הלימוד היומי י"ח ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: י"א אדר ב' « הקודם | הבא »

האשה בעידן המודרני לאור ההלכה: תפילה

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

גם במצוה זו חל שינוי יישומי בימינו כתוצאה מידענותה ועודף הפנאי של האשה.

 

בעקרון נשים חייבות בתפילה (שו"ע או"ח סי' קו). אולם מכיון שמהתורה אין נוסח תפילה וזמנים קבועים מחייבים הן הסתמכו בעבר על המגן אברהם (שם) שכתב: "נהגו רוב הנשים שאין מתפללין י"ח בתמידות שחר וערב לפי שאומרות מיד בבוקר סמוך לנטילה איזו בקשה ומן התורה יוצאות בזה. ואפשר שאף חכמים לא חייבו יותר". אולם בימינו "השתנו הטבעים" וכלשון הרב עובדיה יוסף:

 

ואם כי בדורות הקודמים לא היו הנשים בקיאות בקריאה בלשון הקודש, תודה לא-ל יתברך בזמן הזה אכשור דרי אפשר לנשים להתפלל שמנה עשרה. (נוסף על ברכות השחר, וברכות התורה).

 

מסקנא דדינא שאין הנשים חייבות מן הדין להתפלל שלש תפלות ביום, אלא די בתפלה אחת ביום, ומה טוב שתהיה זו תפלת שחרית, כולל ברכות השחר. ומ"מ אם רוצות הנשים להחמיר על עצמן ולהתפלל שלש תפלות ביום כדי לצאת י"ח כל הפוסקים, תבוא עליהן ברכה. (שו"ת יבי"א ח"ו או"ח סי' יז).

 

המשנה ברורה (סי' קו ס"ק ד) חייב נשים בשתי תפילות ביום. והוסיפו לכך גם קריאת שמע. וזאת על פי פסיקת השו"ע:

נשים ועבדים פטורים מק"ש מפני שהיא מצות עשה שהזמן גרמא ונכון הוא ללמדם שיקבלו עליהן עול מלכות שמים (שו"ע או"ח סי' עא).

 

קבלת עול מלכות שמים אינה מחייבת נוסח מסוים, ובעבר נשים הסתפקו באמירה כל שהיא שהביעה אמונה בה'. אולם בימינו, שנשים יכולות לקרוא ק"ש כהלכתה, ההוראה המקובלת היא שנשים תקראנה שמע לפחות פעם ביום. אולם יש מקום לצעד נוסף קדימה. לדעת הרמב"ם משמעותו של "שמע" היא שכנוע פנימי, כתוצאה מחשיבה מעמיקה באחדות ה' (הל' יסודי התורה פ"א), הוא לא ציפה בימיו שנשים תהיינה מסוגלות לכך והתבטאויותיו על הבנתן של נשי דורו יוכיחו. בימינו שנשים מסוגלות להבין את עומק הרעיון המונותיאיסטי היה הרמב"ם בודאי מחייב אותן להתעמק בו ולהפנימו לא פחות מגברים, וכמו"כ להוסיף ברכות ק"ש ולפחות את ברכת הגאולה בה מוזכרת יציאת מצרים וכן ברכות השחר ועוד (משנה ברורה סי' קו שם).

ACB

toraland whatsapp