הפרשת חלה מעוגות טורט מתוקות

השאלה: שלום וברכה, מדוע פוסקי זמננו מחייבים להפריש חלה מעיסות מתוקות כגון עוגת טורט וכד' והרי השו"ע כתב שהאיסקרטין והסופגנין פטורים מחלה והש"ך שם דייק שאין לחם אלא מקמח ומים וכל אלה הם עם תוספות.. לכאורה גם עיסה שהיא מתוקה לגמרי כמו עיסת טורט תהיה פטורה מחלה. לא כן? ואני לא נכנס לשאלה האם זה דומה לטריתא או לא אלא מצד המתיקות. תודה וברכה ה'

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"א שבט תשפ"ד 23:10

ב"ה אור לכ"ב שבט ה'תשפ"ד


שלום וברכה וכל טוב


הנידון: הפרשת חלה מעוגות טורט מתוקות

בתשובה לשאלתך, למעשה מפרישים חלה גם מעיסות שיש בהם מרכיבים נוספים מלבד הקמח והמים, כגון סוכר, דבש, מיני תבלינים וכדו', ואשר מברכים עליה 'בורא מיני מזונות' - חייבת בחלה בברכה.

ולשאלתך כיצד מתיישב הדבר עם דברי השו"ע שכתב שהאיסקרטין והסופגנין פטורים מחלה והש"ך שם דייק שאין לחם אלא מקמח ומים וכל אלה הם עם תוספות?

צריך לומר, כפי הבנת המפרשים, ששם הפטור משום שאינם נאפים בתנור אלא בחמה. אך אם אופים אותם בתנור, הן הרמב"ם והן השו"ע לא יפטרו אותם מהפרשה.

כמו כן צריך ליישב את דברי הש"ך שהבאת, שמשמע ממנו שכל תוספת יותר מהקמח והמים פוטרת מהפרשת חלה, עם דברי השו"ע עצמו בהמשך הסימן שפוסק שעיסה שנילושה במי פירות אף שאינם אחד משבעת המשקין למרות הכל חייבת בחלה.

ואף שיש חולקים ופוטרים ולכן המנהג שאם אין כלל מים בעיסה מפרישים אך בלי ברכה. אך בכל אופן לא מובן איך לפי השו"ע מים ובצק בלבד הם תנאי לחיוב חלה, הרי לדעתו אפילו שאין כלל מים ומלח יש חיוב על העיסה.

אמנם רמז לדעה הפוטרת בצק מתוק מחיוב הפרשת חלה, מצאנו בדברי ערוך השלחן, יו"ד סי' שכט סעי' ו-יב, שחידש שמיני עוגות שמברכים עליהן 'מזונות' פטורים מהפרשת חלה, גם אם העיסה עשויה מבלילה עבה ונאפית בתנור. כשהוא נימק זאת כי אינם 'דומיא דלחם' העשוי לשביעה, והרי בהפרשת חלה נאמר "באכלם מלחם הארץ ראשית עריסותיכם חלה תרימו תרומה".

אך דברי ערוך השולחן עצמו לא נתקבלו על שאר הפוסקים, אלא הם קבלו את דעתו של הפרישה על הטור יו"ד סי' שכט ס"ק יב, שגם מיני מאפה מתוקים מוגדרים כ'לחם' באופן הרחב של המושג. וכראיה לכך שאם קובעים עליהם סעודה מברכים עליהם 'המוציא לחם מן הארץ', לפיכך הם חייבים בחלה בברכה.

ניתן לומר, שדעת הפרישה היא הדעה המקובלת להלכה למעשה. ולשאלתך הרי מצינו שסופגנין פטורים מהפרשת חלה, התייחס לכך הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בשו"ת מנחת שלמה חלק א, סי' סח, בהערת המחבר, ששם מדובר שהם לא נאפו בתנור אלא בחמה.

ואביא את דברי שו"ת מנחת שלמה שם, לאחר שהוא גם מביא את דברי ערוך השולחן ודוחה דבריו, וכך הוא כותב, לאחר שהוא מצטט את דברי ערוך השולחן שם, וז"ל המנחת שלמה:

"כתב הערוך השולחן בסי' שכ"ט לעקא"ך וטאר"ט (עוגת טורט) ורקיקין דקין פטורין מחלה אפי' אם אופה אותם בתנור, דכיון שהם רק לפרפרת בעלמא אינם בגדר לחם כלל, ע"כ".

על כך כותב הגרש"ז אוירבאך זצ"ל:

"ואין זה נכון, דאם יש בהם כשיעור חייב ודאי להפריש חלה בברכה אם רק יש בהם תערובת של מים כיון שאם קבע עליהם סעודתו מברך עליהם המוציא לחם וגם חייב בנט"י ובברהמ"ז, והא דתנן בפ"ב דחלה מ"ד דסופגנין פטורין מחלה היינו כשנאפו בחמה ולא על האש כמבואר בגמ' פסחים ל"ז ע"א ושם בר"ש משנה ה".

ואודות השאלה כיצד הדבר מתיישב עם דברי השולחן ערוך יו"ד סי' שכט סעי' א, הפוטר סופגנין מהפרשת חלה, ועם ביאורו של הש"ך שטעם הפטור שם : "אין חיוב חלה אלא בלחם. לפיכך הסופגנין, דהיינו רכים העשויים כספוג, והדובשנין והאיסקריטים, והם מטוגנים בדבש, פטורים מן החלה". וכפי שביאר אותם הש"ך שם ס"ק א, שטעם הדבר שחיוב חלה הוא בלחם העשוי מקמח ומים.


בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב


toraland whatsapp