הלימוד היומי כ' ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: י"א סיוון « הקודם | הבא »

הערכת האמוראים לגדולת תורת ארץ ישראל

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

אחד הביטויים  המשמעותיים ביותר ביחס לייחודיותה וגדולתה של תורת ארץ ישראל ומעלתה על תורת חו"ל הוא סיפור עלייתו של ר' זירא לארץ ישראל. הגמרא מתארת שכאשר הוא עלה לארץ ישראל הוא ישב מאה תעניות כדי לשכוח את תורת חו"ל, שלא תטריד אותו בלימוד התורה בארץ ישראל. אילולא היה כתוב בגמרא הקדושה לא היינו מאמינים וגם אחרי שכתוב בלתי ניתן לתפיסה. עובדה זו מלמדת לא רק על הפער הגדול שיש, אלא על ניגודיות שקיימת לטעמו בין שתי התורות, שלכן ר' זירא נהג כפי שנהג. במקום אחר מסופר (ב"ב קנ"ח) שר' זירא בעצמו סבר בסוגיה מסוימת דעה אחת, ולאחר שעלה לא"י שינה את דעתו, ואמר את המשפט המפורסם "שמע מינה אוירא דארץ ישראל מחכים".

ר' ירמיה דרך אחרת היתה לו. הגמרא אומרת שרבא אמר שכאשר חכם מחכמי בבל עולה לארץ ישראל, הוא שווה כשניים מחכמי בבל. שהרי ר' ירמיה לא הבין את דברי החכמים בבבל, וכאשר עלה לארץ ישראל כינה את חכמי בבל "בבלאי טיפשאי". הוא זה שגם דרש "במחשכים הושיבני כמת עולם" זו תלמודה של בבל. הרי שר' ירמיה השתמש בחושך כדי למצוא את האור – תורת ארץ ישראל.

ומדברי שניהם למדנו עד כמה נשגבה היא תורת ארץ ישראל.

ACB

toraland whatsapp