הלימוד היומי כ"א ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: ט"ז אלול « הקודם | הבא »

כלליותה של התשובה (ד)

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

ראינו שהיסוד להבנה שורשית וכללית של התשובה הוא מאמר חז"ל – "תשובה קדמה לעולם". קדימות זו, לא קשורה לחטא, אלא לעצם היות העולם רחוק ממקורו האלהי, ושואף לשוב אליו. חלק מריחוק זה נוצר על ידי מה שנקרא ב'סתרי תורה' – 'שבירת הכלים'. התוצאה שנוצרה מ'שבירת הכלים' היות העולם בנוי משברי כלים שבתוכם בבחינת ניצוצות אלהיים שנפולים במציאות הירודה. מכאן העולם נמצא בתהליך מתמיד של תיקון, של העלאת הניצוצות והכלים לשורשם. תיקון זה הוא גם כן חלק מתנועת התשובה שמניעה את תיקון העולם ותשובה זו היא בכל הרמות גם הגשמיות וגם הרוחניות.

וכך כותב מגדולי המקובלים בדורות האחרונים בעל 'לשם שבו ואחלמה': "והנה ניתן לאדה"ר להשתמש בכל חלקי הדומם צומח חי אשר בכל העולם כולו כמו שכתוב ומלאו את הארץ וכבשוה כו' ובחלקי הדומם הוא להוציא תמיד מציאויות  חדשות ממעבי האדמה לחצוב אבני גזית ולבנות חומות ומגדלים ולהוציא כל מטמונית הסגוליות מבטן הארץ כמו ברזל ונחושת וכסף וזהב וכן לחרוש ולזרוע זרעים ולנטוע אילנות ולהוציא כל פרי טוב מחלקי הצומח וכל הנעשה בהארץ מכחות הניצוצות הקדושות והשברי כלים הנבררים שמתפשטים בה ... והם מתתקנים והולכים ע"י כל פעולות המלאכיית ממעשה בני אדם ...".

למדנו, שכל תיקון שעושים בבריאה ברמות השונות, הוא חלק מתנועת התשובה ששוררת בעולם. גם בהקשר זה מלמד הרב קוק זצ"ל שיש לצרף את כל מהלך שכלול ותיקון העולם עם התשובה הפרטית של האדם, "וכן כל אותם תיקוני התרבות, שעל ידם העולם יוצא מחורבנו, סדרי החיים החברתיים והכלכליים, ההולכים ומשתכללים עם תיקוני כל חטא ועוון מחמורים שבחמורים עד דקדוקי סופרים ומדות חסידות היותר מופלגות – כולם הם חטיבה אחת, ואינם מנותקים זה מזה, "וכולהו לחד אתר סליקין".

ACB

toraland whatsapp