרי את הבהמה, דבר שנאסר עליו מדין שבע מצוות בני נח. הגמרא מסבירה שאין לחוש לדבר זה במכירה מלאה, משום שהנכרי אינו חשוד לשכב עם בהמה השייכת לו, מפני שחס עליה. הבעיה השניה היא עשיית מלאכה בבהמתו של ישראל בשבת – שנאסרה כבר בעשרת הדברות ("למען ינוח שורך וחמורך כמוך", שמות כג,יב). האיסור אמנם איננו חל על בהמה שנמכרה לנכרי, אבל חז"ל חששו שמא מתוך היתר המסחר יבואו גם להשאיל ולהשכיר בהמות עבודה לנכרי, ובכך יבואו לידי איסור. חשש נוסף הוא שמא עוד לפני שהמכירה תושלם לגמרי תכנס השבת, ויעבור היהודי בלאו של מחמר תוך כדי תהליך המכירה.

[66] רש"י על הבבלי שם, ועוד.

[67] רש"י על בבלי פסחים, נג א.

[68] ירושלמי שם. אמנם בירושלמי דחו טעם זה, מפני שלשיטה זו אסור למכור לנכרי אפילו תבואה, שגם בה תלויים מצוות שונות. אמנם, היו מהראשונים שהעמידו טעם זה של הירושלמי (ראו מאירי על הבבלי שם).

[69] שו"ע יו"ד, קנא א, וראו בש"ך שם.

toraland whatsapp