טבילה בחו´´ל

השאלה: לרב שלום,

בשל עבודתי ולימודי בעלי יוצא לנו לשהותפרקי זמן ארוכים יחסית, מפעם לפעם בחו"ל. לאחרונה היינו בעיר בערה"ב בה לא הייתה קהילה אורתודוקסית אך היית קהילה קונסרבטיבית. מובן שלתפילה לא הלכנו אך באותה עת הייתי צריכה להגיע למקווה.

האם בשעה שאני שוהה בחו"ל ואין מקווה במקום אורתודוקסי מותר לסמוך על כשרות מקווה בהשגחה קונסרבטיבית? (הבלנית במקום הצהירה כי המקווה מתנהל לפי כללי ההלכה ומתוך שסמכנו עליה טבלתי במקווה). האם יש להעדיף נהר סמוך? (אם כן, יש הבדל בין קיץ לחורף בעניין זה?)

תודה רבה,
יהודית

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/4/2013 7:34:00 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´


שאלה קשה היא שאלתך.
א. מנין אנו יודעים אם המקווה נעשה כדין, האשה איננה יודעת את כל כללי ההלכות, וכידוע מקוואות הוא אחד המקצעות הקשים בהלכה, ואפילו רבנים גדולים לא בקיאים בפרטים ההלכתיים, ובייחוד שכאן צריך לדעת גם פרטים טכניים רבים, על כן מעטים הם המומחים בתחום זה, ועל כן אינני יודע אם אפשר לסמוך על בוני המקווה שעשו הכל כדין. ברור שבנושא הבנייה של המקוה הבלנית איננה יכולה לחוות דעה, שהרי איננה יודעת כלל כיצד נבנה ומה היו ההנחיות ההלכתיות בבניית המקוה.
חז"ל גזרו לא לבנות מקווה למי שלא בקי בהלכות, ומקווה היחיד בביתו אין לו חזקת כשרות, למרות שהבונה היה ירא שמים, בכל אופן מכיוון שמקוואות זה דבר צבורי אין לבנות ללא הוראות תלמידי חכמים גדולים. ועיין במיים חיים (סי´ רג) שדן על מקווה בכפר שאין בו תלמידי חכמים האם אפשר לטבול בו.
ב. האשה הבלנית אינני יודע עד כמה היא בקיאה בצורת ייבוש ונקוי המקווה שיש בהם פרטים רבים, שלא ישארו מים שאובים קודם ביאת מים. וכן לעשות המשכה והשקה ועוד הלכות רבות שמעטים הם היודעים אותם. בתוספתא (מקוואות פ"ו) מסופר שהיו מושיבים שני ת"ח כדי לבדוק את כניסת המים (כך המנהג בירושלים שיש אחראי להשקה וזריעה, ואין נותנים שאלות כאלו לסתם אדם). ברור שבקהילה קונסרווטיבית אין את הידע המלא, או שהוא נמצא אבל לא נחשב. בייחוד שהבלנית מקבלת הנחיות מראביי קונסרווטיבי שהוא בודאי איננו מקפיד על כל פרטי ההלכה (מלבד חלול שבת בפרהסיא)והיא כנראה עושה רצונו (אם היא שואלת אותו). כך שבעצם היא לא יכולה לענות ולהגיד שנעשה כהלכה, שהרי היא איננה יודעת (כנראה) את ההלכה, והראביי שלה ג"כ איננו יודע או שאיננו מקפיד על פרטי ההלכה. בשו"ת הרי בשמים כתב שהכשר מקווה מסור לידי חכמים בלבד ולא כל אדם נאמן בכך.
ג. אם אשה אורתודוכסית טובלת במקוה של קונסרווטיבים הרי שיתכן שיצא שם שהמקוה שם כשר, ואדרבא יגידו שגם נשים אורתודוסיות טובלות שם, ונמצא שמכשילים את האחרות שתבאונה לטבול שם חלילה.
ד. בודאי עדיף לטבול בנהר שאיננו מפסיק זרימתו במשך כל השנה (יש לו נביעה עצמית), וכך הוא המנהג שנשים טובלות בנהרות אלו, (אפילו אם מתרחב בחורף מפני השלגים, אבל כיוון שבעיקרו יש לו נביעה). אלא שצריך למצוא מקום שבו האשה לא תפחד לעמוד ולטבול וכמו כן אשה אחרת תוכל לבדוק שאין שערות יוצאות מעל פני המים, ואין בכך חשש של צניעות. בדרך כלל אפשר למצוא מקום שהוא מוקף מחצלות בתוך הנהר ולטבול שם.

יישר כחך על עוז הרוח לשמור את טהרת עם ישראל.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp