כתיבה דרבנן בשבת לאדם במצב נפשי חמור

השאלה:

אני מלווה אדם שסובל מקשיים רגשיים חריפים, המתבטאים בהתפרצויות רגשיות חמורות ואף בהתבטאויות אובדניות. יש לו צורך יום-יומי בליווי שלי: מדי ערב הוא שולח לי הודעת ווטסאפ המתארת את אירועי היום החולף (ההודעה מורכבת מדברים שהוא כותב טיפין טיפין במהלך היום), ומקבל ממני משוב מעודד ומחזק. בתקופה האחרונה שמנו לב שהשבתות קשות לו במיוחד, בגלל האיסור לכתוב את מה שעובר עליו. האם יש דרך להתיר לו לכתוב את הדברים בשבת? לדבריו, וגם אני מתרשם כך – הדבר יוכל להקל עליו מאוד, ולסייע לו לשוב לסדר יום נורמלי ותקין.

התשובה

הרב מנחם פרל |

לפי תיאורך, אכן האדם שרוי במצב מסוכן. הפוסקים דימו אובדן שפיות לפיקוח נפש,[1] והתיאור שכתבת נשמע לא רחוק מכך. בכל אופן, גם לחולה שאין בו סכנה, התיר ה'שלחן ערוך'[2] איסור דרבנן בשינוי. מקלדת קיבולית, כזו שאנחנו מספקים לארגוני הביטחון והרפואה,[3] מבוססת על שינוי מתח חשמלי בלבד ולא על גרמא, ושינוי מתח בוודאי אינו חמור מאיסור דרבנן בשינוי.[4] הגרש"ז אויערבאך התיר לכתחילה ולכל אדם פעולות הכרוכות בשינוי זרם בלבד.[5] הבעיה השנייה במקלדת היא עצם הכתיבה על גבי מסך, שהגר"מ פיינשטיין כתב שהיא לכל היותר איסור מדרבנן.[6] בהיעדר אפשרות להשתמש במקלדת קיבולית, יש מקום לשקול במצבו שימוש בשבעט (טוש עם דיו המתנדף לאחר ימים ספורים), שבפשטות אסור מדרבנן.[7]

 

[1].     עיין בספר אסיא ב, עמ' 263–266, ובספר אסיא ז, עמ' 208.

[2].     שו"ע, או"ח סי' שכח סעי' יז.

[3].     ראו עליה במכתבו של הרב ישראל רוזן, שנדפס בתחומין ל, עמ' 94.

[4].     עיין במאמרו של הרב ישראל רוזן: 'שינוי זרם חשמלי שבת – עקרון הלכטכני ויישומיו', תחומין כו, עמ' 83–97.

[5].     היתר זה הובא בשמו בשמירת שבת כהלכתה פרק לח, הערה לב. וכן משמעות השש"כ במקומות נוספים: פרק לב סעי' מא; פרק לד סעי' כח. וכן הובא בשם הגרשז"א, בתשובות רי"י נויבירט בקובץ יעיר לי אוזן (פסקי הלכות למכשירי שמיעה ושתלים – שבת, בית שמש תשע"א, עמ' 62), ובתשובות הרי"י נויבירט והרז"נ גולדברג בספר אסיא טו, עמ' 154. וכן כתב בשם רשז"א גם בשו"ת ישא יוסף, או"ח ב, סי' פו ד"ה עתה; שם, ב, סי' פט ד"ה לדעת.

[6].     תחומין יד, עמ' 433.

[7].     הגר"מ אליהו במאמרו: כתיבה חיונית בשבת בדיו מתנדף, תחומין יא, עמ' 112-107; הגרשז"א במנחת שלמה א סי' צא אות יא; וכעי"ז ביחוה דעת ד, סי' כט; ובציץ אליעזר יד סי' ל; אף שהמנחת יצחק ז, סי' יג-טו אוסר.

toraland whatsapp