הריון בגיל מבוגר

השאלה:

 גיל הפוריות הנורמטיבי מסתיים בדרך כלל במהלך שנות הארבעים של האישה כאשר מדובר בטיפול המותר הלכתית, וע"פ התנאים שקבעו לכך גדולי פוסקי זמננו, ובני הזוג חפצים בכך, אין סיבה להימנע מטעמי הגיל. (עלון שבת בשבתו)

 

 

התשובה

רבני מכון פוע"ה | טבת תשע"ג

"כָּל הַנֶּפֶשׁ לְבֵית יַעֲקב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה שִׁבְעִים" (בראשית,מ"ו,כ"ז)

 

"אמר ר' חמא בר חנינא: זו יוכבד שהורתה בדרך ולידתה בין החומות..." (בבא בתרא, קכג, ב, וברש"י בבראשית מ"ו,כ"ו)

 

אם יוכבד נולדה בין החומות ומשה רבנו היה בן שמונים כעבור רד"ו שנים, נמצא שיוכבד ילדה את משה בגיל 130 .

 

גיל הפוריות הנורמטיבי מסתיים בדרך כלל במהלך שנות הארבעים של האישה, ויש אפשרות לבדוק זאת אצל כל אישה ע"י בדיקות דם הורמונאליות (FSH בשילוב AMH ). בזמננו אין זה חזון נפרץ שנשים הרות ויולדות בשנות החמישים ולעתים אף השישים לחייהן. טיפולי הפוריות המודרניים מאפשרים הריון בגיל מבוגר, כגון שימוש בתרומת ביציות (צריך היתר הלכתי!) בשילוב השלמה מלאכותית של הורמונים הנדרשים להתפתחות ההיריון.

 

כאשר מדובר בטיפול המותר הלכתית, וע"פ התנאים שקבעו לכך גדולי פוסקי זמננו, ובני הזוג חפצים בכך, אין סיבה להימנע מטעמי הגיל. לפיכך, זוג מבוגר המבקשים להינשא גם על מנת לפרות ולרבות, רשאים להשתדך גם אם ידוע מראש שיצטרכו לעבור טיפולי פריון (וכדאי להתייעץ בכך עם מכון פוע"ה). יתרה מזאת, מהרב אליהו זצ"ל קיבלנו, שאף אם לבני הזוג המבוגר יש בנים ובנות ב"ה, כך שקיימו כבר מצוות פריה ורביה הבסיסית, אם נפשם חשקה להביא צאצאים נוספים ולשם כך עליהם לטפל -מותר, כמובן בהנחיות ההלכתיות.

 

מהצד השני יש בני זוג המבקשים לעצור מְלֶדֶת בגיל מסוים, מתוך חששות שונים, ולמרות שכוחם עדיין במותניהם. ככלל, כל עוד האישה "וולדנית" ואין כל בעיה רפואית -חלה מצוות "לערב" הדורשת ריבוי ילודה.

 

הבדיקות שניתן לבצע במהלך ההיריון יכולות להועיל בהפגת החששות. ברם פשוט שהריון צריך לבוא מתוך שמחה, ולכן מרווחים ארוכים יותר בגיל מבוגר באים בהחלט בחשבון ובהתייעצות עם סמכות הלכתית![1]

 


[1] הרב יוסף איתן, מרבני מכון פוע"ה

 

 

 

toraland whatsapp