שירת נשים

השאלה:

היי הרב מה שלומך? ערב טוב 🙌🏼 אני וחברה ממש מתעסקות בזמן האחרון בעניין של שירת נשים… ויש לנו כמה שאלות קודם כל אם הבנו נכון שורש האיסור הוא ששירה היא דבר מושך לכן נפסק שאסור לבת לשיר ליד בן עכשיו השאלה היא למה לא נפסק גם ההפך? הרי גם שירה של בנים מושכת בנות… ואם משהי עכשיו צרודה ממש ברמה שלא מזהים את הקול שלה והיא שרה - זה לא באמת הקול שלה … זה נחשב שהיא עוברת על האיסור ? יש לנו עוד כמה שאלות קטנות בנושא 😅 זמזום נחשב שירת נשים ? אם אני רוצה להסביר לבן מנגינה של איזה שיר מותר לי לזמזם לו את המנגינה שיבין על מה אני מדברת כדי שיוכל לשיר את השיר בעצמו? והאם מורלים נחשבים ? כי בתכלס זה משפטים שאנחנו שרות פשוט בצעקות בנוסף לכך, האם זה נכון שאחרי שהקול עובר "עיבוד" (למשל שירת זמרות ביוטיוב) מותר לבן לשמוע אותו? תודה רבה מראש🌸

התשובה

הרב דוד אייגנר | ה' אב תשפ"ג 14:46

ב"ה

שלום וברכה

סליחה על העיכוב בתשובה.

שאלת כמה שאלות, ואשתדל לענות על כולן.

ככלל, העיקרון המנחה ביחס לשמיעת שירה הוא שאין ליצור קרבה בין איש לאישה, כשם שאין לראות חלקים צנועים בגופה של האישה כך אין לשמוע את קולה.

יחד עם זאת חובה לזכור שמדובר בענין "דו סטרי", כלומר, גם על הגבר חלות חובות דומות (אלא שלצערנו לא רבים מודעים  לכך).

אסור לאדם ללכת ליד הנהר במקום שבו נשים מכבסות את הכביסה מכיוון שהוא יתקל במראה לא צנוע, כלומר החובה היא על הגבר להרחיק את עצמו.

אומרים לאדם- "אל תרבה שיחה עם אישה" כלומר החובה היא עליך, הגבר לוודא שאתה לא נכנס לשיחה מיותרת, אגב לא נאמר אל תדבר, אלא אל תרבה, אל תגיע למצב של דיבור מיותר, אך שיחה בסיסית מותרת.

גם לאיש חובה ללכת בצניעות, ואסור למשל למי שהוא פוחח- זרועותיו מגולות, להיות חזן. אין לשמוע שירי עגבים שמדברים על יחסים בין איש לאשה, וזה כמובן שאסור גם על הגבר. כך שהשמירה על המרחב הציבורי צנוע ושכל אחד מהמינים יוכל להיות בו באופן חופשי, זהו דבר שמוטל הן על הגבר והם על האישה.

וככל שנוגעים במקומות יותר מהותיים, כך ההפרדה וההרחקה צריכים להיות יותר מדויקים.    

אמנם בשל העובדה כי יש שוני פיזי, נפשי ורגשי בין גברים לנשים, ההשלכות המעשיות על המותר והאסור מעט שונים בין גבר לאישה.

הגדרת האיסור היא "יש ליזהר משמיעת קול זמר אישה", וכתבו הפוסקים שהאיסור הוא רק בזימרה ולא בדיבור רגיל, ככל הנראה ההבדל הוא שבזימרה שמים יותר טוב לפרטים, מקשיבים יותר, זה מושך יותר את נפשו של אדם (ואין כאן מקום להאריך על מקומה וחשיבותה  של השירה בנפש האדם).

ועכשיו לפרטי השאלה:

א. אם משהי עכשיו צרודה ממש ברמה שלא מזהים את הקול שלה והיא שרה - זה לא באמת הקול שלה … זה נחשב שהיא עוברת על האיסור?   תשובה- בפשטות מכיוון שבסופו של דבר מבחינים בכך שהיא שרה וניתן לזהות שזו היא באופן כללי, יש בכך איסור.

ב. זמזום נחשב שירת נשים ? אם אני רוצה להסביר לבן מנגינה של איזה שיר מותר לי לזמזם לו את המנגינה שיבין על מה אני מדברת כדי שיוכל לשיר את השיר בעצמו?  תשובה- מכיוון שמדובר באופן מסוים של שיר, ובמקרה זה הבן אפילו צריך יותר להתאמץ כדי להבין באיזה שיר מדובר, גם בכך יש איסור.

ג. והאם מורלים נחשבים ? תשובה: מורלים למיניהם ששרים במחנות/ מסעות וכו' מכיוון שפעמים רבות מדובר בקבוצה של בנות, ובדרך כלל אין כאן שיר ממש אלא מסר מסוים שמועבר בצעקות, עם מנגינה מסוימת... יש מקום להקל.

ד. האם זה נכון שאחרי שהקול עובר "עיבוד" (למשל שירת זמרות ביוטיוב) מותר לבן לשמוע אותו? תשובה: ההנחה הזו מבוססת על ההבנה שכשלא מכירים את מי ששרה יש יותר מקום להקל. אך פוסקים רבים חלקו על היתר זה ראו בהרחבה בשו"ת שבט הלוי חלק ג סימן קפא, מכיוון שבסופו של דבר האדם מכווין את עצמו לשירת נשים יש לאסור, מה גם שההיתר מבוסס על כך שהאדם באמת לא יודע במי מדובר, ובעולם מודרני של ימינו, שרואים את הזמרות באופנים אלו או אחרים, היתר זה אין לו על מי לסמוך, ואין לשמוע שירת נשים גם אם זה דרך היוטיוב כשלא רואים את הזמרת.

בברכת התורה והארץ

דוד אייגנר

מכון התורה והארץ

toraland whatsapp