הלימוד היומי י"ט ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: א' תשרי « הקודם | הבא »

הפרשות תרו"מ בירקות שנקטפו לפני ראש-השנה ולאחר ראש השנה

הפרשה משנה אחת לחברתה

במס' ראש-השנה (פ"א מ"א) נאמר:

"באחד בתשרי ראש השנה לשנים ולשמיטין וליובלות לנטיעה ולירקות".

המשמעות המעשית הנובעת מכך ש"אחד בתשרי ראש-השנה לירקות" קשורה לדברי המשנה (תרומות פ"א מ"ה): ש"אין תורמין.... ולא מן החדש על הישן ולא מן הישן על החדש....ואם תרמו אין תרומתן תרומה".

דברי המשנה נלמדים מלשון הפסוק (דברים פרק יד כב): "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר אֵת כָּל תְּבוּאַת זַרְעֶךָ הַיֹּצֵא הַשָּׂדֶהשָׁנָה שָׁנָה", וכפי דרשת חז"ל (ספרי דברים פיסקא קה) "שנה שנה - מלמד שאין מעשרים אותו משנה לחברתה   אין לי אלא מעשר שני שבו דבר הכתוב מנין לרבות שאר מעשרות תלמוד לומר עשר תעשר" (וכן מצאנו לדרשה זו באופן דומה במס' בכורות נג ע"ב, וראה רש"י שם ד"ה מה מעשר).

המשמעות המעשית היוצאת מכך שא' בתשרי הוא ראש-השנה לירקות, נוגעת לקטיף של ירקות בתקופה זו של השנה. שהיות והשלב הקובע את שנת המעשר בירקות הוא ה"לקיטה" לפיכך ירקות שנלקטו לפני ראש-השנה שייכים לשנה הקודמת, והם קרויים "ישן", והירקות שיילקטו אחר ראש-השנה שייכים לשנה החדשה הבעל"ט (חדש). לפיכך לא ניתן לעשר מירקות שנקטפו בכ"ט באלול ה'תשע"ב על ירקות שיילקטו לאחר ר"ה ה'תשע"ג הבעל"ט. כפי שנאמר בגמ' (ר"ה יב ע"א): "ליקט ירק ערב ראש השנה, עד שלא תבוא השמש, וחזר וליקט משתבוא השמש - אין תורמין ומעשרין מזה על זה, לפי שאין תורמין ומעשרין לא מן החדש על הישן ולא מן הישן על החדש".

חשוב לציין את הערתו של הרדב"ז (תרומות פ"ה הי"א) המציין שלמרות שהפסוק "עשר תעשר...היוצא השדה שנה שנה" שממנו למדים שאין מעשרים משנה על חברתה נאמר במצוות מעשרות, מ"מ פשוט לגמ' ללמוד זאת גם לעניין תרומה, זאת לאור העובדה שבהרבה הלכות למדים תרומה ממעשר, ומעשר מתרומה.

 

הפרשה משנה על חברתה אינה מועילה גם בדיעבד

השאלה מה הדין בדיעבד? מפשט המשנה (תרומות פ"ה מ"ה) מפורש ש"אם תרמו אין תרומתן תרומה", היינו שאפילו בדיעבד אין ההפרשה מועילה היינו שאפילו אם הפרישו מירקות שנלקטו לפני ראש-השנה על ירקות שנלקטו אחר ראש השנה אין ההפרשה מועילה, וכך גם פסקו הרמב"ם (הלכות תרומות פ"ה הי"א) והשו"ע (יורה-דעה סי' שלא סעי' נז):

"אין תורמין מפירות שנה זו על פירות שנה שעברה, ולא מפירות שנה שעברה על פירות שנה זו ואם תרם אינה תרומה שנאמר שנה שנה...".

וכך פסק השו"ע (שם סעי' קנה) לעניין הפרשת מעשרות משנה על חברתה.

ACB

toraland whatsapp