הצלת גוי

השאלה:

אני שאלתי את השאלה אודות הצלת גוי בכביש בלילה.
תודה רבה על התשובה!

אכן ברשות הרב אעיר, שלא הבנתי מה שכתב ש"לגבי לא תחנם, אין זה שייך לעניין", למה אין זה שייך לענין? הלא דין מפורש הוא בנכרי שלא מורידין ולא מעלין, וגם אם אין זה מטעם לא תחנם, עכ"פ יש כאן משום מגדל בן לעבודה זרה, ומאי שנא הצלתו מן הבור או הצלתו מן התאונה?
והנה לגבי מוסלמי היה אפשר לצרף שיטת הסוברים שיש להם דין גר תושב, וכפי שראיתי מכבוד הרב שכתב בקובץ ארצי חוברת ד שיש להם דין גר תורב "דה-פאקטו", אבל לגבי הנוצרים נראה מדברי הרב שם שאין להם דין גר תושב כלל, כיון שהרמב"ם
מחשיבם כעובדי עבודה זרה, וא"כ למה פסק הרב כאן שמותר להצילם ממוות?
וכל שכן לגבי סתם נוכרי בחו"ל שאין הוכחה שהוא מוסלמי או נוצרי, וכל שכן כשיודעים בו שהוא בודהיסט או הינדואיסט וכדומה, וכל שכן במדינות המזרח הרחוק וכדומה?
ראיתי שכבוד הרב התחיל בהיתר משום "דרכי שלום השלמים", ונראה שסבר שדרכי שלום אינו רק משום תועלת הישראל, אלא ערך כשלעצמו שיהיה שלום לכל בני אדם, וכדעת הגרא"י אונטרמן ועוד, אבל הלא הגרח"ד הלוי בשו"ת עשה לך רב ח"ט השיג עליו והוכיח מן הפוסקים שנאמר רק לתועלת הישראל, ולדוגמא ראה בבית יוסף יו"ד סי קנ"ד בשם תורת האדם להרמב"ן שמוכח להדיא שמה שמותר לרפא את הנכרי הוא רק לתועלת הישראל בלבד? 

ולבסוף הרב מציין לדברי הרמב"ם שמתחיל בגר תושב ומסיים בדרכי שלום וברחמים על כל המעשים, ואולי כוונת הרב שליט"א להחל דין גר תושב על מוסלמים, ודין דרכי שלום ורחמים על כל המעשים על הנוצרי וסתם נוכרי, אכן גם זה קשה לענ"ד, וכאמור.

נא להשיבני בהקדם, ולהאיר עיני בתורה הק

התשובה

הרב יעקב אריאל |

א. כמעט ואין היום עובדי כוכבים במלוא המובן ואפילו הנוצרים מעשה אבותיהם בידיהם, ורובם אינם עושים מתוך אידיאולוגי' ברורה.
ב. דין אין מורידין ואין מעלין נזכר לגבי עכו"ם ולא בני נח.
ג. דין לא תחנם כולל: חן, חניה ומתנת חינם.
ד. דרכי שלום אינם דוקא מעשה עם רווח מיידי לעושה, אלא חיוב הצלה אפילו אם ה'מורווח' הוא ישראל אחר וכד'. ואף הגרח"ד הלוי זצ"ל מסכים לכך.
ה. לא ניתן להשוות את המציאות בימי הרמב"ן שהניכור והפירוד בין קהילות ישראל עצמם ובינם לנכרים היה גדול לבין ימינו, שכל מעשה של אדם מישראל נודע מיד באמצעי התקשורת לכל העולם. לכן הדגשתי שאם אין נזק ממוני או פגיעה הלכתית באדם מישראל. ולכן אם לדוגמא פועל תאילנדי נפצע בשבת, מן הראוי שאת הסעתו לבית חולים וכד' לא יעשה ישראל אלא פועל כמוהו. אבל אמבולנס או רופא בבית חולים אינו יכול להימנע מטיפול בו משום דרכי שלום. וכן בכל מקום בעולם בימינו הכל מצולם ומתועד וחילול השם ופגיעה ישירה בישראל ודאי יכולה לצאת מכך.

toraland whatsapp