הלימוד היומי ט' אייר ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: כ' אב « הקודם | הבא »

בית המקדש – נויו של העולמות כולם (ב)

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

הזכרנו שבית המקדש בנוי כנגד העולמות העליונים, שורשיהם הרוחניים של המציאות.

המלבי"ם מרחיב יסוד זה בפרשת תרומה ברמזי המשכן: בית המקדש הוא הגוף הכללי של עם ישראל, וכפי שהגוף בנוי על פי כוחות הנפש השוכנת בו "כן בהכרח שימצא בבית המקדש אשר הוא לבוש וגוף אל האיש הכללי... כל הכלים והחלוקות שימצא בגוף איש פרטי" – האדם הוא עולם קטן והעולם אדם גדול, והאדם הוא בצלם אלוהים, וכך המשכן עשוי כנגד האדם שהוא כנגד העולמות.

"ולפ"ז ביחוס חלקי האדם אל חלקי עולם יהיה המוח כנגד עולם הכסא ששם שורש המחשבה והבינה ולנגדו היה בית קדש הקדשים בגוף הכללי, והלב כנגד עולם המלאכים וכנגדו במשכן המחיצה האמצעית שהוא ההיכל, וחדרי בטן נגד עולם האופנים ונגדו חצר המשכן וכליו" – הרי שגם האדם הוא ב'צלם אלוהים', וגם בית המקדש הוא 'בצלם כל העולמות העליונים'.

על פי היסוד הזה, ר' חיים מוולוז'ין מבאר את האחריות של האדם מישראל במעשיו על בית המקדש והעולמות: "כי ודאי עיקר ענין הקדש והמקדש ושריית שכינתו יתברך הוא האדם שאם יתקדש עצמו כראוי בקיום המצות כולן שהם תלויין גם כן בשורשן העליון בפרקי אברי השיעור קומה כביכול של כלל כל העולמות כולם. אז הוא עצמו המקדש ממש ובתוכו ה' יתברך שמו, כמ"ש (ירמיה ז') היכל ה' היכל ה' המה, וכמאמרם ז"ל ושכנתי בתוכם בתוכו לא נאמר אלא בתוכם וכו'. וזו משמעות דברי חז"ל שאמרו ביחס לטיטוס שהחריב את בית המקדש "קמחא טחינא טחינת", "כי הלא נבוכדנצר וטיטוס לא עשו במעשיהם שום פגם וקלקול כלל למעלה כי לא להם חלק ושורש בעולמות העליונים שיהיו יכולים לנגוע שם כלל במעשיהם. רק שבחטאינו נתמעט ותש כביכול כח גבורה של מעלה. את מקדש ה' טמאו כביכול המקדש העליון. ועי"כ היה להם כח לנבוכדנצר וטיטוס להחריב המקדש של מטה המכוון נגד המקד' של מעלה".

"בנה ביתך כבתחילה וכונן מקדשך על מכונו"

 

ACB

toraland whatsapp