אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
 
חזור למפתח הערכים

נמיה

ב"ה

נמיה

כתיבה: אביעד פרנקל

נמיה מצויה (Herpestes ichneumon)

משפחה – נמייתיים (Herpestidae)

הנמייה היא מין טורף השייך לתת הסדרה של דמויי החתול בסדרת הטורפים. בעבר נמנו הנמייתיים עם בני משפחת הגחניים, והנמייה היתה למעשה הנציגה היחידה של משפחה זו – הפרימיטיבית שבמשפחות הטורפים. על משפחה זו נמנה גם הגחן שבעבר נטען כי נמצאו פרטים שלו בארץ ישראל, אם כי אין לכך ראיות חותכות. כיום מקובל לראות את הנמיות כחלק ממשפחת טורפי מדגסקר.[1]

מבנה גוף

לנמיה גוף גלילי, נמוך ומוארך. אורך הגוף מגיע עד ל-65 ס"מ, ואילו הזנב מגיע ל-45 ס"מ. בשל ריבוי שערות ארוכות בבסיס הזנב נוצר הרושם כאילו הוא מהווה המשך ישיר לגוף. גובהה של הנמיה כ-20 ס"מ, ומשקלה כ-2.6 ק"ג.

פרוותה של הנמייה אפורה ומנומרת בנקודות קטנות – לבנות וצהובות. בחורף צומחת בתוך הפרווה שכבת שער רכה וסמיכה הנושרת בקיץ.

 

רגליה של הנמיה קצרות. בכל רגל חמש אצבעות, וביניהם קרומי חיבור. בקצה האצבעות טפרים המגיעים לכ-15 מ"מ, והם כפופים מעט בקצותיהם. בניגוד לקרוביהם בני משפחת החתוליים ההולכים על אצבעותיהם, הנמיות (כמו הגחניים) הולכים על מחצית כף הרגל.

הראש של הנמיה מחודד, של הזכרים רחב מעט משל הנקבות, עקב התפתחות יתר של שרירי הלעיסה. האוזנים קצרות וכך גם העיניים.[2]

תזונה

הנמיה ניזונה הן מטרף והן מפירות וירקות. היא טורפת מגוון של בעלי חיים קטנים – יונקים, עופות, זוחלים ועוד. את טרפה היא הורגת על ידי נעיצת ניביה החדים לתוך עורק הצוואר של הטרף, פעולה הגורמת למיתתו המהירה. עופות היא אוכלת יחד עם הנוצות, אותם היא מקיאה או מפרישה בצואה, וכנראה משתמשת בהם בשעת עיבוד המזון.[3] הנמיה מסוגלת לטרוף גם נחשים, כשהיא מוחצת את ראשם. הנזק הנגרם לה מארס הצפעים במקרה של הקשה קטן באופן יחסי, והיא נחשבת כגורם בוויסות אוכלוסיית הצפעים בארץ.[4]

מאפיינים נוספים

חושיה של הנמיה מפותחים. חוש הריח מפותח במיוחד, והוא משמש לזיהוי גופים נעים ממרחק. כמו כן, הנמיות מתקשרות בעזרת חוש הריח. באמצעות הפרשת חומר בעל ריח חזק מבלוטות הנמצאות מסביב פי הטבעת, ובעזרת הפרשת גללים במקומות קבועים, מסמנת הנמיה את תחום מחיתה.

לנמיות יכולת מוגבלת לטיפוס ולקפיצה, אך אין הן מצטיינות בקפיצה למרחק.

הנמיות פעילות בדרך כלל בשעות היום. אמנם, באזורים מיושבים התרגלו הנמיות לפעול בשעות בין הערבים ובלילה, כדי למזער את הפרעת האדם. הנמיות חיות במאורות של בעלי חיים אחרים, בנקיקי סלע או בסבכי צמחים.[5]

תפוצה

הנמיה שוכנת בקרבת ביצות ובסבכים, בוואדיות, בפרדסים ובקרבת יישוב אדם. היא נפוצה באסיה הקטנה ובאפריקה הצפונית.[6] גבולות התפוצה שלה הם דרום ספרד וצפון אפריקה במערב, וקדמת אסיה במזרח. בארץ מצויה הנמיה ברוב אזורי הארץ – מן הצפון והמרכז, בקעת הירדן וים המלח ובצפון עמק הערבה. מאז הקמת היישובים באזור באר שבע, הופיעו נמיות גם בצפון הנגב.[7] הנמייה חובבת חום לכן היא לא נמצאת בראשי ההרים הגבוהים והקרים בארץ.[8]

הנמיה והאדם

במצרים העתיקה נחשבה הנמיה לחיה קדושה, ככל הנראה בשל התועלת שהפיקו ממנה בחקלאות כמשמידת מזיקים. לשם כך היא אף גודלה בבתים. לאחר מותה, היו נוהגים המצרים הקדמונים לחנוט את גופתה.[9] גם כיום נחשבת הנמיה כמועילה לאדם, בייחוד בסילוק של עכברים נחשים ומזיקים אחרים. הנמייה נחשבת כבעל חיים חברתי שניתן להרגיל לחיים בחברת האדם, וגם כיום נוהגים במצריים ובהודו לגדל נמיות בבתים לצורך הרחקת המזיקים.[10]

חוץ מהתועלת שבהשמדת המזיקים, נחשבת הנמיה גם כמזיקה – היא מסוגלת להתגנב ללול של תרנגולים ולטרוף עשרות עופות, גם במקרה שהיא אוכלת רק אחת מהן. אמנם, גידור מתאים של הלול מונע נזק זה.[11]

הנמיה במקורות ובהלכה

הנמיה לא נזכרה בשמה בתנ"ך. אמנם, יש שהציעו כי ה"צִיִּים" שנזכרו שלוש פעמים במקרא,[12] כבעלי חיים השוכנים בחרבות, הינם נמיות.[13]

זיהוי הנמיה

הפרשנים אינם חד משמעיים ביחס לזיהוי הנמיה אצל חז"ל. הערוך (ערך "נמייה") כתב: "פירוש חיה קטנה כגון חתול וכיוצא בו". מדבריו נראה כי לא מדובר במין מסויים אלא בקבוצה של טורפים קטנים. רש"י פירש - "נמייה - חיה היא ויש אומרים שהיא מרטרינ"א בלע"ז".[14] לפי הזיהוי הלעזי, נראה שרש"י התכוון לסמור או לדלק.[15] אמנם, פרטים שונים במהלך הסוגיות מרמזים לכך שישנה סבירות גדולה שהנמיה המוזכרת אצל חז"ל היא אותו מין הנקרא בפינו נמייה.[16]

הלכות הקשורות לנמיה

בתלמוד הירושלמי נאמר כי אדם הקורא קריאת שמע צריך להרחיק מצואת הנמייה לפחות ארבע אמות, בדומה להרחקה מצואת האדם, וכך נפסק להלכה.[17] וכתבו הראשונים שהזכיר שם את צואת הנמיה דווקא, משום שהיו רגילים לגדלה בבתים.[18] כאמור לעיל, הנמיה גודלה בבתים לצורך חיסול מזיקים. ייתכן גם כי הצואה של הנמיות מסריחה במיוחד בשל העובדה שהיא אוכלת עופות עם נוצותיהן.[19]

הדרוסה היא אחת משמונה הטרפות שנאמרו למשה מסיני – בהמה חיה או עוף שפגעה בהם חיה טורפת או עוף דורס – נאסרה לאכילה. הגמרא בחולין מחלקת בין סוגים שונים של חיות ועופות לעניין פגיעתם, ודנה בפרוטרוט בעניין הנמיה.[20] למסקנת הדברים שם, פגיעת הנמיה גורם לגדיים טלאים ולעופות להחשב כדרוסה, אך לא כבשים גדולים (וכל שכן שאינה דורסת בהמה גסה), וכך נפסק גם להלכה.[21] במהלך הסוגיה התלבטו חכמים האם הנמיה (וכן החתול והנץ) גורמים לדריסה רק כאשר הם מנקבים את חלל הגוף של הטרף. נראה שהתלבטות זו קשורה לצורת הטריפה של הנמיה, הנועצת את ניביה לתוך כלי הדם של הנטרף, כפי שתואר לעיל. אמנם, הראשונים כתבו שמדיון זה עולה שבציפורני הנמיה יש ארס מיוחד שגורם להטרפת החיה או העוף הניצודים על ידה. שהרי, הגמרא איננה תולה את האיסור במקרה כזה משום "נקובה" – שהיא טריפה בפני עצמה, אלא משום דרוסה.[22]

בדיון על נזקי שכנים, המשנה קובעת כי אסור לאדם להניח את סולמו בסמיכות לשובך לגידול יונים, השייך לחבירו, אלא אם הרחיק ממנו ארבע אמות, וכך נפסק להלכה.[23] הנימוק לקביעת מרחק זה הוא "כדי שלא תקפוץ הנמיה".[24] בבבלי הסבירו שהחשש הוא שמא תקפוץ הנמיה על הסולם בזמן שהציב אותו המזיק, וממנו תקפוץ לשובך הסמוך, ותטרוף את היונים של חבירו.[25] יכולתה של הנמיה לעמוד על רגליה האחוריות ולקפוץ למרחק מסויים, כמו גם זריזותה גמישותה הרבה, עומדים ככל הנראה ברקע של הלכה זו. בירושלמי אמרו בשם רבי אלעזר שהחשש בהעמדת הסולם בסמוך לשובך קיים רק כשהסולם מוצב בצד ימין של השובך, אך אם היה הוצב בשמאל השובך אין חשש בדבר.[26] בפני משה כתב בהסבר הדברים ש"כשהסולם בימין השובך מיומן ביותר להנמיה לקפוץ דרך שם להשובך, אבל כשהסולם בשמאל השובך אינה ממהרת כל כך לקפוץ משם להשובך".[27] פירוש זה אינו מובן ביחס לידוע לנו מבחינה ביולוגית.[28] וראו בפירושו המורחב ("מראה הפנים") שם, שהסביר את הדברים באופן אחר: "דלימין דקאמר פירושו לאלתר הוא כמו דבר המיומן ומזומן מיד הוא... ובשמאל הוא היפוך הדבר שאינו מזומן מיד",[29] ולפירוש זה הדברים קרובים יותר לאוקימתא שבבבלי.

דין נוסף שנקשר על ידי הפרשנים ליכולת הקפיצה של הנמיה, נזכר ביחס למכירת חצי שדה. המשנה מפרטת את צורת החלוקה במקרה של מכר חצי שדה, ומוסיפה – "והוא מקבל עליו מקום הגדר, חריץ ובן חריץ. וכמה הוא חריץ? ששה טפחים, ובן חריץ? שלשה".[30] הפרשנים התלבטו בפירוש הדברים המדויק.[31] מכל מקום, התלמוד הבבלי הסביר שתפקידו של החריץ ובן החריץ (שמהווים למעשה מכשול משלים לגדר) הוא למנוע מחיות לקפוץ לתוך השדה. הסיבה לכך שלא מסתפקים בחריץ, ומוסיפים לו גם בן חריץ (כלומר, חריץ צר יותר), הוא החשש שמא תיכנס החיה לתוך החריץ הרחב ותקפוץ ממנו ("איידי דרווח, קיימא בגויה וקפצה).[32] הרמב"ם ופרשנים נוספים הסבירו שהכוונה היא לנמיה ולחיות הדומות לה,[33] ובשו"ע סיכם דין זה בפשטות – "כל זה, שלא תקפוץ הנמיה".[34] זיהוי זה מתאים לגודלה של הנמייה, שאורכה המצוי הוא כאורכו של החריץ – שישה טפחים.[35]

 

 

 

 

 



[1] משפחת טורפים האנדמית לאי מדגסקר שבחופיה אפריקה. הסיווג של הנמיה הינו בעיתי ומסובך, ואף בין הנמיות השונות קשה לקבוע את הקשרים המדוייקים. ראו למשל:

Patou, M.; Mclenachan, P.A.; Morley, C.G.; Couloux, A.; Jennings, A.P.; Veron, G. (2009). "Molecular phylogeny of the Herpestidae (Mammalia, Carnivora) with a special emphasis on the Asian Herpestes            ". Molecular Phylogenetics and Evolution. 53 (1): 69–80. doi:10.1016/j.ympev.2009.05.038. PMID 19520178;

 Wilson, D.E.; Reeder, D.M., eds. (2005). Mammal Species of the World: A Taxonomic and Geographic Reference (3rd ed.). Johns Hopkins University Press. ISBN 978-0-8018-8221-0. OCLC 62265494.

[2] עזריה אלון, החי והצומח של ארץ ישראל, כרך 7: יונקים (תל אביב: משרד הבטחון ההוצאה לאור, 1987), עמ' 201.

[3] לב פישלזון, זואולוגיה, כרך ג: עופות ויונקים (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תשמ"ג, עמ' 329.

[4] החי והצומח, שם.

[5] החי והצומח, עמ' 202.

[6] מנחם דור, החי בימי המקרא המשנה והתלמוד (תל אביב, תשנ"ז), עמ' 73.

[7] החי והצומח של ארץ ישראל, כרך 7: יונקים, עמ' 201.

[8] משה רענן, פורטל הדף היומי, " דרוסת חתול ונמייה - נמייה" https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=13714

[9] דור, החי בימי, שם; החי והצומח, עמ' 204

[10] משה רענן, פורטל הדף היומי, "כדי שלא תקפוץ הנמייה – נמייה", https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=2429.

[11] לב פישלזון, זואולוגיה, עמ' 239; החי והצומח, שם.

[12] ישעיהו יג כא; שם לד יד; ירמיהו נ לט.

[13] כך למשל זיהו רש"י ורד"ק. אלישבע דיין, החי במקרא, יונקים (ירושלים, תשע"ז), עמ' 276. וראו שם שרבים מהפרשנים והחוקרים חלוקים על הצעת זיהוי זו.

[14] רש"י על בבלי חולין, נב ב.

[15] משה קטן, אוצר לעזי רש"י, ירושלים תשס"ו, עמ' 160.

[16] משה רענן, פורטל הדף היומי, " דרוסת חתול ונמייה - נמייה" https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=13714

[17] ירושלמי ברכות, ג ה; שו"ע או"ח, עט ה.

[18] בית יוסף שם.

[19] לסוג התזונה של בעל החיים יש השפעה ישירה על הריח שצואתו מפיצה. ראו אצל משה רענן, פורטל הדף היומי, " ולא כנגד צואת חזירים, ולא כנגד צואת תרנגולים – חזיר"  https://www.daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=55705

[20] בבלי חולין, נב ב-נג א.

[21] שו"ע יו"ד, נז א.

[22] רא"ש על חולין, פ"ג סימן מ. וראו בכנפי יונה על שו"ע שם.

[23] שו"ע חו"מ, קנה טז.

[24] משנה בבא בתרא, ב ה;

[25] בבלי בבא בתרא, כב ב. הבבלי מעמיד את החשש כך, ולא בחשש כללי שמא תטפס הנמיה על הסולם אחרי שהונח במקום. הסיבה שהובילה את הבבלי להעמיד אוקימתא דחוקה כזו היא שאחרת לא מדובר ב'גיריה דיליה', ואין לבעל הסולם אחריות לנזק. הסבר

[26] ירושלמי בבא בתרא, ב ה.

[27] פני משה על הירושלמי שם.

[28] מחקרים מסויימים הצליחו להראות כי בבעלי חיים, בדומה לאדם, ישנה נטייה לפתח צד דומיננטי פעיל יותר (ימין או שמאל). עם זאת, לא הצליחו להראות דומינטטיות אחידה. מחקר שנעשה על חתולים למשל הראה כי בעוד אצל הנקבות הצד הימני הוא הצד הדומיננטי על פי רוב, הרי שהזכרים מאמצים יותר דווקא את הצד השמאלי. ראו:

Deborah L. Wells, Sarah Millsopp, Lateralized behaviour in the domestic cat, Felis silvestris catus, Animal Behaviour, Volume 78, 2009, Pages 537-541, ISSN 0003-3472, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003347209002644

[29] מראה הפנים על הירושלמי שם.

[30] משנה בבא בתרא, ז ד.

[31] למעשה, ישנם שתי שאלות ביחס לדין הגדר והחריץ. הראשונה – האם הדין מתייחס רק לשאלת חישוב השטח במקרה בו קיימים בשדה גדר וחריץ (כך הבין הרמ"ה), או שמא מדובר בהקצאת שטח להקמת גדר חדשה (כך הבינו רוב המפרשים). שאלה נוספת היא למי התכוונה המשנה כשאמרה "והוא מקבל עליו". לדעת הרמב"ם, רע"ב ואחרים הקונה מתחייב להקצות שטח לגדר ולחריץ (וכך פסק השו"ע חו"מ, ריח כ), ואילו לדעת אחרים המוכר חייב בכך (וכך פסק הרמ"א שם).

[32] בבלי בבא בתרא, קח א. הגמרא שם מסבירה כי אנו לא מסתפקים רק בחריץ הצר ("בן חריץ"), מכיוון שהחיה תוכל לעמוד בשפתו ולדלג מעליו ("איידי דקטין, קיימא אשפתיה וקפצה"). גם כאן, נחלקו פרשנים בהבנת המנגנון המדוייק של המניעה, וביחסים שבין הגדר, החריץ ובן החריץ. סיכום השיטות, כולל תרשימים, ניתן למצוא אצל משה רענן, " כדי שלא תהא חיה קופצת – נמייה", פורטל הדף היומי, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=3779.

[33] רמב"ם הלכות מכירה, כא כב.

[34] שו"ע חו"מ, ריח כ.

[35] משה רענן, שם.

toraland whatsapp