אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
 
חזור למפתח הערכים

חולדה

ב"ה

חֻלְדָּה

כתיבה: אביעד פרנקל

חֻלְדָּה מצויה – Rattus rattus

חולדת החוף- Rattus norvegicus

משפחה – עכבריים Muridae

 

כללי

החולדה היא סוג מכרסם נפוץ בארץ ובעולם, הכולל כ-300 מינים. כיום חיים בארץ שני מינים של חולדות: חולדה מצויה וחולדת החוף. ייתכן כי שני מיני חולדות אלו היו באזורנו גם בזמן חז"ל[1], אם כי ישנם הסוברים כי חולדת החוף הגיעה לאזורנו רק במאה ה- 20.[2] החולדה המצויה קטנה ועדינה מחולדת החוף, הדוחקת את רגליה מאזורי מחיה מסוימים.[3] קרויה בלשון העממית גם 'עכברוש'.[4]

החולדה היא חיה חברותית החיה בחבורה טריטוריאלית. בראש החבורה עומד זכר דומיננטי, אליו מתלווים זכרים ונקבות אחדים. סימון הטריטוריה של החבורה מתבצע בעזרת הפרשות מבלוטות הנמצאות בבטן ובלחיים. בתוך הטריטוריה מסמנות החולדות, על ידי שתן וצואה, שבילים מיוחדים, הניתנים לזיהוי גם לאחר מעשה (על פי צבעם).

 

מבנה גוף

אורך הגוף הממוצע של החולדה המצויה כ-18 ס"מ וזנבה מעט ארוך יותר מגופה. משקלה הממוצע – 150 גרם, חולדת החוף לעומתה היא גדולה וכבדה יותר אורך גופה הוא 22.5 ס"מ בממוצע, ומשקלה הממוצע הוא 450 גרם. האוזניים גדולות ומכסות את העיניים בזמן שהן מכופפות קדימה. קיים מגוון בצבע הפרווה של חולדות – גוונים הנעים בין אפור שחור וחום. כל פרט יכול להופיע עם מספר פיגמנטים שונים - קיימים פרטים חומים אפורים עם בטן לבנה או צהובה בהירה, ואחרים עם גוף צהוב-חום עם גוון אדמדם.[5] בחז"ל הובא ששיניה של החולדה דקות, עקומות ועקושות[6] לדיני טומאה וטהרה, עור בעל החיים נחשב כבשר, והוא מקבל טומאה רק אם הוא ראוי לשימוש כל שהוא, עורה של החולדה אינו נחשב כבשר והוא אינו מקבל טומאה.[7]

רביית החולדה: משך ההיריון של החולדה הוא 22-21 יום. בכל שנה ישנן בין 3 ל-6 המלטות, כשבכל המלטה בין 5 ל-10 גורים. הגורים נולדים עיוורים, והם פוקחים את עיניהם בגיל שבועיים[8]. בטבע חיה החולדה בין שלוש לארבע שנים.[9]

 

תזונה

החולדה היא אוכלת כל. אם כי מרבית מזונה של החולדה המצויה הוא צמחוני, כשהיא אוכלת בעיקר פירות. ביערות, מסוגלת החולדה לאכול זרעים של אורן, אחרי שהיא מכרסמת את האצטרובל באופן מתוחכם למדי.[10] ככלל, החולדה ניזונת גם מבעלי חיים הקטנים ממנה כעכברים ואפרוחים. במקומות מסוימים היא יכולה לאכול ביצי ציפורים הנמצאות בקן, ובמקומות אחרים גם סרטנים.[11] החולדות גורמות לנזקים גדולים במשק החקלאי בשל נטייתן להשמיד יבולים ולטרוף אפרוחים.[12] החולדה יכולה אף לכרסם בדים, קירות מבנים העשויים מחומרים קלים, ועוד.

בחז"ל החולדה הוזכרה כבעל חיים הניזון מבשר: שרצים[13], בעלי חיים שמתו[14] וכן היא טורפת בעלי חיים, פגיעתה של החולדה גורמת להטרפת עופות: אם היא מכה את העוף בראשו, או נושכת אותו[15], פעולה זו יכולה לגרום לשבירת הגולגולת ולנקיבת קרום המח, בשל כך העוף נעשה "טריפה"[16], מכתה של החולדה אינה מטריפה בעלי חיים גדולים יותר כצאן ובקר, ואפילו אם מדובר בוולדות צעירים[17], הגמרא דנה במקרה בו החולדה בלעה עובר של בעל חיים בעודו ברחם[18]. החולדה גם כן ניזונת ממזון מהצומח- כגון פת, אך תזונתה העיקרית היא מהבשר[19]. החולדה נוהגת לגרור את מזונה ולא לאכלו היכן שהיא מצאה אותו[20]. החולדות לעיתים גוררות חוטים או בדים[21]. החולדה נחשבת כבעל חיים שאוכל כל מה שהוא לוקח, ולכן בדיני טומאה וטהרה, היכן שהחולדה הולכת אין צריך בדיקה אם נותר שם עובר שנפל, כי מן הסתם היא אכלה אותו או לכל הפחות לקחה אותו משם.[22]

מי חטאת ששתו מהם שרצים אינם נפסלים. אך אם שתתה מהם חולדה נפסלים, משום שהיא מלקקת אותם בלשונה, ובדרך זו יוצאת ליחה ממנה למים ופוסלתם.[23]

 

מגורי החולדה

החולדה המצויה מסוגלת לטיפוס, והיא יודעת גם לקפוץ לגובה. החולדה מקננת במחילות טבעיות שקיימות בבתים ובסביבתם ואף מסוגלת לכרסם מחילות בעצים וחומרים נוספים. שפע המזון מן החי והצומח המצוי צל האדם גורם לה להתגורר בשכנותו. היא אף נוטה לבנות את הקינים שלה במקומות גבוהים כמו עליות גג וכיוצא בזה. כאמור, היא נפוצה במיוחד במשק החקלאי, בשל היבולים הזמינים בו, אך במקומות יישוב היא נוטה להתיישב במבנים גבוהים כשהיא מטפסת לקומות הגבוהות שלהם בדרכים שונות.[24]

בחז"ל הובא שהחולדה מצויה בחברת האדם בשכיחות גבוהה[25], היא מצויה בבית,[26] חופרת מחילות בקירות הבית[27], ולעיתים אף מהלכת גם על גבי המזון[28]. אחד מפסולי השחיטה הוא החלדה. הכוונה היא למצב בו הסכין מכוסה בין הסימנים או מתחת לדבר אחר בשעת השחיטה.[29] המונח חלדה מושאל מכיסויה של החולדה – "הדרה בעיקרי בתים",[30] או מלשון נעיצה ותחיבה – "מלשון חולדה שנכנסת בחורין ובסדקין".[31]

 

החולדה ותפוצת מחלות

מעבר להיזקים הנגרמים לאדם בשל מאפייני התזונה של החולדה, ידועה החולדה כגורם מעביר מחלות. בין השאר, אחראית החולדה להפצה של מספר מגפות ידועות בהיסטוריה, ביניהן מגפת הדבר השחור בימי הביניים. דרך ההדבקה נעוצה במקום מגוריה: מכיוון שהיא מתגוררת בגגות, הפרעושים נושאי המחלות האחוזים בפרוותה נופלים ממנה על האנשים המתגוררים מתחתיה, וכך היא מסייעת לתפוצת המחלה.[32]

 

זיהוי החולדה במקורות

החולדה הוזכרה כשם של אדם, חולדה הנביאה[33] בצדו הדרומי של הר הבית נקבעו שני שערים ששימשו לכניסה ויציאה שנקראו שערי חולדה, ויש הסוברים כי הם נקראו כך על שמה של חולדה הנביאה[34]. החולדה לא נזכרה במפורש בתורה. פעם אחת נזכר "הַחֹלֶד"[35], בין שמונת השרצים הטמאים, וקיים קושי רב בזיהויו.[36] אמנם יש המזהים את ה'חולד' המופיע בתורה ברשימת שמונת השרצים, כחולדה.[37]במשנה נזכרה החולדה 11 פעמים, ועוד כ-43 פעמים בגמרא. החולדה נקראת בארמית כרכושתא,[38] ומדובר במין יבשתי[39] האזכורים השונים של החולדה מעלים תמונה לא עקבית, ויתכן שישנם כמה בעלי חיים שעונים להגדרת חולדה.[40]    עיין ערך חולד

דעות החוקרים: הזואולוג ישראל אהרוני אכן זיהה את ה'חולדה' עם המין הנקרא בפינו חולדה (Rattus),[41] ובעקבותיו הלכו רבים מן החוקרים.[42] מנחם דור הדף בחריפות זיהוי זה. לדבריו, הבסיס לזיהוי זה נשען על תכונות השייכות דווקא לחולדת החוף (Rattus norvegicus), הגדולה הרבה יותר מהחולדה המצויה וידועה בעיקר בשל היותה טורפת. לדעתו יש לשלול זיהוי זה מכיוון שחולדת החוף הגיעה לאירופה רק במאה ה-18, ולאזורנו רק במאה שעברה. המין המצוי אצלנו היה החולדה המצויה, המעדיפה בכלל אוכל צמחוני, ואיננה גרה במרתפים, ולא ייתכן שאליה כיוונו חז"ל. למסקנתם יש לזהות את החולדה עם מיני טורפים קטנים ובינוניים ממשפחת הסמוריים או הגחניים, ובעיקר עם הדלק, הסמור, החמוס או הנמיה.[43] לאחרונה הציע משה רענן כנגד טיעון זה, כי ייתכן וחולדת החוף היתה קיימת באזורנו כבר מזמן קדום, ורק התגלתה באיחור.[44]

 

מלכודת החולדה

מלכודת של חולדות נחשבת ככלי שיכול לקבל טומאה, ואילו של עכברים טהורה.[45] הרמב"ם הסביר בטעם הדבר - שלמלכודת החולדות יש בית קיבול, ואילו למלכודת העכברים אין. אמנם, היה מי שכתב שמלכודת עכברים טהורה משום שאין אדם מעוניין בעכבר הנתפס בה, אך מצוי שיהיה אדם מעוניין בחולדה, כדי להשתמש בעורה.[46]

 

מאפיינים נוספים

בגדרי איסור "ניחוש" נאמר שאסור לאדם לנחש בחולדה בעופות ובדגים.[47] המפרשים הסבירו שהכוונה היא לאדם המוצא סימנים לעשייתו בדברים סתמיים, כמו התנהגות אקראית של בעלי חיים אלו או בקולות שהם מפיקים.[48]

 

חולדת הסניים/ הסנאים

חולדת הסניים היא מין טורף קצר רגליים, שהיו מגדלים בבתים כדי לסלק מהם בעלי חיים קטנים[49] מזיקים שונים, ויתכן אף כדי לשמור על נקיונם, נהגו אף לסחור בו ולמכרו לשם כך. מותר לגדל אותו בבית, אך מכיוון שמדובר בבעל חיים שאינו טהור, אין לסחור בו עם הגוים[50]. בית שמאי הסתפקו במעמדה האם הוא מין חיה או מין שרץ.[51] זיהויה של חולדת הסניים מסופק, בגמרא מובא שמאפייניה מעט שונים מחולדה, ששוקיה דקים[52]. יש מהראשונים שכתבו שמדובר בחולדה אלא שהיא מצויה ב'סנה'[53] לדעת הערוך מדובר בבע"ח שעורו משובח, שגדל בארצות צפון, סחרו בו והביאוהו מרחוק.[54] ומכל מקום נראה שהיא איננה זהה עם החולדה המצויה.[55]



[1] מ. רענן, "אין צריך לשמרו מו החולדה ומן העכברים- חולדה מצויה", בפורטל הדף היומי, דבריו מבוססים בין השאר על כך שנמצאו עצמות של שני מיני החולדות באתרים ארכאולוגיים בים התיכון.

[2] קיים קושי להבחין בין שני המינים, ולכן ישנם הטוענים שחוסר בממצאים ארכיאולוגיים אינו מלמד על אי הימצאות חולדת החוף באזורנו, ראה Puckett, Emily & Orton, David & MunshiSouth, Jason. (2020). Commensal Rats and Humans: Integrating Rodent Phylogeography and Zooarchaeology to Highlight Connections between Human Societies. BioEssays. 42. 1900160. 10.1002/bies.201900160.

[3] עזריה אלון, החי והצומח של ארץ ישראל, כרך 7: יונקים, עמ' 120.

[4] מנחם דור ודוד טלשיר, "החולד והחולדה", לשוננו לה (התשנ"ג), עמ' 44.

[5] החי והצומח, עמ' 118.

[6] בבלי חולין נו, א, רש"י דברים לב, ה, לתיאור מבנה השיניים של החולדה ראה כאן: https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=13735.

[7] משנה חולין ט, ב.

[8] כך יובנו היטב דברי הגמרא בבלי ב"מ פה, א, שיסוריו של רבי הסתיימו כשאמר לשפחתו שתרחם על בני החולדה ולא תשליכם מהבית, מובן שהם היו חסרי ישע בשלבים הראשונים לאחר ההמלטה.

[9] החי והצומח, עמ' 119.

[10] החי והצומח, עמ' 119.

[11] שם.

[12] פישלזון, זואולוגיה, חלק ג – עופות ויונקים (תל אביב, 1982), עמ' 302.

[13] משנה טהרות ד, ב, תוספתא טהרות (צוקרמאנדל) ד, ה.

[14] לכן במקרה שנפל הוטל לבור לא חוששים שמא הוא שם שהרי החולדה מיד גררה אותו למקומה, תוספתא אהלות (צוקרמאנדל) טז, יג, נדה (צוקרמאנדל) ו, טו. ראה תוספתא שבת (ליברמן) יז, יט: וכן היה ר' שמעון בן לעזר או' אפי' קטן בן יומו אין משמרין אותו לא מן החולדה ולא מן העכברים שהכלב רואה אותו ובורח נחש רואה אותו ובורח ואפי' עוג מלך הבשן מת משמרין אותו מן חולדה ומן עכברים שכל זמן שאדם חי מוראו מוטל על הבריות שנ' ומוראכם וחתכם יהיה, מת בטל מוראו מן הבריות.

[15] הרע"ב חולין ג, ג מבאר שהמכה שדנה בה המשנה היא נשיכה דווקא, שהרי מכה באחת הגפיים מטריפה בלאו הכי ואין צורך לחדש זאת במשנה. אמנם בתפא"י במשנה הבאה כתב שהכאה ברגל (אחורית) או נשיכה בשיניים אינם מטריפים את העוף.

[16] משנה חולין ג, ג, ראה רמב"ם שם בפירוש המשנה, ראה רבינו גרשום חולין נו, א שכתב שבשל העובדה ששיניה של החולדה דקות קשה להבחין האם נשיכתה את ראש העוף הטריפה את העוף בפועל.

[17] בבלי חולין נג, א.

[18] חולין דף ע עמוד א

[19] ירושלמי פסחים א, ג

[20] ירושלמי שבת יד, א, תוספתא אהלות (צוקרמאנדל) טז, יג,  נדה (צוקרמאנדל) ו, טו.

[21] בתוספתא כלים (בבא בתרא) (צוקרמאנדל) פרק א הלכה ד מובא: "חולדה שגררה את האירה" בחסדי דוד במקום ביאר שאירה הוא בד או חוט שנגררו על ידי החולדה.

[22] משנה מסכת אהלות פרק יח משנה ח

[23] משנה פרה, ט ג; רמב"ם פרה אדומה, ט יב.

[24] החי והצומח עמ' 118.

[25] לכן במקרה שנפל הוטל לבור לא חוששים שמא הוא שם שהרי החולדה מיד גררה אותו למקומה, תוספתא אהלות (צוקרמאנדל) טז, יג,  נדה (צוקרמאנדל) ו, טו.

[26] ראה בבלי ב"מ פה, א, שהחולדה המליטה בתוך הבית.

[27] בבלי חולין כ, ב, רש"י פסחים קיח, ב. רש"י חולין ט, א "כחולדה זו התחובה בחורין".

[28] משנה טהרות ד, ב- ג, תוספתא עדויות (צוקרמאנדל) א, יב. חז"ל דנו מה הדין אם חולדה הלכה על גבי ככרות של תרומה, מתי ככרות אלו נטמאים.

[29] שו"ע יו"ד, כד ו-ז.

[30] בבלי חולין, כ ב.

[31] הגהות הרמ"א על שו"ע יו"ד, ג א.

[32] שם, עמ' 120.

[33] מלכים ב, כב, יד.

[34] משנה מידות א, ג. ראה תוספות יום טוב במקום, בשערים אלו היתה לשכת המוהלים, בירושלמי יומא א, א הסתפקו האם לשכה זו חייבת במזוזה.

[35] ויקרא יא, כט.

[36] הבעיתיות בזיהוי החלד המקראי קשורה קשר הדוק לשאלת זיהוי ה'חולדה' בלשון חכמים. היו שרצו לזהות את החולד והחולדה ביחד, אך רבים מהפרשנים זיהו אותם בנפרד. נראה כי עד לימי הביניים זיהו הפרשנים והתרגומים השונים את החלד עם מיני טורפים קטנים ממשפחת הסמוריים (Mustelidae) או אחרים כדוגמת הנמיה, ואולי אף כשם קיבוצי. עם זאת, מימי הבינים (ובהשפעת הערבית), החלו לזהות את החלד עם המין הקרוי בימינו בשם זה (Spalax). ראו: מנחם דור, החי בימי המקרא המשנה והתלמוד (תל אביב, תשנ"ז), עמ' 72-70; אלישבע דיין, החי במקרא: יונקים (ירושלים: תשנ"ז), עמ' 212-209.

[37] תרגום המיוחס ליונתן – ויקרא יא, כט, תוספות חגיגה כז, א.

[38] בבלי מגילה יד, א

[39] תוספתא מסכת כלאים (ליברמן) פרק ה הלכה י

הלכה י

כל שיש ביבשה יש בים הרבה בים שאין ביבשה אין מין חולדה בים.

ירושלמי שבת יד, א.

[40] בבלי חולין קכו, ב "כל ששמו חולדה", ראה משה רענן, פורטל הדף היומי, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=21192#3.

[41] י. אהרוני, תורת החי, כרך א (תל אביב, תרפ"ג), עמ' 58-57; הנ"ל, החולד והחולדה, תרביץ טו (1944), עמ' 197-195.

[42] ראו למשל: י. פליקס, החי במשנה (ירושלים, תשל"ב), עמ' 49-48.

[43] מנחם דור ודוד טלשיר, החולד והחולדה, עמ' 44..

[44] משה רענן, שם. עוד על זיהוי החולדה במקורות ראו אצל מנחם דור, החי בימי המקרא, עמ' 72-70; אלישבע דיין, שם; הרב דוד כוכב, החולדה, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=14366; ז. עמר, "החמוס – זיהוי ה"חולדה" שבמשנה על ידי הרמב"ם", לשוננו עג (תשע"א), עמ' 327-333. יש לציין כי דור מסתמך על כך שלא נמצאו ממצאים של חולדת החוף באזורנו, אך כאמור לעיל, בהערה 2 יתכן כי הדבר נובע מהקושי להבחין בין המינים, ולא בהכרח בשל חוסרם.

[45] משנה כלים, טו ו.

[46] גר"א, ספר אליהו רבא על סדר טהרות, כלים, טו ו.

[47] שו"ע יו"ד, קעט ג.

[48] ראו ב"י שם.

[49] רש"י ב"ק פ א מבאר שהיא אוכלת עכברים קטנים.

[50] תוספתא שביעית (ליברמן) ה, ט; ב"ק (ליברמן) ח, יז, בבלי בבא קמא פ, א. ראה תוספתא כפ]שוטה שביעית ה, ט.

[51] משנה כלאים, ח ה: "הקופד וחולדת הסניים חיה חולדת הסניים רבי יוסי אומר בית שמאי אומרים מטמא כזית במשא וכעדשה במגע". לדעת רוב המפרשים, הסתפקו בית שמאי בהגדרתה של חולדת הסניים, ולכן הטילו עליה חומר של חיה - שתהא מטמאת כזית במשאה, וגם חומר של שרץ – שתהא מטמאת בעדשה.

[52] דעה שניה בגמרא ב"ק פ, א.

[53] רש"י ב"ק פ, א.

[54] ערוך ערך גלא קסינון

[55] לסקירה של הזיהויים האפשריים לחולדת הסנאים ראו פליקס, הצומח, עמ' 227; מ' דור וד' טלשיר, "החולד והחולדה", לשוננו, נז (תשנ"ג), עמ' 48, הערה 64; מ' דור, החי בימי המקרא המשנה והתלמוד, תל אביב תשנ"ז, עמ'. זיהוי בעל חיים זה כבר עלה בתלמוד הבבלי: "מאי חולדות סנאים? אמר רב יהודה שרצא חרצא" (בבא קמא פ ע"א), כלומר השרץ החופר (או החריצים?); משה רענן, פורטל הדף היומי, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=34428#16.

toraland whatsapp