קטניות בכרכום וכורכום

השאלה:

לאחרונה יצא לי ללמוד את הסוגיה של כרכום לגבי קטניות.

ראיתי כי הרמ"א [תסז, ח] בשם המהרי"ל כתב: "והמנהג במדינות אלו שלא לאכול כרכום שקורין זפרי"ן או נעגלי"ך (מהרי"ל)". ומבואר שהכרכום אסור משום חשש חימוץ. וכתב המשנ"ב [תסז, ס"ק לג] "וכתבו האחרונים דאף כרכום הגדל בגינת ביתו ונזהר בו מחמץ נוהגין בו איסור מפני מראית העין שהכרכום אינו מצוי במדינות אלו ויסברו שהוא כרכום הבא ממרחקים משא"כ שאר כל הפירות שנתייבשו על ידי ישראל ונזהר בהם מחמץ שאין חוששים בהם למראית העין לפי שהן מצויין והכל יודעין שלפעמים מייבשין אותם ע"י ישראל".
כעת, בחוברת כשרות של בד"ץ יורה דעה שהתפרסמה בשנת תשס"ב הוכנס הכרכום כאחד ממשפחת קטניות לעניין איסור קטניות ולא פירשו כלום [שכן החוברת מיועדת לקהל הרחב]. גם בהלכות חג בחג [עמ’ רכב-רכג] כתב "יש דברים רבים שנהגו בהם איסור מדורות קודמים מחשש תערובת חמץ בעת העשייה שהיה מצוי כן בזמנם... וכן כרכום וציפורן נוהגין שלא לאכול כלל בפסח", וכמו כן בספר כשרות לפסח [עמ’ רפח] הגדיר את הכרכום כקטנית.

עד לכאן נראה הכל רגיל ופשוט [כלומר כנראה שהכרכום אסור לא מצד שהוא ממש קטנית אלא מצד שחששו ממנו מחמץ].

אבל עיון קצרצר באינטרנט הביא לתוצאות הבאות:
ישנם שני סוגי צמחים שהם שונים זה מזה, לאחד קוראים: כרכום, ולשני כורכום (עם ו’).
צמח הכרכום הוא הצמח המפורסם בתורה ובמדרשים, והוא ממשפחת האירוסים, והיו מפיקים מהעלים שלו את הצבע הצהוב המלכותי ויקר בימי קדם. כמו כן כיום מפיקים ממנו תבלין הנקרא זעפרן שזה ישר מזכיר לנו את מה שכתבו המהרי"ל והרמ"א זפרי"ן.
לעומתו צמח הכורכום הוא ממשפחת הזנגביליים, וצמח זה אכן הוא השורש של הפרח "כורכומה", וממנו מפיקים את התבלין ההמוני הנקרא "כורכום".

עכשיו, שאני קורא את המסקנות שלי, הצעד הבא הוא להבין שאולי לא ברור שכולם מדברים על אותו תבלין. כל הספרים שציטטתי למעלה כולם כתבו לגבי התבלין "כרכום", אבל הבעיה שלא קיים כזה תבלין כרכום, יש או זעפרן המופק מהצמח כרכום, או כורכום המופק מהצמח כורכומה.

אשמח אם תוכלו לסדר לי את הדברים.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

בס"ד

שלום וברכת ד'

אמנם יש הבדל בין "כרכום" ובין "כורכום", אתה יכול לעמוד על ההבדלים ביניהם ב"ויקופדיה" כאשר תכתוב שני ערכים אלו, תראה מיד את ההבדלים ביניהם, ואכן גזרו רק על הכרכום ולא על הכורכום שהוא שורש של שיח רב שנתי, וקשה להכלילו בגזרת קטניות, ואמנם ראיתי השנה (תשס"ט) בד"ץ אשכנזי מהדרין שהכשיר כורכום.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp