שאלות בהלכה - טבילה לגברים ואכילה מכלי לא טבול

השאלה:

שלום כבוד הרב
אני ממש ממש מודה על העזרה הנפלאה של האתר ועל
התשובות...היו 3 הודעות עם שאלות ששלחתי לפני כמה ימים ואחד
מהן לא קיבלתי תשובה, אני רק שואל אם אפשר לקבל את
התשובות לשאלותי לפני השבת ויש לי כאן עוד מס' שאלות
1) יש לי חבר שהוא מתקרב לדת והוא לומד בבית ספר חילוני, הוא
מוכן ללבוש כיפה אם אני אמליץ לו כיוון שהוא די רוצה והוא
מתייעץ איתי לפעמים על דברים בגלל שאני חוזר בתשובה ואין לו
עוד חברים דתיים ממש ,האם אין בעיה שהוא ילבש כיפה כאשר הוא
הולך איתה לתיכון חילוני ?מצד אחד זה נראה חילול ה' שאדם דתי
יהיה במקום כה מנוגד לתורה שאין שם אפילו טיפת גמרא והפריצות
שם נוראה, ואני מכיר חילונים שמתי שרואים את זה מקילים לעצמם
ואומרים "הנה אפשר גם להיות דתי כזה"..מה לפי דעת כבוד הרב?
האם יש בזה קידוש ה' או חילול ה' והאם זה מומלץ ?מה לעשות?
2) כבוד הרב ענה לי שלכתחילה אסור לרחוץ עם דוד ואח גדול,
אך במקום צורך אפשר...מה נקרא מקום צורך ?והאם אותו דין
הוא גם לגבי סבא כמו הדוד ואח גדול?
3) אבא חילוני שמבקש מבנו שחזר בתשובה שיבוא איתו למקווה כדי
להראות לו איך טובלים ולהראות לו מה זה המקווה, מותר לבן
ללכת איתו לטבול במצב כזה ?אם אין מראית עין ולא ידעו שזה בן ואב.
4) מדוע רשום בהלכה שמותר לסוך את הגוף בשבת לתענוג חוץ
ממקום שיש בו פצעים ואין בזה ממרח ?לא הבנתי למה אין בזה ממרח.
5) ראיתי איפה שהוא שרשום שלאכול מכלי לא טבול זה איסור
דרבנן, אבל אני לא מבין כי ראיתי מלא פעמים שהרי חיוב טבילת
כלי ממתכת הרי הוא דאורייתא אז איך שימוש בו זה איסור דרבנן ?
6) האם מותר לענות לפני התפילה לטלפון כאשר איני יודע מי זה
ואם זה חשוב או לא ?
7) האם מותר להשכים לפתח חבר לפני התפילה לצורך מצווה ?
8) בגד שמחובר אליו תוית מחיר עם חוט מפלסטיק, האם אפשר
לנתקו עם מספריים ?ראיתי הרי מלא פעמים שאפשר לנתק עם
מספריים גרביים שמחוברות עם חוט רק לא בפני עם הארץ, אבל
על זה אמרו לי שיש בעיה, האם באמת אי אפשר להקל ויש פה בעיה?
תודה רבה

התשובה

הרב יעקב אריאל |

1) נראה לי שאין חשש לחילול השם כתוצאה מהליכה עם כיפה במקום
שכולם מכירים אותו. אולם הכיפה אינה עיקר אלא יותר חשוב שיגיע
לתהליכים הפנימיים של חזרה בתשובה יחליט שזו דרכו. ורק אח"כ
יניח כיפה בראשו.
2) הדין לגבי סב שווה ומקום צורך הוא כאשר מי מהם נצרך לעזרה וכד'.
3) איני חושב שבמקרה זה נצרך לרחוץ ביחד, די להיכנס, להסביר וכד'.
4) מותר לסוך בשמן נוזלי ולא במשחה, במשחה יש חשש ממרח.
5) טבילת כלי עצמה אומנם מצוה מהתורה לרוב הפוסקים. אולם
השימוש בכלי שלא נטבל אינו אסור מהתורה, אלא חכמים דרשו
שקודם יטבול ואח"כ ישתמש.
6) מותר, וצריך לקצר אים אין זה חשוב מאד.
7) מותר.
8) שאלתך לפי תוכנה בשבת. עי' בשו"ע או"ח סי' שיז ס"ג, והשאלה
תלויה מה תפקיד החוט מפלסטיק אם הוא רק משמש למחיר או מחבר.
זוג גרבים מותר לחתוך ולזרוק את החוט המחבר ויש לעשות זאת שלא
לפני עם הארץ.

 

 

 

toraland whatsapp