הלימוד היומי י"ח ניסן ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: כ"ט שבט « הקודם | הבא »

התערבות האדם במעשה בראשית: חד הוריות

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

האם ראוי לאפשר לרווקה בוגרת להרות הריון מלאכותי כדי לזכות באמהות?

 

כאן לא מדובר בסטיית תקן ביולוגית, אלא במציאות חריגה מהנורמה הטבעית שבה לידת ילדים צריכה להיעשות במסגרת נורמטיבית, של אב ואם שנישאו כהלכה. האם יש הצדקה לפעולה מלאכותית זו?

 

רווקה בוגרת שלא זכתה עדיין למצוא בן זוג מתאים עומדת בפני דילמה קשה. השעון הביולוגי מתקתק. החשש שמא לא תספיק ללדת בטרם יעלה הכורת על יכולתה להביא חיים משלה לעולם. נפשה בשאלתה: "הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי". קשה להתעלם ממצוקתה הקשה. אולם עם כל הרגישות וההתחשבות במצבה הטראגי, הפתרון לא יימצא בהריון מלאכותי. גם אם נתגבר על הבעיות ההלכתיות, וכדי שהארץ לא תימלא הארץ זימה, שאח עלול לשאת את אחותו, האב יהיה נכרי, דבר שהוא בעייתי לכשעצמו: להוליד ילד מאב נכרי. וגם אם נמליץ על הולדת בן זכר ע"י ברירת המין P.G.D) ר' להלן) כדי שלא תיוולד בת שתהיה אסורה לכהן וכו' עדיין לא פתרנו את בעייתו של ילד שיהיה יתום מלידה. ואף חמור ממנו. ליתום יש לפחות זהות של אב שנפטר. ילד זה יהיה חסר זהות (אחד התנאים של הפריה מסוג זה היא שזהות האב לא תיוודע לעולם). אנו פותרים טרגדיה אחת ע"י יצירת טרגדיה אחרת. ילד זה עלול להזדקק לטיפול נפשי צמוד, ואחרי הכל זהותו תישאר חצי נכרית, על כל המשמעות הנובעת מכך לילד עצמו ולעם ישראל.

 

ועוד, מתן לגיטימציה לאמהות חד-הורית יעודד את התופעה החמורה של הרווקות המאוחרת. צעירות תוכלנה להרגיע את עצמן ולהמשיך ברווקותן, אין להן ממה לחשוש, לכל היותר הן תוכלנה ללדת גם ללא נישואין.

 

עם זאת יש פתרון אחר שאין בו בכדי לוותר על מוסד הנישואין. ניתן להקפיא ביציות ולהפרות מהן בגיל מבוגר יותר לכשימצא בן הזוג המיוחל. אמנם גם כאן עדיין ניתן גיבוי מסוים לרווקות המאוחרת, אולם מכיון שהדבר מוגבל רק למסגרת המשפחה הנורמטיבית אין בכך לגיטמציה כללית ללידת ילד מחוץ למסגרת הנישואין.

ACB

toraland whatsapp