נתינת תרומה לכהן בזמן הזה

תרומה גדולה ותרומת מעשר, בין טמאות בין טהורות, נקראות 'קודש' ושייכות לכהנים לשימושם האישי, לבני ביתם, לעבדיהם הכנעניים ולבעלי החיים שלהם.

הרב נתנאל אוירבך | אמונת עתיך 141 (תשפ"ד), עמ' 40-46
נתינת תרומה לכהן בזמן הזה

הקדמה

תרומה גדולה ותרומת מעשר, בין טמאות בין טהורות, נקראות 'קודש'[1] ושייכות לכהנים לשימושם האישי, לבני ביתם, לעבדיהם הכנעניים ולבעלי החיים שלהם.[2] תרומה טהורה מיועדת לשימושים המקובלים, כגון: אכילה, שתייה וסיכה,[3] כל עוד הכהן טהור. תרומה טמאה מיועדת לשריפה והכהן ובני ביתו יכולים ליהנות ממנה בעת שריפתה, כגון: הדלקת הנר וחימום הבית.[4] מצוות הפרשת תרומות ומעשרות כוללת שני חלקים: קריאת שם ונתינה. השאלה שלפנינו היא האם בזמן הזה יש מצווה לתת לכהן את התרומות. אמנם הכהן לא יוכל לאוכלן משום טומאתו, אך מכל מקום יוכל לתת לבעלי החיים שלו או ליהנות משמן תרומה בהדלקת הנר?

א. 'כהני ייחוס' ו'כהני חזקה'

בעבר, כהנים שהיו עובדים במקדש ואוכלים קדשים היו ממשפחות כהונה מיוחסות. שנות הגלות הארוכות הותירו את רישומן על ייחוס המשפחות בישראל בכלל ועל משפחות הכהונה בפרט, בשל נישואי תערובת ואי-הקפדה על דיני הכהונה בגולה, כך שגם לאחר שיבת ישראל בימי עזרא ונחמיה, עת בה החלו את עבודת המקדש, היה צורך לברר את ייחוס משפחות הכהונה.[5] לפיכך הקפיד נחמיה לבדוק מחדש את ייחוס הכהנים העולים מבבל. אמנם מרביתם נמצאו כשרים וראויים להקריב קרבנות ולאכול קדשים, אך התעורר ספק לגבי ייחוסן של משפחות מסוימות:

ומבני הכהנים, בני חביה בני הקוץ בני ברזלי, אשר לקח מבנות ברזלי הגלעדי אִשה ויקרא על שמם. אלה בִקשו כתבם המתיחשים ולא נמצאו ויגאלו מן הכהונה. ויאמר התרשתא להם, אשר לא יאכלו מקדש הקדשים עד עמוד כהן לאורים ולתומים.[6]

כדי להתגבר על בעיית ייחוס הכהנים ביקש נחמיה מהמשפחות 'כתב ייחוס', ובני משפחה שלא נמצא ברשותם כתב כזה לא היו רשאים לאכול 'מקדש הקדשים'. בגמרא[7] מבואר שנחמיה מנע מהם לאכול קדשי קדשים אך מכל מקום הם אכלו 'קדשי הגבול', היינו מתנות כהונה שניתן לאוכלן בכל מקום בארץ ושתוקף חיובן מדרבנן. נמצאנו למדים שיש הבחנה בין 'כהני ייחוס' שיש להם מגילת יוחסין משפחתית המעידה על כהונתם, שהם נחשבים ככהנים מוחלטים ויכולים לאכול קדשים או תרומה שתוקפה מהתורה, לבין 'כהני חזקה' שאין להם מגילת יוחסין, שיכולים לאכול רק בתרומה שתוקפה מדרבנן. הלכה זו הובאה ברמב"ם (הל' תרומות פ"ו ה"ב):

תרומה של תורה אין אוכל אותה אלא כהן מיוחס, אבל כהני חזקה אוכלין בתרומה של דבריהן בלבד.[8]

לאור הבחנה זו נראה שבזמן הזה, שתוקף חיוב תרומות מדרבנן,[9] יש לתת תרומות לכל כהן שנוהג במנהגים המיוחדים לכהנים, כמו: נשיאת כפיים, עליית 'ראשון' לתורה והתרחקות מטומאת מת. אולם כפי שיתבאר בהמשך, דברים אלו אינם פשוטים, ויש מהפוסקים שכתבו שגם בזמן הזה אין לתת תרומה דרבנן לכהני חזקה מסיבות שונות.

ב. היעדר ייחוסי כהונה

1. הצורך בעדות

כאמור, 'כהני חזקה' יכולים לאכול בתרומה דרבנן. אך עלינו לברר מהי הגדרת 'כהני חזקה'? האם אדם שבא לפנינו ואמר שהוא כהן הרי הוא כהן? ה'שלחן ערוך' (אה"ע סי' ג סעי' א-ב) פסק שאין אדם נאמן לומר על עצמו שהוא כהן ואין התנהגותו במנהגי הכהונה משווים לו דין כהן אלא אם כן יש שני עדים המעידים על ייחוסו. ברם, אם יש עֵד אחד המעיד על כהונתו, הרי הוא כהן מוחזק בלבד שיכול לנהוג במנהגי כהונה ולאכול תרומה בזמן הזה שתוקפה מדרבנן:[10]

מי שבא בזמן הזה ואמר: כהן אני אינו נאמן, ואין מעלין אותו לכהונה על פי עצמו, ולא יקרא בתורה ראשון ולא ישא את כפיו... היה עד אחד מעיד עליו, נאמן להאכילו בתרומה בזמן הזה ולקרות בתורה ראשון ולישא את כפיו... הרי זה בחזקת כהן ככהני זמן זה.

הרמ"א (שם) כתב שהדרישה לעדות נובעת מהחשש שמא יבוא אדם ויציג עצמו ככהן בשביל לקבל תרומה ולאוכלה. לפיכך חשש זה אינו קיים בחוץ לארץ (מקום מושבו של הרמ"א), שכן שם אין מפרישים תרומות ומעשרות:

ויש אומרים, דנאמן לקרות בתורה ראשון ולישא את כפיו בזמן הזה שאין לנו תרומה דאורייתא שנחוש שמא יעלו אותו לתרומה. וכן נוהגין האידנא בכל מקום שאין נוהגין בתרומה בזמן הזה וליכא למיחש למידי. ולא יאכל בקדשי הגבול עד שיהיה לו עד אחד.[11]

אם כן גם לדעת הרמ"א, בארץ ישראל יש לשוב לדברי ה'שלחן ערוך' ולהחשיב אדם ככהן רק אם יש עליו עדות על כך, ורק אז ניתן לתת לו תרומות.[12]היישום המעשי לדין זה בא לידי ביטוי בדברי ה'חזון איש' (הל' שביעית סי' ה ס"ק יב) הסובר שיש להימנע בזמן הזה לתת תרומות לכהן,[13] משום שנתינתן לכל כהן הנוהג במנהגי כהונה ללא עדות על כך מהווה פגיעה בייחוס הכהנים, כי יתערבו זרים שיחפצו בטובת הנאה זו:

וכיון שאין בי"ד מדקדקין שלא יעלה לנשיאת כפים ולתורה ע"פ עצמו, ראוי שלא ליתן להם לאותן שעולין ע"פ עצמן. וכיון שכבר חלפו דורות שעלו ע"פ עצמן וכן נוהגין עכשיו, אין ראוי ליתן להם. וכמדומה שכן נוהגין שכל אחד שורף תרומתו וחלתו בארץ ישראל ואינו נותנו לכהן... והלכך כיון שאין בידינו להעמיד הדת על תילה, ראוי שלא ליתנן.[14]

דבריו הם חידוש גדול, שכן מחשש לשלמות ייחוס הכהנים מעדיף ה'חזון איש' לבטל לחלוטין את מצוות נתינת התרומות לכהנים בזמן הזה, בניגוד לרמ"א (יו"ד סי' שלא סעי' יט) שפסק: 'ונותן בזמן הזה לכל כהן שירצה... ואפילו אינו מיוחס רק שמוחזק בכהן'.[15]מכל מקום, לדברי ה'חזון איש' הסיבה שבגינה לא נותנים בזמן הזה תרומות לכהן נובעת משום היעדר עדות תקינה על ייחוס הכהנים.

2. מעמד כהני חזקה בימינו

אפשרות נוספת לביטול מצוות נתינת תרומות לכהנים בזמן הזה, נשענת על הגדרת 'כהני חזקה'. הפוסקים נחלקו בשאלת מעמדם ההלכתי של 'כהני חזקה' כיום, האם חזקתם ודאית ועליהם לנהוג בכל דיני הכהונה,[16] או שמא בעקבות טלטולי הגלויות הרבים חזקתם אינה ודאית אלא מסופקת וכיום הם מוגדרים 'ספק כהנים'.[17] השלכות רבות למחלוקת זו, כאשר הדין הקשור לענייננו הוא אי-נתינת חלה ותרומה לכהן בזמן הזה. ביחס לחלה כתב הרמ"א (או"ח סי' תנז סעי' ב): 'שאין מאכילין חלה בזמן הזה לשום כהן'.[18] יש המנמקים דין זה, משום שבזמן הזה חזקת הכהנים מסופקת ובכך הם 'גרועים' יותר מ'כהני חזקה' שיכולים לקבל חלה בזמן הזה.[19]הקושי בביאור זה כפול: ראשית, פוסקים רבים סוברים שגם בזמן הזה מוחזקות 'כהני חזקה' ודאית ואינה מסופקת,16 וממילא יש לשוב ולתת להם תרומה וחלה, כדברי 'ערוך השלחן' (יו"ד סי' שכב סעי' כא): 'ולא אבין טעם זה להחליש כוח הכהונה בזמן הזה ובפרט בחלה דרבנן'. שנית, כפי שראינו מכבר הרמ"א (יו"ד סי' שלא סעי' יט) פסק שיש לתת תרומה בזמן הזה לכהן מוחזק: 'ונותן בזמן הזה לכל כהן שירצה... ואפילו אינו מיוחס רק שמוחזק בכהן'.[20]

ג. נתינה שאינה למטרת אכילה

סיבה נוספת להיעדר נתינת תרומות לכהן בזמן הזה נובעת מחוסר האפשרות שלו לאוכלן מחמת טומאתו.[21] סיבה זו נשענת על הנחת יסוד הטוענת שאין חיוב נתינה כאשר אין יכולת מימוש אכילה. בתיאורו את 'סדר הפרשת תרומות ומעשרות בירושלים', כתב הרדב"ז (ח"ב סי' תשלא) שבזמן הזה שהכהנים טמאים אין לתת להם תרומות מחשש תקלה:

עוד דע כי אע"פ שהתרומה היא טמאה ניתנת לכהן שנאמר נתתי לך את משמרת תרומותי וכו', הני-מילי בזמן שהוא טהור, אבל האידנא שכולם טמאים אין נותנים להם תרומה לא טמאה ולא טהורה שמא יבוא לידי תקלה, ושורפין אותה או משליכה לאיבוד במקום שלא יבואו בה לידי תקלה.

לדבריו, הסיבה להפקעת חובת הנתינה נובעת מחשש תקלה, שמא הכהן יאכל את התרומות בטומאתו, וכיוון שאין לו יכולת אכילה ממילא פקעה חובת הנתינה.[22] אולם נימוקו להפקעת הנתינה מחמת היעדר יכולת אכילה, אינו מוסכם על הפוסקים. לדבריהם, כיוון שהתרומה שייכת לכהנים לשימושים נוספים מלבד אכילה, לא פקעה חובת הנתינה גם כשאינם יכולים לאכול את התרומה, ואין בנתינתה חשש תקלה שמא הכהן יאכלה.[23] לפיכך, גם בזמן הזה שהכהנים טמאים יש לתת להם את התרומות שישתמשו בהן באופנים המותרים בטומאה, כגון הנאה בשריפה[24] והאכלת בעלי החיים שברשותם.[25]

ד. שיעור נתינה כמשפיע על חובתה

1. מחלוקת הרמב"ם והטור

סיבה נוספת להיעדר מצוות נתינת תרומה לכהנים בזמן הזה תלויה בשיעור הנתינה. מדין תורה, שיעור נתינת תרומה גדולה הוא כלשהו ואילו חכמים נתנו שיעורים שונים (עין רעה: 1/60; עין בינונית: 1/40; עין יפה: 1/50). בזמן הזה שאין התרומה נאכלת, כתב הרמב"ם (הל' תרומות פ"ג ה"א): 'ובזמן הזה שהיא עומדת לשריפה מפני הטומאה, יש לו להפריש כלשהוא לכתחילה', כדין תורה.[26] ביחס לנתינת תרומת מעשר, מבואר במשנה (תרומות פי"א מ"ח) שיש לכך שיעור מינימלי: 'וכמה תהא בתרומת מעשר של דמאי ויוליכנה לכהן, אחד משמונה לשמינית'.[27] אמנם בירושלמי (תרומות פי"א ה"ד) מבואר ששיעור מינימלי זה הוא דווקא בתרומת מעשר של פירות דמאי טמאים,[28] אך הרמב"ם (הל' תרומות פ"ג הט"ז) כתב שגם כאשר התרומה ודאית וטמאה אין חובת נתינת כמות קטנה כזו: 'אם הייתה טמאה או שהייתה של דמאי אם אין בה כשיעור אינו מטפל בה אלא שורפה'.[29] לאור דברים אלו כתב המהרי"ט (ח"א סי' פה), שמכיוון שמדובר על שיעורי הפרשה מועטים הכהנים מתייאשים מהם ובכך פקעה מהבעלים חובת נתינה,[30] הן בתרומה והן בחלה:

ומה שנהגו העולם עכשיו להפריש תרומה גדולה כל-שהוא כשמואל דאמר חיטה אחד פוטרת את הכרי, זהו לפי שהיא תרומה טמאה והולכת לאיבוד ואין אנו נותנים אותה לכהן מוקמינן לה אדאורייתא, ואפילו גבי חלה דחזיא לכהן להסיקה תחת תבשילו אין אנו מפרישין אלא כל-שהוא מזה הטעם דכהנים אסחוי מסחי דעתייהו מינה דלא חשיבא עלייהו להסיקה תחת תבשילם, וכן בתרומת יין אע"ג דחזיא לכהן לזילוף אין זילוף עכשיו נהוג אצלנו ולא קפדי כהני בהכי.

לעומת זאת, כתב הטור (יו"ד סי' שלא),[31] שאף בזמן הזה ששיעור ההפרשה הוא כלשהו לא פקעה חובת הנתינה:

אבל האידנא שהכל טמאים ואי-אפשר לה ליאכל מפריש כל שהוא אפילו חיטה אחת ונותנה לכהן אפילו לעם הארץ ואינו מיוחס רק שיהא מוחזק בכהן.

בביאור הדברים כתב 'חכמת אדם' (שערי צדק שער מצוות הארץ פ"י סעי' טו), שאמנם בשיעור מועט אין דין גזל השבט אם מעכב לעצמו, אך מכל מקום מבטל מצוות נתינה אותה הגדירה התורה גם בשיעור מועט:

ונראה לי דאעפ"כ צריך ליתן לכהן, שאע"פ שהוא כל-שהוא ואין בו משום גזל השבט, מכל מקום לא קיים מצוות נתינה, שהרי מן התורה דינו בכל שהוא ואעפ"כ כתיב תתן לו.

מבואר שאין קשר מהותי בין ההפרשה לנתינה, וגם כשההפרשה מועטה מכל מקום קיימת חובת נתינה.

2. הטִרחה כמשפיעה על חובת הנתינה

הרב שלמה זלמן אוירבך[32] צמצם את המחלוקת בין הרמב"ם לטור, וטען שאם 'יש עכ"פ קצת טורח כדי לקיים מצוות נתינה', אין חובת נתינה בשיעור מועט, כשיטת הרמב"ם. 'משא"כ אם יש כהן בעיר ואין שום טורח לקיים מצוות נתינה, שפיר צריך לקיים גם בכל-שהוא', כשיטת הטור. העולה מדבריו, אם אדם יודע שלשכנו הכהן יש בעלי חיים ברשותו הוא מחויב לתת לו את התרומות, אף ששיעורן מועט, אם אכן אין בכך טרחה רבה.

סיכום

הבאנו ארבעה נימוקים להסביר את היעדר נתינת התרומות לכהנים בזמן הזה, כאשר אפשר לצמצם את ארבעת הנימוקים לשניים - העדר ייחוסי כהונה בזמן הזה (הצורך בעדות; מעמד 'כהני חזקה'), השפעת שימושי הכהן על הנתינה (אי-יכולת אכילה; שיעור ניתנה מועט). הבאנו את הקשיים העומדים בבסיס נימוקים אלו, הן ביחס לייחוסי כהונה שאינם מהווים מניעה, והן ביחס לשימושי הכהן שיכול להשתמש לדברים אחרים מלבד אכילה ושיש חיוב נתינה גם בכמות קטנה כל עוד אין בכך טרחה מרובה.

 



[1].    על האיסור להפסיד תרומה, ראה במאמרי 'ביעור חמץ שביעית בערב פסח', אמונת עתיך 111 (ניסן תשע"ו) אות א, עמ' 55-53.

[2].    רמב"ם, הל' תרומות פ"ו ה"א.

[3].    רמב"ם, הל' תרומות פי"א ה"א.

[4].    רמב"ם, הל' תרומות פ"ב הי"ד-הט"ו.

[5].    ראה: ים של שלמה, בבא קמא פ"ה סי' לה: 'ובעוונותינו מרוב אריכות הגלות וגזירות וגירושים נתבלבלו, והלוואי שלא יהא נתבלבל זרע קודש בחול, אבל זרע כוהנים ולווים קרוב לוודאי שנתבלבלו'.

[6].    עזרא ב, סא-סג. בביאור הספק שהתעורר כתבו המפרשים שהשם 'בני ברזילי' למשפחות אלו עורר את הספק האם הכוונה שבנות משפחות אלו התערבו בקשרי נישואין עם משפחת 'בני ברזילי' שלא היו כהנים, ראה: מלבי"ם, שם. המאירי, קידושין סט ע"ב ד"ה בזמן, ביאר שהספק היה על בני ברזילי עצמו שהיה גֵר האם בניו נשאו גיורת וילדיהם פסולים לכהונה או שנשאו ישראליות וילדיהם כשרים לכהונה.

[7].    כתובות, כד ע"ב - כה ע"א; קידושין, סט ע"ב. ברם, השווה לדברי המשנה כתובות פ"ב מ"ז.

[8].    כ"כ רמב"ם, הל' איסורי ביאה פ"כ ה"א-ה"ג, ביחס לחלה.

[9].    ראה: רמב"ם, הל' תרומות פ"א הכ"ו.

[10].  לשיטה זו, ההבדל בין 'כהני ייחוס' ל'כהני חזקה' הוא רף העדות הנדרש - לכהן מיוחס יש צורך בעדות שני עדים לעומת זאת לכהן חזקה מספיק עד אחד, ראה כן: רמב"ם, הל' איסורי ביאה פ"כ ה"ב; מגיד משנה, שם ה"א; באור חדש מספיק, שם; ר"י קורקוס, הל' תרומות פ"ו ה"ב ד"ה תרומה. אולם, יש הסוברים שגם לייחוס מספיק עד אחד, ראה: מאירי, כתובות כה ע"ב ד"ה זה; ר"ן, כתובות י ע"ב מדפי הרי"ף ד"ה גרסי' עלה בגמרא. דעה זו הובאה גם אצל: מגיד משנה, הל' איסורי ביאה פ"כ ה"א; ר"י קורקוס, הל' תרומות פ"ו ה"ב ד"ה תרומה.

[11].  כן כתבו: לבוש, אה"ע סי' ג סעי' א; ערוך השלחן, שם סעי' ה.

[12].  חלקת מחוקק, אה"ע סי' ג ס"ק ב; בית שמואל, שם ס"ק ב; ערוך השלחן, שם סעי' ד. אולם, ראה: באר היטב, אה"ע סי' ג ס"ק א, בשם 'בית הלל' שגם בארץ ישראל נאמנים ללא עדות.

[13].  לדבריו יש להימנע מלתת גם מעשר ראשון ללוי, ראה על כך במאמרי 'אכילת מעשר ראשון ומעשר עני', אמונת עתיך 132 (תמוז תשפ"א), עמ' 41-34.

[14].  ראה גם: חזו"א, הל' שביעית סי' ה ס"ק ד ד"ה עוד צריך טעם; שם ס"ק יב ד"ה ויש לעיין; הל' דמאי סי' ב ס"ק ו; דרך אמונה, הל' תרומות פ"ו ה"ב ס"ק יט; קונטרס בהל' תרומות ומעשרות, דרך אמונה ח"ג עמ' 754.

[15].  ראה: כרם ציון השלם, ח"ג הלכות פסוקות פל"ז סעי' יז, שהביא דברי הרמ"א ואחרי כן כתב: 'ואחד מגאוני זמנינו כתב...'.

[16].  קרית ספר, הל' איסורי ביאה פ"כ; שו"ת מהרי"ט, ח"א סי' פה; שם סי' קמט; חתם סופר (כתובות כה ע"ב ד"ה והנה בפ"כ): 'ומדינא כהנים גמורים הם, וה"ה לפדות הבכורים ראויים הם. והכל כהלכה בלי פקפוק'; שו"ת חתם סופר, יו"ד סי' רצא; שדי חמד, מערכת כף כלל צב ד"ה ומתוך המשא; חלת לחם, סי' א שיירי ברכה ס"ק ע; הרב ישכר בער רוטנברג, הערות שמי קדם על ספר מדבר קדמות מערכת פ אות י, הערה קכד, לגבי פדיון הבן שאין הכהן צריך להחזיר את הכסף לאבי הבן; גליון מהרש"א, יו"ד סי' שה סעי' ח, בעניין פדיון הבן; שו"ת כנסת יחזקאל (קאצנלנבוגן), סוף סי' נו ד"ה עוד ראיתי; שו"ת חוט השני (מונקאטש תרנ"ו), סי' יז יג ע"א ד"ה איברא; שו"ת תורת חיים (שבתי), ח"ג סי' נד פג ע"ב ד"ה ואיברא (השני); מהר"צ חיות, מנחת קנאות בהערה ד"ה כבר נגעתי (בתוך: שו"ת מוהר"ץ, זולקוה תר"י, ט ע"א-ע"ב; כל ספרי מוהר"ץ חיות, ח"ב עמ' תתקצח); שו"ת זכרון יוסף (שטיינהארט), אה"ע סי' ג, בעניין חלוצה לכהן; פתח הדביר, או"ח סי' קכח סעי' ד ד"ה מעתה, קכא ע"ב; ברכי יוסף, אה"ע סי' ו ס"ק ג אות ג, בעניין חלוצה לכהן; כנסת הגדולה, הגהות בית יוסף אה"ע סי' ו אות יב; שו"ת דברי חיים, אה"ע ח"א סי' י; אבן השהם, סי' כט; ערוך השלחן (או"ח סי' קכח סעי' עב, לגבי 'וקידשתו'; יו"ד סי' שה סעי' נה, לגבי החזרת כסף פדיון הבן לאבי הבן; שם סי' שכב סעי' כא: 'ולא אבין טעם זה להחליש כוח הכהונה בזמן הזה'; הל' תרומות סי' עא סעי' טז: 'ורע עלי המעשה שראיתי לאיזה גדולים שכתבו בספריהם דכהני זמן הזה אינם כהנים ברורים... וחלילה לומר כן וע"י זה יש קלקולים רבים שמקילים בטומאת כהן ובנישואין ולא ניחא למרייהו דאמרת עלייהו כן'; אה"ע סי' ג סעי' ג); שו"ת אגרות משה, יו"ד ח"א סי' רל ענף א; שו"ת שבט הלוי, ח"ב סי' קעג; ח"ג סי' קס אות א; הרב חיים דוד הלוי, 'מעמד הכהנים והלווים בזמן הזה', התורה והארץ ח"ד עמ' 274‑269.

[17].  ים של שלמה, חולין פ"ח אות ד; בבא קמא פ"ה סי' לה ד"ה ועוד נראה; תבואות שור, סי' יח ס"ק כט ד"ה והא דכתב; שו"ת יד אליהו (לובלין), סי' סח; שו"ת שאילת יעבץ, ח"א סי' קנה, לגבי החזרת כסף פדיון הבן. אי-הצורך להקפיד על דין 'וקדשתו': מג"א, או"ח סי' רא ס"ק ד; באר היטב, שם ס"ק ו; שו"ת יביע אומר, ח"ו או"ח סי' כב אות ה. היתר שבויה וחלוצה לכהן בזמן הזה: שו"ת מהרשד"ם, אה"ע סי' רלה; שו"ת שבות יעקב, ח"א סי' צג; ח"ג סי' קכ; שו"ת הריב"ש, סוף סי' צד, לגבי עליית כהן לתורה. הסיבה שאין הכהנים נושאים כפיים בחו"ל: שו"ת בית אפרים, או"ח סי' ו, בדבריו הוא מבחין בין כהני חו"ל שטלטול הגלות בלבל את המשפחות וחזקת הכהנים מסופקת, לבין כהני ארץ ישראל ומצרים שבמקומם הם וחזקתם ודאית; שו"ת לחם שלמה (ארנרייך), או"ח סי' מ אות ו; שו"ת מנחת אלעזר, ח"ג סי' נו סוף ד"ה וכן מ"ש. נשיאת כפיים בזמן הזה: מור וקציעה, או"ח סי' קכח ד"ה שם בב"י. הרב עובדיה יוסף השתמש בדעה זו כצירוף בענייני נישואין, ראה: שו"ת יביע אומר, ח"ז אה"ע סי' ט אות ד; שם סי' י אות ד; ח"ט אה"ע סי' ה אות ו, ח"י אה"ע סי' י; שו"ת יחוה דעת, ח"ה סי' סא ד"ה וכן בקדש.  

[18].  השווה לרמ"א, יו"ד סי' שכב סעי' ה.

[19].  כ"כ הרמ"א עצמו בדרכי משה, או"ח סי' תנז אות ד, בשם שו"ת מהר"י וייל, סי' קצג; ים של שלמה, חולין פ"ח אות ד; ט"ז, יו"ד סי' שכב ס"ק ה; ש"ך, שם ס"ק ט; מג"א, או"ח סי' תנז ס"ק ט.

[20].  כ"כ גר"א, או"ח סי' תנז סעי' ב ד"ה וי"א.

[21].  רמב"ם, הל' תרומות פ"ז ה"א.

[22].  כ"כ חזון עובדיה, תרומות ומעשרות עמ' רטז.

[23].  יש שכתבו שבזמן הזה שאין הכהנים אוכלים תרומה, ניתן לתת להם תרומה לשימושים מותרים ואין חשש לתקלה: ספר התרומה, הל' ארץ ישראל (מהדורת פרידמן, עמ' 171; שם עמ' 199); טור, יו"ד סי' שלא; ב"ח, שם ד"ה ומ"ש ויכול; גר"א, יו"ד סי' שלא ס"ק מב, בביאור הרמ"א; ארץ חפץ, הל' תו"מ נתיב ד סעי' כא; חזון עובדיה, תרומות ומעשרות עמ' רטז-ריז. כמו כן מצאנו ברמב"ם (הל' תרומות פ"ו ה"ב): 'וכל עמי הארץ בחזקת טומאה לפיכך נותן תרומה טמאה לכל כהן שירצה'. הקשה כסף משנה (שם): 'קשה, דהא איכא למיחש שמא יאכלנה ואסור לאכול תרומה טמאה כמו שקדם, וצריך עיון'. יש שכתבו ליישב, שעם הארץ אינו חשוד לאכול תרומה טמאה לכן אפשר לתת לו, ראה: אור שמח, שם; בן אריה, שם; מזל שעה, שם; מרכבת המשנה (חעלמא), שם; צפנת פענח, הל' תרומות פ"א הי"ב ד"ה והנה בתוספתא דטהרות, עמ' 20; מראה הפנים, חלה פ"ד ה"ד ד"ה אלו נותנין; מנחת חינוך, מצווה רעט אות ו; ערוך השלחן, הל' תרומות סי' סא סעי' יט. לביאורים נוספים ביישוב קושיית הכסף משנה, ראה: מהרי"ט אלגאזי, הל' בכורות פ"ד דף כ ע"ב אות מד ד"ה ואולם הר"ם; עשר תעשר (שער הלכה מטעמים ס"ק מד עמ' ריט ד"ה אפי') שכתב שבזמן הזה שאין נותנים תרומה טמאה לכהן ממילא אינו חשוד באכילתה; ביאור ייחודי מובא בשו"ת הרדב"ז (ח"ה ללשונות הרמב"ם סי' רצג): 'מוטב שיאכל אותה עם הארץ משריפתה'. יש שהקשו עליו: מזל שעה, הל' תרומות פ"ו ה"ב; היכל מלך, שם; אמר יוסף, שם; פתח עינים, חלה פ"ד מ"ט; מהרי"ט אלגאזי, הל' בכורות פ"ד דף כ ע"ב אות מד ד"ה וראיתי בתשובת הרדב"ז.

[24].  ספר התרומה, הל' ארץ ישראל (מהדורת פרידמן) עמ' 175; טור, יו"ד סי' שלא; רמ"א, יו"ד סי' שלא סעי' יט; לבוש, שם; חרדים, מצוות התלויות בארץ ישראל הקדמה; גר"א, יו"ד סי' שלא ס"ק לח; שם ס"ק מא; חכמת אדם, שערי צדק שער מצוות הארץ פ"י סעי' טו; דברי ישראל, הערות על חכמת אדם, שער מצוות הארץ פי"ד אות ז, ביחס לחלה; השווה לדבריו שם פי"א אות ג, ביחס לתרומה; ארץ חיים (סתהון), יו"ד סי' שלא סעי' ד ד"ה ואם לקחן; שיירי כנסת הגדולה, הגהות הטור יו"ד סי' שלא אות כג; של"ה, שער האותיות אות הקו"ף קדושת האכילה א אות קלא; ארץ חפץ, הל' תו"מ נתיב ד סעי' כא; האדר"ת, אחרית השנים פ"ה סעי' ט; עולת ראיה (ח"א מהדורה ישנה עמ' שנ סעי' ה; מהדורה חדשה עמ' שנה סעי' ה); הרב צבי פסח פראנק (שו"ת הר צבי, זרעים ח"א סי' קז; כרם ציון השלם, ח"ג הלכות פסוקות פי"ז גאון צבי אות א); המעשר והתרומה, פ"א סעי' יד; כרם ציון השלם, ח"ג הלכות פסוקות פל"ז סעי' טז; שם פל"ח סעי' ד; שו"ת מנחת יצחק (ח"ח סי' קו ד"ה אמנם המהדרים): 'המהדרים וכן נוהגים כל הישובים החרדים לקיים מצוות נתינה לכהנים ולוים כהלכתן ממש'; ח"ט סי' קיט, על מנהג ירושלים לתת לכהן שמן תרומה להדלקת הנר. 

[25].  דין האכלת בעלי חיים של כהן בתרומה בזמן הזה הוא נושא רחב, ומתחלק להאכלתם בתרומה טמאה מדין קיום מצוות שריפה (ראה: תרומות הארץ, ח"א פ"ב הי"ד-הט"ו אות ב.1) והאכלתם בתרומה טהורה משום הפסד התרומה הראויה לכהן (ראה: תרומות הארץ, ח"ב פ"ו ה"א אות ג.3).

[26].  כ"כ: תשובות הרמב"ם (בלאו), סי' שלו; ספר התרומה, הל' ארץ ישראל (מהדורת פרידמן, עמ' 169 והערה ל; שם, עמ' 172-171; שם, עמ' 198), והוסיף שיש להקל בכך משום שחיוב תרומות ומעשרות בזמן הזה הוא מדרבנן; סמ"ג, עשין סי' קלג; מרדכי, הל' ארץ ישראל (מהדורת דיקמן, עמ' ה); הל' ארץ ישראל המיוחס לטור, דין חיוב חלה סעי' יב (כ"כ בקונטרס ארץ ישראל, מהדורת קופפר, קובץ על יד ז [יז, תשכ"ח] עמ' 113); כפתור ופרח (פ"א; פמ"ה), בשם רוב הגאונים; טור, יו"ד סי' שלא; שו"ע, יו"ד סי' שלא סעי' יט; חרדים, מצוות התלויות בארץ פנ"ב אות יד; רדב"ז, הל' תרומות פ"ג ה"א; של"ה, שער האותיות אות ק ד"ה אלא.

[27].  פרשני המשנה ביארו שמדובר על אחד משמונה של שמינית הלוג שהוא שיעור מועט הקרוי קורטוב.

[28].  כ"כ ראב"ד, הל' תרומות פ"ג הט"ז.

[29].  כ"כ: סמ"ג, עשין סי' קלד ד"ה תניא בסוף; חינוך, מצווה שצו.

[30].  ביחס לחובת נתינה ושיעורה במינים כאלו שיש לכהן אפשרות שימוש בדרכים המותרות כגון שריפת שמן תרומה, יתבאר אי"ה במאמר נפרד.

[31].  כ"כ: רמ"א, יו"ד סי' שלא סעי' יט; גר"א, שם ס"ק לח; קרית ספר, הל' תרומות פ"ג ד"ה מצות פב; האדר"ת, אחרית השנים פ"ה סעי' ט.

[32].  מעדני ארץ, הל' תרומות פ"ג הט"ז אות א.

toraland whatsapp