אבלות בשלשת השבועות בדורינו

השאלה:

שאלתי לגבי קולא הנהוגה במנהגי האבלות בשלושת השבועות, ונעניתי "עדיין מבחינה רוחנית המצב לא שלם, וכמובן כל ששייך להר הבית וביהמ"ק לא תוקן. ועל כן מן הראוי לנהוג ככל ישראל".

תודה רבה לכבוד הרב על התשובה המהירה, אבל אם אפשר לשאול שוב במטותא, לא ירדתי לעומקה של התשובה.

הרי אבלות תשעת הימים על חורבן הבית עדיין מתקיימת, ורק האבלות על חורבן ירושלים בשלושת השבועות לא נוהגת, והרי המצב הרוחני והחומרי טוב לאין ערוך מימי הגלות, שכן ירושלים בנויה ומיושבת ביהודים, ישיבות ובתי כנסיות, כך שלכאורה יש מקום להקל בדיני האבלות ליושבי ארץ ישראל וירושלים הבנויה, גם אם המצב לא שלם, שכן מר"ן לא הנהיג חומרה זו ליושבי הארץ בתקופתו ואכן לא כל ישראל נוהגים כיום כמנהג זה, ולכן לכאורה יש מקום להקל במנהגי האבלות שפסקו חכמי גלות אשכנז
דין יושבי הארץ.

התשובה

הרב יעקב אריאל |

הבחנתך בין המקדש לבין ירושלים אין לה מקור. ירשלים ללא מקדש אינה ירושלים השלמה היא כגוף בלי ראש.

ההשו"ע אומנם מקל בהלכות בין המצרים אולם ברבות מעדות המזרח נהגו כמו הרמ"א. הרמ"א פסק להחמיר, וכי מי יכול לחלוק עליו בדורנו?! אם היתה לנו סנהדרין והיא היתה מחליטה אחרת יש אולי מקום לדבריך.אם כי בלאו הכי אילו הייתה סנהדרין מצבנו המדיני החברתי והרוחני היה שונה לחלוטין והייתה סיבה לשנות את מהנגי האבלות אבל אדם אחר אינו מוסמך לשנות הלכה עפ"י דעתו. 

כש"כ שאבלות החורבן אינה רק על המצב החומרי אלא על המצב הרוחני וירושלים וכל הארץ עמה רחוקים מאוד מאוד למרות שהתרבו ב"ה הישיבות והלומדים התרבו גם דברים הפוכים לצערנו ובושתנו (האם לא שמעת על רציחות במועדונים בלילות שבת?) . ועל כן יש מקום לאבלות זו.

toraland whatsapp