הלימוד היומי י"ט ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: ט"ו אלול « הקודם | הבא »

כלליותה של התשובה (ג)

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

ראינו שהשורש הכללי של התשובה הוא ההבנה שהתשובה שייכת לתהליך בריאת העולם, ולכל מהלך הבריאה מרגע בריאתה עד תכליתו העתידית. חשוב ליצור את הקשר והחיבור בין התנועה הכללית של התשובה שקיימת במרחבי ההוויה ובין חווית התשובה הפרטית על כל חטא ועוון, תפיסה כללית זו מאירה את אור התשובה ומעוררת את הנשמות לתשובה.

כך מבטא הרב קוק תפיסה זו (אוה"ת ד,ג):

"התשובה הכללית, שהיא עילוי העולם ותיקונו, והתשובה הפרטית, הנוגעת לאישיות הפרטית של כל אחד ואחד, עד כדי דקות הפרטים של תיקוני התשובה המיוחדים שרוח הקודש יודע לפרטם לפרטים היותר בודדים – הן ביחד תוכן אחד... הטבע העולמי וכל יציר פרטי, ההיסתוריה האנושית וכל איש יחידי ומעשיו, צריכים להיות מסוקרים בסקירה אחת, כתוכן אחד בעל פרקים שונים, ואז ממהרת האורה של הדעה, המביאה לידי תשובה לבוא (אוה"ת ד,ד)".

תשובה כללית זו של העולם, מתאימה לטבעו הפנימי הנשמתי של עם ישראל, שהרי טבעו הוא אלהי, ולכן בפנימיותו הוא שואף לחיים אלהיים התואמים את ההופעה האלהית שבעולמות. "כנסת ישראל, בהרגשתה הרוחנית העודפת, היא הראשונה בעולם לתשובה. היא החטיבה העולמית שסגולת התשובה תתגלה בה תחילה, היא נדחפת להיות מותאמת עם האורה האלהית בעולם, שאין בה חטא ועוון... והבריאות השלמה תבוא אליה וברוב כח תחל לפעמה, ואור התשובה יופיע בה בראשונה. ואחר כך תהיה היא הצינור במיוחד המשפיע את לשד החיים של תאות התשובה העדינה על כל הועלם כולו, להאיר אותו ולקומם מצבו (אוה"ת ה,ח)".

ACB

toraland whatsapp