עץ שנקנה במשתלה

השאלה: שלום רב, יש לי שאלה בדיני ערלה. אבי קנה עץ לימון בתמוז שעבר (תשע"ט) ממשתלת גוש עציון ונטע אותו בתמוז. במשתלה אמרו שהעץ בן שלוש שנים. פירות שבשלים עכשיו על העץ נחשבים פירות נטע רבעי או ערלה או שמא הם מותרים באכילה כי ניטעו לפני טו באב? תודה רבה!

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ח ניסן תש"פ 18:01

בס"ד


שלום וברכה


אינני יודע האם המשתלה בגוש עציון היא יצרנית או רק מתווכת, יש הרבה משתלות שמביאות עצים ממקומות אחרים כדי שיהיה להם את המגוון של העצים. כך שכשבעל המשתלה אומר שהעץ שלש שנים זה מידיעתו או שמייצר העץ אמר לו שזה שלש שנים. כמו כן כדי שיחשבו ג' שנות ערלה צריך שכל הג' שנים העץ יעמוד מול הקרקע ובעציץ יהיה נקב של 2 ס"מ בקוטר. כך שאם אומרים שהעץ הוא בן ג' שנים, יתכן שבאופן מציאותי הוא אמנם בן ג' שנים, וכל אגרונום יכול לבדוק ולהכיר בן כמה שנים העץ, אבל זה עדיין לא אומר כלל שהעץ הוא בן ג' שנים הלכתית, שאם בחלק מהשנים הוא עמד על פלסטיק או בטון הוא נחשב כעץ שגדל בעציץ לא נקוב, וכעת או אולי לפני זמן מה במשתלה (הראשונה או השניה) הוא הועבר לקרקע גלויה. כך שהאמירה שהוא בן ג' שנים היא יכולה להיות נכונה ועדיין איננו יודעים מבחינה הלכתית. על כן אי אפשר למנות שנות ערלה אלא משעה שידוע לנו שהוא עמד כשהנקב מול הקרקע ממש. אמנם יש משתלות רבות שיש בהן פקוח על העצים ויש בהם רשום הלכתי ממתי הם נחשבים כעץ הנשתל בארץ. אבל אם אין פקוח הלכתי ותעודה על העץ אין להאמין למוכר, כפי שאנחנו בימינו לא מאמינים למוכר שאומר שהבשר כשר, אפילו שהוא ירא שמים גדול ומפורסם, אבל מלפני מאתיים שנה הייתה תקנה שכל הסוחרים חשודים אפילו על בשר, כשם שאם יבוא מוכר ויגיד שהוא יודע שהבשר כשר קשה מאד לסמוך על כך בימינו, שהרי יש לו אינטרס לומר זה כשר כדי שיקנו אצלו, ולכן מזקיקים היום תעודות. כך גם לגבי ערלה שהיא דאורייתא בזמן הזה, אפשר לסמוך רק על פקוח חיצוני. 

לסיכום דברי אם אין לבעל המשתלה תעודה מסוימת המוכיחה כמה שנות ערלה (לא שנות גידול) יש לעץ, כל הפירות הם ערלה עד הפירות שיחנטו אחרי טו בשבט תשפ"ב (שתהיה שנת שמיטה) בערך הפירות שיבשילו בקיץ תשפ"ב. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

toraland whatsapp