הליכה עם אמו ולשאול כמה רבנים

השאלה:

שלום כבוד הרב
1) האם אדם יכול ללכת עם אמו ועוד חברה שלה ברחוב הליכה של
חצי שעה כאשר חוזרים מחג אצל משפחה ?אין בזה חשד?שיראו
אדם הולך עם 2 נשים ולא יודעים אם זו אמו או אשה זרה לו?הרי
רשום בגמרא שאפילו אדם לא יספר עם אשה בשוק יותר מידי
ואפילו אשתו אמו אחותו ולא חשוב מי בגלל החשד במסכת ברכות
בערך דף מג לגבי 6 דברים שגנאי לו לת"ח...וכל אחד הרי
צריך לאמץ הנהגות של ת"ח, לא ?מה לעשות במצב כזה ?לפי
שאין הכל בקיאין בקרובותיו, כך רשום כך..
2) מה הסיבה שאסור לשאול 2 רבנים ?והאם איסור זה מופיע בגמרא
?והאם האיסור הוא רק בהלכה או גם בגמרא ואגדה ומשנה תנ"ך?
3) האם חלק מאיסור ברכת ה' לגוי זה להזכיר שם ה'לבטלה ?או
רק לקלל ממש את ה' ח"ו זה האיסור שלו ?נגיד גוי שמזכיר שם ה'
לבטלה בשביל להכעיס יהודים האם זה איסור ברכת ה' ?
4)מדוע בכלל אדם שבירך ברכה לבטלה זה "לא תשא" ?הרי
הוא שיבח את ה' ואם הוא יגיד משפט עם שם ה' כמו "מה נפלאים
חסדי ה'(מזכיר פה שם ה')וכמה נהדרים מעשיו"תוך כדי שבח כולם
יודו שהרי הוא לא עבר איסור תורה, לא ?הרי הבנתי שמותר ככה
להתפלל תפילה אישית לקב"ה עם הזכרת ה' ממש ולא להגיד
"השם"..מוזר לי מדוע דעת הרמב"ם היא שאיסור ברכה לבטלה
הוא דאורייתא ולא דרבנן
5)אדם שאומר לאשתו פסוקים בתוך מחמאות משיר השירים כמו
"שערך כעדר העיזים" זה גם אסור ?כמו שרשום לגבי עשיית פסוק
כמין זמר ואמירתו בבית המשתאות שהתורה חוגרת מכך שק לפני
הקב"ה ?
6)האם זה נכון שההורג אפיקורוס או מין מישראל פטור בדיני
שמיים וגם דיני אדם?
7)האם איפה שרשום שאפשר לאבל תוך 12 חודש על הוריו או תוך
30 לשאר קרובים להשתתף בסעודת מצווה שאין בה כלי שיר זה
הכוונה שלאבל על הוריו תוך ה30 יום מהפטירה אסור ורק אחר כך
מותר ואילו לאבל על שאר קרובים לאחר השבעה כבר מותר ?זה
הכוונה ?או שהכוונה שגם לאבל על הוריו אחר השבעה זה מה
שמתכוונים שאומרים תוך 12 חודש ?האם אבל על הוריו יכול לאחר
השבעה להשתתף בסעודת מצווה ללא כלי שיר לפי הלכה זו ?
תודה רבה...

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

) בדרך כלל ניכר הדבר שהמדובר באמו וכלן אין חשד.
2) בדברים שאין להם נ"מ מעשית אין בעיה לשאול כמה רבנים. בדברי
הלכה מעשיים השואל לחכם ואסר אסור לשאול חכם אחר ע"מ
שיתיר, מפאת כבודו של הראשון וקבלת הדין עליו. המקור לכך במס'
ע"ז ז ע"א.
3) איסור ברכת השם אצל נכרי הוא דוקא במקלל ולא בהזכרה לשוא.

4) כיון שברך ללא צורך או ברכה אחרת יש בכך משום ברכה
לבטלה. ולגבי הרמב"ם דעתו נתונה במחלוקת האם אסור מהתורה
בברכה לבטלה או רק מדרבנן.
5) זה לא ראוי, וכפי שכתבת יש בכך עשיית חול מד"ת.
6) לגבי מין כך נפסק להלכה ולגבי אפיקורוס אין זה נכון. אולם צריך
לזכור שבדורנו כמעט ואין מינים ועע"כ הלכה זו אינה נוהגת גם
מבחינה תורנית מלבד חוקי המדינה.
7) לא הבנתי את שאלתך. עכ"פ אבל על אב או אם אסור בשמחה
ובסעודת מריעים כל י"ב חודש, וכן אסור בשמיעת כלי זמר. ושאר
אבלים לאחר שלשים יום. ולגבי סעודת מצוה מותר בסעודה בתנאי
שהאוירה בה היא אוירה תורנית (כגון שאומרים דברי תורה) אולם אל לו
להשתתף בריקוד.

 

 

 

toraland whatsapp