חיוב השקידה בתורה

השאלה:

שלום כבוד הרב
אני חוזר בתשובה מלפני שנה וחודשיים בערך, והתחלתי עכשיו
ללמוד בישיבה אבל חוזר כל שישי שבת ובאיזה שבוע איזה יום
בינתיים, רציתי לשאול כמה דברים לגבי החיוב של השקידה בתורה
כי זה קשה לי, אני ממש אשמח אם תוכל להנחות אותי דרך שאלות
חשובות אלו
1) האם אפשר מידי פעם כל יום לשמוע מוזיקה? וכמה זמן?
2) האם כאשר אני באמצע שיעור מרגיש שרוצה לצאת מהחדר של
השיעור החוצה לנוח קצת ולאכול איזה משהו כדי להרגע זה אפשר?
3) האם הליכה בשביל להתאוורר זה אפשרי כל יום , וכמה זמן?
4) האם תחביבים שלא לשם שמיים אסורים וזה הרי נוגד את "כל
מעשיך יהיו לשם שמיים"? או שהנחיה זו היא מידת חסידות בלבד?
5) האם אדם שיושב על מיטתו או איזה ספה וסתם נח קצת להרגע
מידי פעם זה ביטול תורה?
6) עכשיו שאלתי היא לגבי אנשים שיש להם שיעור דף יומי וכד' בבית
כנסת, האם מותר לאדם שנמצא בשיעור כזה לענות לפלאפון שיש
לו? ידוע שכל הפוסק מדברי תורה לדברי שיחה מאכילים אותו גחלי
רתמים, אז האם לצורך חשוב זה מותר ?כמו משהו חשוב
מהעבודה, או משהו חשוב מהמשפחה וכד' ??או שיחה חשובה..
7) "לא תרפני עד בלעי רוקי", האם כל אדם בשמיים יתבע בצורה
כזאת ?הרי זה קשה, ואני לא מסוגל כל זמן כדי בליעת רוק
ללמוד, מה לגבי דברים אחרים בחיים ?

בבקשה תנחה אותי.
תודה רבה 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

כמה מלים כלליות לפני התשובות הפרטניות. כל מהלך של חזרה
בתשובה צריך להיות הדרגתי. הוא מצריך הן את ההבנה מה עליך
לעשות, את ההתפתחות האמונית והרגשית מה מתאים לך, ואת
ההתקשרות הלבבית האמיתית. נסיון למעבר מהיר בלא קניית כל הכלים
בדרך יכול להביא למשברים קשים שיכולים ח"ו אף להביא לנטישת
הדרך. וכמו"כ לגבי תלמוד תורה, יש להתמסר ללימוד תורה בהדרגה.
ואדם אפילו הגיל למוד כל זמנו מתקשה ללמוד תורה יום שלם. וע"כ
ראוי לתכנן לפי יכולתך ולפי כוחותיך ונטיות לבך את יומך בצורה
שיהיה נתון ללימוד ולהרפיות ולמנוחות בין חלקי הלימוד השונים.
1) מותר לשמוע מוזיקה, עדיף מוזיקה המתאימה לכיוון הרוחני שאתה
עסוק בו, וביחס לכמות הזמן לפי הנצרך לך, אם היא להרפיה, ואם
היא בתור עיסוק רוחני.
2) זה ניתן אם זה לא פוגע בך ובנותן השיעור, ועם זאת תתכנן עם
רבותיך את יומך ותוכל לנוח שלא על חשבון השיעורים.
3) זה ניתן וראוי וכדאי עפ"י תכנון מוקדם ולא רק כתשובה לדחפים חיצוניים.
4) תחביבים אינם נוגדים את הכלל: כל מעשיך יהיו לשם שמים,
להיפך צריך למצוא אף בהם את הצד האלוקי ולגלותו. אולם יש
תחביבים יותר קרובים ויש רחוקים משם שמים והכל לפי אישיותך
ונטיותיך, לפי הצרכים האישיים ורצוי עפ"י תכנון מוקדם.
5) ביטול תורה נאמד לפי האדם הלומד. אם יכול ללמוד יותר וביותר
עמקות זה לגביו ביטול תורה. אולם אם נצרכת לשם לימוד טוב יותר
הפסקה ומנוחה אין זה ביטול תורה אלא מביא להגברת לימוד התורה.
6) גם כאן אם זה נצרך עבורם מסיבות פרנסה או סיבות אחרות
מותר, ואם לאו זה סתם גורם להפרעה ולביטול תורה.
7) כפי שהסברתי לעיל, אין אדם נתבע על מה שלא ביכולתו כעת.
אם כרגע מבחינת כוחותיו וכשרונותיו ומבחינת זמנו שמוקדש לדברים
אחרים חשובים או לקיום מצוות אינו נתבע בעת העיסוק בהם על ביטול
תורה, ולעומ"ז אם זמנו בידו וכוחו אתו והוא מבזבז את זמנו על
דברים בטלים ויכול ללמוד בו תורה נתבע על ביטול תורה.

toraland whatsapp