אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
 
חזור למפתח הערכים

גיד הנשה

ב"ה

גיד הנשה

כתיבה: אביעד פרנקל

מן התורה נאסר לישראל לאכול את גיד הנשה הנמצא בגפה האחורית של הבהמה. לאחר שחיטתה של הבהמה יש להסיר את הגיד בשלמותו כדי להכשיר את הבהמה לאכילה, פעולה זאת נקראת "ניקור", והיא נעשית בידי מומחה לדבר. ערך זה יעסוק בהיבטים הריאלים הנוגעים להלכות של גיד הנשה. 

מבוא ביולוגי ואנטומי

גיד הנשה הוא עצב (Nervus) פריפרי גדול, המצוי ברגלם של בני אדם ובעלי חיים רבים. על אף שנקרא בשם "גיד", מוסכם שהכוונה כאן היא דווקא לעצב. למרות שמו, הוא איננו גיד במובנו האנטומי המקובל כיום.

הגידים (Tendons) מורכבים מרקמת חיבור. הם נאחזים בדרך כלל בקצות השריר ומהווים חלק ממנו, ותפקידם לקשר את השרירים לעצם, למתוח את השריר ולאפשר את תנועתו. לעומתם, תפקידם המרכזי של העצבים הפריפרים הוא בהעברת אותות חשמליים של שליטה מוטורית, כאב, לחץ ועוד, בין מערכת העצבים המרכזית (המוח ועמוד השדרה) לאזורים אחרים בגוף ולהיפך. ההעברה העצבית הכרחית לחישה ולתפקוד של כלל מערכות הגוף. עצבים מזוהים על ידי צבעם הלבן ומראיהם האופייני, בעוד הגידים מזוהים הן על פי הגוון שלהם והן על פי מיקומם- בקצה רקמת שריר ובחיבורם לעצם.

החלוקה בין גידים לעצבים לא הוזכרה בחז"ל, וכל הרקמות שאינן כלי דם או רקמת שריר הוזכרו בשם הכולל "גידים". הביטוי "עצבים" לא הוזכר כלל בחז"ל כרקמה בגופו של אדם או של בעלי חיים. כמו כן, מבחינה אנטומית, הרקמות השונות, במיוחד הרקמות הרכות, רקמות השריר, השומן והגידים סמוכות מאוד זו לזו, ובדגימה אחת ניתן למצוא מספר סוגי רקמות.

החלק האחורי של הבהמה מורכב ממספר עצמות: עצם העצה (הקרויה גם קילבוסת) [sacrum] היא המשך ישיר של חוליות השדרה, וממנה יוצאים עצבים המשכיים לחוט השדרה. מתחת לעצם העצה ניתן לזהות את עצמות האגן המאוחות, הנקראים במקורות עצם האליה או אנק"ה [hip bones]. תחתיהם מצויה עצם הירך או הקולית [femur], ותחתיהם השוק המורכב משתי עצמות [tibia ו-fibula]. בבהמות, מתחת לעצם השוק מצוי מקטע גרמי ארוך נוסף (המקביל לעצמות כף הרגל באדם), הקרוי בשפת המקורות 'ארכובה הנמכרת עם הראש' [metatarsal bones].

לפי העולה מן המקורות, גיד הנשה הוא העצב הסכיאטי; [הקרוי גם עצב השת] (sciatic nerve).[1] עצב זה הוא  העצב הגדול ביותר בגוף. הוא יוצא ממקלעת העצה (sciatic plexus) – סבך של עצבים היוצאים בין החוליות המאוחות בעצם העצה, העומדת בבסיס של עמוד השדרה ומהווה המשך ישיר לחוליותיו, ובכך הוא למעשה מהווה המשך ישיר של מערכת העצבים המרכזית. הוא פורץ דרך שרירי האגן ודרך מפרק הירך, מעל עצמות האגן [עצם האליה, אנק"ה], בדרכו לכיוון עצם הירך [קולית] (femur).עצב זה שולח שלוחות המספקות עצבוב מוטורי (כלומר, מעביר פקודות מהמוח לביצוע תנועה) לשרירי העכוז העמוקים ולשריר הירך הארבע ראשי. בנוסף, הוא מספק עצבוב תחושתי לקפסולה העוטפת את מפרק הירק. בשליש התחתון של עצם הירך הוא מתפצל לשניים, כשאחד הענפים הופך להיות עצב השוקה (tibial nerve), והשני הופך להיות עצב השוקית (common fibular nerv). [2]

פגיעה בעצב השת של אדם או של חיה, יכולה לגרום לפציעה חמורה, המלווה בכאבים עזים,[3] עד כדי שיתוק של הגפה.[4]

עוד לפני הפיצול של עצב השת, וגם לאחריו, מצויים פיצולי משנה השולחים שלוחות לשרירים ולמבנים שונים באזור. פיצולי משנה אלו נקראים במקורות "קנוקנות".[5]

במקביל לעצב השת ומעט קדמי לו, מצוי עצב נוסף הקרוי עצב הירך (femoral nerve). מהלכו של עצב זה דומה לזה של עצב השת, אלא שהוא פורץ מחוט השדרה מספר חוליות לפניו (במעלה עמוד השדרה), והוא מעצבב מבנים סמוכים. בין שני העצבים הללו מצוי גם העצב הסותם (obturator nerve), המגיח מאותה מקלעת עצבית כמו עצב השת, אם כי הוא קצר ממנו ומסתיים באזור האגן.[6]

גיד הנשה במקורות ובהלכה[7]

האיסור ומקורו: התורה אסרה לישראל את אכילת גיד הנשה, כפי שהתבאר בסיפור מאבקו של יעקב עם המלאך בספר בראשית. בפרשת וישלח מתואר מאבקו של יעקב עם המלאך. תוך כדי תיאור המאבק מסופר על פציעתו של יעקב בכף הירך.[8] בסיום סיפור המעשה נאמר – "עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶׁה".[9] מפסוקים אלו נלמד איסור אכילת גיד הנשה. אלא שחכמים נחלקו ממתי חל איסור זה – האם חל משעת המעשה או רק ממתן תורה.[10] אחת ההשלכות של מחלוקת זו היא בשאלה האם נאסר גם הגיד של בהמות טמאות. לפי רבי יהודה נוהג הדין גם בבהמה טמאה, והאוכלו לוקה שתיים, שהרי לא נאסרו בהמות אלו באכילה באותו הזמן. ואילו לחכמים, הסבורים שהגיד נאסר רק ממתן תורה, אין חייבים בטמאה שכן אין איסור חל על איסור.[11]

איסור אכילה ואיסור הנאה: נחלקו חכמים לגבי היקף האיסור – לדעה אחת האיסור הוא רק על אכילת הגיד (שנאמר באיסור - "עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ"), ואילו לדעה שניה גם הנאה מהגיד בכלל האיסור.[12] בשו"ע הכריע שאין לאסור את הגיד בהנאה, אלא שבבית יוסף כתב שטוב להיזהר בכך, כיוון שבספר הזוהר אסרוהו בהנאה.[13] הפוסקים הזכירו שתי השלכות חשובות לדיון זה: האחת בנוגע לשאלה האם מותר למכור את אחורי הבהמה לנכרי, כדי להימנע מהצורך בניקור גיד הנשה. למעשה נראה שגם לסוברים שיש בו איסור הנאה, מותר למכור בשר שמעורב בו גיד הנשה. זאת, כיוון שהנכרי איננו מכוון לשלם על הגיד, שאין בו טעם, אלא על הבשר.[14] שאלה נוספת שדנו בה הפוסקים נוגעת לשימוש בגיד הנשה לתפירה של יריעות ספרי תורה, ולהלכה נראה שהסכימו שמותר להשתמש בו ואף למוכרו לשם כך.[15]    

באילו בעלי חיים נאסר: גיד הנשה נוהג בבהמה ובחיה,[16] אך אינו נוהג בעוף.[17] הטעם לכך הוא שבפסוק נאמר – " גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ".[18] חכמים למדו שהכף המוזכרת בפסוק, היא למעשה השריר המעוגל העוטף את עצם הירך בבני אדם ובבהמות.[19] לעומתם, השריר העוטף את הירך בעוף הינו שריר מוארך, ולכן איננו מתאים להגדרה של "כף".[20] ובגמרא הסתפקו מה יהיה הדין במקרה וימצא עוף ששריר הירך שלו עגול, וכתבו הפוסקים להחמיר בכך. עם זאת, אין צורך לבדוק בעוף מחשש שמא יש לו כף עגולה, שאין הדבר שכיח.[21]

מיקום הגיד: כאמור במבוא לעיל, מתוך התיאורים של הפרשנים והפוסקים לאורך הדורות, ישנה הסכמה כללית לגבי מיקומו העקרוני של גיד הנשה כ"עצב השת". עצב זה יוצא מעמוד השדרה סביב עצם העצה, ויורד לאורך השוק והירך של הבהמה. במשך הדורות היו שניסו לערער על קביעה עקרונית זו, אלא שהפוסקים דחו את דעתם.[22] 

למרות ההסכמה העקרונית באשר למיקומו של הגיד, כבר בתוספתא נזכר בהקשר זה "גיד חיצוני וגיד פנימי".[23] מוסכם כי שני הגידים נאסרו באכילה ויש צורך לנקרם, אלא שהפנימי אסור מהתורה, וחייבים על אכילתו מלקות, ואילו החיצוני אינו אסור אלא מדברי חכמים.[24] בתלמוד ובראשונים דנו באריכות במשמעות המדויקת של חלוקה זו ובזיהוי מיקומו של הגיד החיצוני.[25] בספרים ניתן למצוא שתי מסורות ביחס לגיד החיצוני: לדעה אחת מדובר בפיצול תחתון יחסית של גיד הנשה. נראה שלדעה זו, המונח חיצוני ופנימי מדבר על החלוקה בין עצב השוקה לעצב השוקית, שהם הפיצול הסופי של עצב השת עצמו (וראו לעיל במבוא).[26] אמנם, המסורת הרווחת יותר היא שמדובר בעצב נפרד, ששורשיו גבוהים יותר בעמוד השדרה. ככל הנראה, מדובר בעצב הירך (femoral nerve).[27]

נוסף על שאלת מיקומו המדוייק של הגיד, נחלקו תנאים לגבי גבולותיו של האיסור בתוך הגיד עצמו: יש מי שאמר שהאיסור פושט לכל אורכו של הגיד.[28] אמנם, לדעת חכמים האיסור מהתורה חל רק על המקטע של הגיד שעובר במקביל לעצם הירך, שנאמר בגיד - "על כף הירך".[29] להלכה נראה שדעת רוב הפוסקים כחכמים, שאין לוקים על אזורי הגיד שמעל או מתחת לירך, והם אסורים מדרבנן.[30]. ולמעשה, אורכו של הקטע האסור מן התורה הוא כארבע אצבעות (כשמונה סנטימטר) בבהמה גסה, וכשתי אצבעות (כארבעה סנטימטר) בבהמה דקה.[31] ומכל מקום, נראה שהמשך הגיד היורד מתחת ל"צומת הגידין", מותר.[32]

צדדי הבהמה: למסקנת ההלכה, איסור גיד הנשה חל על שני רגלי הבהמה – הימנית והשמאלית.[33] אמנם, בתוספתא  נחלקו תנאים בדבר: לפי חכמים האיסור נוהג בשתי הירכיים, ואילו לרבי יהודה אין האיסור חל אלא בירך ימין.[34] בגמרא הוסבר טעמו של רבי יהודה בשני אופנים: לשיטה אחת הטעם הוא שבדרך העולם שזוהי הירך שנפגעת בשעת מאבק גופני.[35] הסבר אחר הוא שמה שנאמר הירך ("גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ") בה"א הידיעה, מעיד על כך שמדובר על הירך הדומיננטית ("המיומנת שבירך") שהיא ירך ימין.[36] מחקרים שונים מראים כי גם בבעלי חיים יכולה להתקיים העדפה לאחת משתי הגפיים (ימין/שמאל), אם כי בשונה מהאדם, אין העדפה סטטיסטית מובהקת לאחד הצדדים.[37] עם זאת, בהחלט ייתכן כי רבי יהודה התכוון לדומיננטיות של צד ימין באדם, שהרי עצם האיסור נלמד מיעקב.

הקנוקנות והשומן: כאמור במבוא, באורכו של גיד הנשה יוצאים פיצולים רבים שמעצבבים מבנים שונים, ואף מחברים בין העצבים השונים.[38] שלוחות עצביות אלו מכונות "קנוקנות". האמוראים נחלקו ביחס שבין הגיד עצמו לבין הקנוקנות לעניין איסור גיד הנשה. היה מי שסבר שהאיסור חל רק על הגיד המרכזי, ולא על שלוחותיו. לעומת זאת, היה מי שסבר שרק השלוחות נאסרו, שהן ואילו הגיד הראשי איננו אסור, שהוא "כעץ בעלמא".[39] להלכה נקבע כי גם הגיד המרכזי וגם הקנוקנות אסורים, אלא שאיסורם של הקנוקנות הוא רק מדברי חכמים, ואין לוקים על אכילתם.[40] למרות שאיסורם מדרבנן, צריך לחטט אחריהם, ולהסיר למעשה את כל השלוחות הנמצאות באזור הירך.[41] כיוון שקצוות הקנוקנות נכנסים לתוך הרקמה שבראש העצם, יש צורך לשבור את ראשי העצמות בתהליך הניקור.[42] בנוסף, מסביב לגיד הנשה מצויה רקמה שומנית. שומנו של הגיד איננו אסור מהתורה, אך נאמר כי "ישראל קדושים, נהגו בו איסור",[43] והפוסקים נחלקו בחומרת איסורו.[44]

מי רשאי לנקר את הגיד: בשל המורכבות הרבה והדיוק הנדרש בניקורו של גיד הנשה, אין ללמוד את סדר הניקור בעל פה, אלא רק אחרי ראיה ושימוש של מנקר מומחה הבקי בניקור.[45] ואחרונים כתבו שבמקומות רבים לא התירו לנקר אלא למי שמחזיק תעודה ממנקרים מפורסמים שהסמיכו אותם לניקור.[46] למעשה, היו מקומות בהם נהגו שלא לנקר את החלק האחורי של בהמה כלל, אלא למוכרו לנכרי (וראו גם בערך ' חֵלֶב').

טעם בגידים: גיד הנשה נאסר, למרות שהוא נחשב כ"עץ" ואין בו טעם. בניגוד לסיבי עצב קטנים הנבלעים בשרירים וראויים לאכילה, הגידים המרכזיים, העשויים מרקמת קולגן, אינם ראויים לאכילה. לכך ישנה השלה משמעותית בדיני תערובות – שאם נפל הגיד לתבשיל, אין הוא אוסר משום טעמו. לעומת זאת, הקנוקנות והשומן של הגיד אוסרים גם בתערובת אם נותנים בה טעם.[47]

 



[1] הרב ישראל מאיר לוינגר, מזון כשר מן החי (ירושלים: המכון לחקר חקלאות על פי ההלכה, תש"מ), עמ' 396 הע' 7; הנ"ל, מדריך להלכות טריפות (ישראל, 1971), עמ' 48. על הפולמוס בקשר לזיהוי המקובל של גיד הנשה, ראו להלן.

[2] König, Horst Erich, and Hans-Georg Liebich. Veterinary Anatomy of Domestic Animals : Textbook and Colour Atlas. 7th ed. NEW YORK: Thieme Medical Publishers, Incorporated, 2020. Print, pp. 573-578.

[3] ראו למשל:

Lee BH, Won R, Baik EJ, Lee SH, Moon CH. An animal model of neuropathic pain employing injury to the sciatic nerve branches. Neuroreport. 2000 Mar 20;11(4):657-61. doi: 10.1097/00001756-200003200-00002. PMID: 10757496.

[4] https://www.msdvetmanual.com/nervous-system/limb-paralysis/limb-paralysis-in-animals

[5] הרב ישראל מאיר לוינגר, מדריך להלכות טריפות, עמ' 48.

[6] Ibid, pp. 571

[7] ערך זה יעסוק בהיבטים הריאלים של גיד הנשה ובאופן ניקורו. להרחבה בהיבטים שונים של גיד הנשה, שאינם נוגעים בהכרח לריאליה, ראו באינצקלופדיה תלמודית, ערך 'גיד הנשה'.

[8] בראשית לב כו – " וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ".

[9] שם לב לג. על היותו של איסור גיד הנשה "איסור זיכרון", ועל ההשלכות ההלכתיות האפשריות לכך, ראו אצל הרב נחמיה רענן, "איסור גיד הנשה, אופיו טעמו והלכותיו", מאמר הזבח (אלון שבות: ישיבת הר עציון, תש"ע), עמ' 430-415. זמין בספריית אסיף - https://asif.co.il/wpfb-file/mamar-hzvh-17-pdf/.

[10] משנה חולין ז ו. לדעת רבי יהודה נאסרו כבר בני יעקב בגיד הנשה (ומה שנאמר "על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה" (בראשית שם, לג), מתייחס לבניו של יעקב-ישראל). לעומתו סבורים חכמים שהאיסור נאמר רק בסיני, אלא שנזכר במקומו, בסמיכות לסיפור מאבקו של יעקב. וראו ברמב"ם הלכות מלכים ט א, שלכאורה פסק כרבי יהודה, וכבר הקשה על כך בלחם משנה (שם), וראו מה שתירץ בבגדי ישע. אמנם, בפירוש המשניות (על חולין, שם) כתב שהאיסור עלינו נובע מהציווי למשה, על אף שכבר בשעת מעשה נאסר הדבר על בני יעקב. 

[11] משנה שם. לדעת חכמים אין האיסור אלא בבהמה טהורה. בבריתא שבגמרא (בבלי חולין, קא א) הובאה דעתו של רבי שמעון, הפוטר את האוכל גיד הנשה של בהמה טמאה ממלקות. לדעתו, אין בגיד טעם, ולכן אין האוכל מתחייב משום איסור בהמה טמאה, וכך פסק הרמב"ם (מאכלות אסורות ח ה).

[12] בברייתא בבבלי פסחים, כב א, הובאה מחלוקת תנאים בעניין: לדעת רבי יהודה גיד הנשה מותר בהנאה ואילו לדעת רבי שמעון הוא אסור בהנאה. אמוראים נחלקו בטעמם של התנאים (ראו שם כא ב). הראשונים נחלקו בפסיקה – לפי רוב הראשונים אין איסור הנאה בגיד, כשיטת רבי יהודה (כך כתב הרמב"ם מאכלות אסורות, ח יד, הרשב"א בתורת הבית הארוך ג ג ועוד). אמנם, היו ראשונים שפסקו כשיטת רבי שמעון, שגיד הנשה אסור בהנאה (תוספות בחולין צט ב, רבינו יונה בשערי תשובה ב סי' פד, רא"ש על חולין פרק ז, סי' יז ועוד).

[13] ראו שו"ע יו"ד, סה י, ובית יוסף על הטור שם. בעקבות דבריו בבית יוסף הלכו מספר אחרונים כמו הב"ח וערוך השולחן.

[14] ראו ברא"ש שם, שכתב שבאשכנז נהגו למכור בשר עם גיד הנשה לנכרי, ובשאר הארצות אסרו על כך מטעם זה. וראו מה שכתב עליו במעדני יום טוב. וראו פר"ח על שו"ע שם, ס"ק טז, ודרכי תשובה שם.

[15] באופן עקרוני, מוסכם כי אין לתפור את יריעותיו של ספר תורה בגידים של בהמה או חיה טהורים (שו"ע יו"ד, רעח א). עם זאת, מותר לתפורם בגידים של נבלות וטרפות, שאין צורך שיהיה הגיד מותר באכילה בפועל. ולכן נראה שמצד איסור אכילה מותר להשתמש בגיד לצורך זה (ראו ערוך השולחן שם, ס' ו). אמנם, אם נאמר שיש בגיד הנשה איסור הנאה, ייתכן ואסור למוכרו לשם כך. היה מי שכתב שגם לשיטה זו אין בכך איסור, שמצוות לאו להנות ניתנו. עם זאת, נראה שיש להמנע מלמכור לצורך זה את הגידים בדמים מרובים, שיש בכך חשש איסור הנאה (ראו דרכי תשובה על יו"ד סה י, ס"ק פג ועוד).

[16] הפוסקים הדגישו את העובדה שגיד הנשה אסור בחיה כמו בבהמה, שלא כאיסור חלב שאיננו חל על חיה (ראו רמ"א על שו"ע יו"ד, סה ה). יתר על כן, הפוסקים הכריעו שלמרות שחלב חיה מותר, השומן העוטף את הגיד דורש ניקור בחיה כמו בבהמה, שאין איסורו משום חלב אלא משום גיד הנשה (ראו במרדכי על חולין, סי' תרנט ועוד).

[17] שו"ע יו"ד, סה ה.

[18] בראשית, שם.

[19] משנה חולין, ז א. וראו בבלי חולין, צב ב ורש"י שם – "כל בשר גבוה ועגול קרי כף". היה מי שהסביר שכוונתם היא שדימו את כף הירך לכף של קדירה, המעוגלת בקצה (ראו שיחת חולין, תצב). ובפירוש המשנה לרמב"ם (שם) הסביר שהוא מפני שכף הירך של האדם מעוגלת, ולכן נוהג רק בחיות שגם אצלם כף הירך מעוגלת.

[20] שו"ע שם

[21] בבלי שם; שו"ע שם.

[22] ראו בכרתי ופלתי, סה סע' טז – " והנה בזמני היה מנקר אחד אפילו בעל תורה ומומחה למאוד, ונשתבש בדעתו לומר על גיד אחר שהוא הגיד האמיתי, ועד היום הזה טעינו נחנו ואבותינו, בגיד, שאינו גיד שאסרה התורה. והיה הולך ושב בכל ארץ אשכנז, ומרעיש הבריות, עד שבא לפראג, והציע דבריו לפני, ולפני חכמי העיר הגאונים. ואני חקרתי ובדקתי את הדבר, ומצאתי שזה הגיד אינו רק בבהמות זכרים ולא בבהמות נקבות, ואז הראיתי לו (סמ"ג) [סדר הלכות ניקור] (מבעל העיטור הנדפס בטור סוף סי' ס"ה) שכתב דגיד הנשה נוהג בזכרים ונקבות, ועל ידי כן אשתקל מילוליה".

[23] תוספתא חולין, ז ד. אמנם, הנוסח בתוספתא הפוך מהנוסח בבלי (שהוא זה שנפסק להלכה). בתוספתא נאמר שדווקא הגיד החיצון הוא זה שאסור וחייבים עליו, ואילו הגיד הפנימי אסור ואין חייבים עליו. היה מי שהציע להגיה את התוספתא לפי הבבלי ולהפוך את הנוסח בפנים (חסדי דוד, שם). אמנם, היה מי שניסה לתרץ את נוסח התוספתא שלפנינו, אלא שגם לשיטתו פירושו דחוק (ראו בהערות על חסדי דוד שם, הע' קמה). 

[24] בבלי חולין, צא א בשם רב יהודה אמר שמואל; שו"ע יו"ד, סה ח.

[25] בגמרא (בבלי שם) נאמר בתחילה שהפנימי סמוך לעצם, ואילו החיצוני סמוך לבשר. הגמרא מביאה מקור סותר, ונדרשת לתרץ את הדברים באופן מסויים. הפרשנים נחלקו בהבנת הדברים מבחינה מעשית (ראו סיכום הדברים בבית יוסף על שו"ע שם).

[26] ראו ספר שיחת חולין, עמ' תפט-תץ ובעיקר בהערה ז3; אמנם, ראו מה שכתב על כך בספר יד שלמה לרב מחפוד, עמ' רנא.

[27] ראו שם, עמ' תצ, ציור ז3, והשוו לציור בספר האנטומיה –

 König, Horst Erich, and Hans-Georg Liebich. Veterinary Anatomy of Domestic Animals : Textbook and Colour Atlas. 7th ed. NEW YORK: Thieme Medical Publishers, Incorporated, 2020. Print, p 577

מהציורים בספרי הניקור והשוואה לספרי האנטומיה המודרניים, נראה כי הכוונה היא לעצב הירך, שממשיך עד לתחתית השוק. ראו למשל בספר שיחת חולין, שם. עם זאת, ייתכן כי ניתן להציע שמדובר בעצב הסותם (obturator nerve), המסתיים באזור העליון של הירך. כך, ניתן להסביר מדוע הוא מתואר במקורות כגיד "קצר". .

[28] שיטת שמואל בבלי חולין, צו א; לרוב הפרשנים היא גם שיטת רבי יהודה שם.

[29] בבלי חולין, צו ב.

[30] כך אצל הרמב"ם מאכלות אסורות, ח א; רי"ף ורא"ש על חולין שם;  בשו"ע (יו"ד, סה ח) סתם דבריו, שאמר – "שהפנימי אסור מהתורה, והוא הפושט בכל הירך". האחרונים הסתפקו בדעתו, אך גם הם נטו לפשוט כשיטת הרמב"ם (ראו פר"ח שם ודרכי תשובה שם). וראו בערוך השולחן שם, ס"ק כה.

[31] רמ"א על שו"ע יו"ד,  ק א, וט"ז שם.

[32] ראו פתחי תשובה על שו"ע שם, ס"'ק סט; וכך כתב הרב מחפוד ב"יד שלמה", עמ' רנ.

[33] שו"ע יו"ד, סה ה. בתוספתא (חולין ז א) נחלקו חכמים – לפי חכמים האיסור נוהג בשתי הירכיים, ואילו לרבי יהודה אין איסור אלא בגיד הנשה של ירך ימין. בגמרא (בבלי חולין צא א) הוסבר טעמו בשני אופנים: רבא הסביר שמה שנאמר הירך ("גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ") בה"א הידיעה, מעיד על כך שמדובר על הירך הדומיננטית ("המיומנת שבירך") שהיא ירך ימין.

[34] תוספתא חולין, ז א

[35] כך הסביר רבי יהושע בן לוי בבלי חולין צא א. לדעתו, מה שנאמר על המלאך "בהאבקו עמו, מתאר מצב בו כרך המלאך את יד ימינו סביב חלקו האחורי של יעקב, וכך הגיע עד לירך הימנית שלו (וראו רש"י שם).

[36] בבלי חולין צא א

[37] עד לשנים האחרונות ההנחה היתה כי העדפה לגפה ימנית או שמאלית היא ייחודית לאדם. עם זאת, מחקרים שונים שהתפרסמו בשנים האחרונות הראו כי פרטים ואוכלוסיות שונות של בעלי חיים מקבלים העדפה לאחד הצדדים. ראו למשל – צוות חיותא, "האם כלב יכול להיות ימני או שמאלי?", אתר חיותא https://chayuta.com/knowledge/right-left-paws/.  לסקירה מקיפה ראו אצל:

 Deborah L. Wells, Sarah Millsopp, Lateralized behaviour in the domestic cat, Felis silvestris catus, Animal Behaviour Volume 78, Issue 2,2009, Pages 537-541, https://doi.org/10.1016/j.anbehav.2009.06.010. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003347209002644 (

בין הממצאים שנזכרו בספרות הוכח שקיימת השפעה מובהקת בין ההתמחות של מין מסויים לבין העדפתו את אחד הצדדים. כך למשל, סוסי מרוץ הראו עדיפות לשימוש ברגל השמאלית (הקדמית). ראו –

Paul D. McGreevy, Peter C. Thomson, Differences in motor laterality between breeds of performance horse, Applied Animal Behaviour Science, Volume 99, Issues 1–2, 2006, Pages 183-190, ISSN 0168-1591, https://doi.org/10.1016/j.applanim.2005.09.010 (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168159105003308)

[38] חלק מהפרשנים הבינו שהקנוקנות הם הסיבים העצביים שמחברים בין הגיד הפנימי לגיד החיצון (ראו רש"י על חולין צב ב ועוד).

[39] בגמרא (חולין צב ב) הובאה שיטת רב, הסובר שמן התורה האיסור של גיד הנשה חל רק על הקנוקנות, ולא על הגיד הראשי. לעומת זאת, לשיטת האמוראים עולא ואביי, האיסור חל על הגיד למרות שאין בו טעם מאכל.

[40] שו"ע יו"ד, סה ח.

[41] ראו פתחי תשובה שם, ס"ק סג.

[42] רמ"א שם.

[43] בבלי חולין, צא א.

[44] הרמב"ם הבין שאיסור השומן הוא ככל איסור דרבנן (רמב"ם מאכלות אסורות, ח א), וכך כתב גם במרדכי (חולין פרק ז, ס' תרנט). אמנם, יש מהראשונים שעולה מדבריהם שאיסור זה קל מאיסור דרבנן, ואין לוקים עליו מכת מרדות (ראו ריטב"א חולין, צב ב ובפרי מגדים [שפתי דעת] על יו"ד ק, ס"ק ח). 

[45] רמ"א שם.

[46] ראו בדרכי תשובה שם, ס"ק עה.

[47] שו"ע שם. וראו בהרחבה בעניין זה באנקלופדיה תלמודית, ערך גיד הנשה.

toraland whatsapp