אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית מרכזת מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.
הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.
צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.
מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.
פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות. המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות, הערות ומשוב לחצו כאן>>

חזור למפתח הערכים

אביב, כרמל, קלי וקליות

 ב"ה

אביב, כרמל, קלי וקליות

 

פתיחה

אביב, קלי וכרמל הוזכרו בתורה ביחס למנחת העומר (מנחת ביכורים) שיש להביאה מהשעורים[1] ביחד עם קרבן עולה[2]: "אביב קלוי באש גרש כרמל".[3] וכן באיסור אכילת התבואה החדשה לפני הבאת קרבן זה, שאין לאכול מהתבואה החדשה בשלושת אופני צריכה שונים[4]: "ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו... עד הביאכם את קרבן אלוקיכם"[5], איסור זה חל רק על תבואה מחמשת מיני דגן[6]. האביב הוא שלב הגידול של התבואה לאחר שהשיבולת מתחילה להתפתח, הכרמל הוא התבואה הטרייה, ואילו הקלי הוא דרך העיבוד שלה והתקנתה לשימוש. הקליות הן הגרעינים לאחר הקלייה, ניתן לאכלן כשהן שלימות או לטוחנן וליצור מהם סולת או קמח.

להרחבה על חלקי הצמח והתפתחותו ראו בהרחבה בערך דגן

התפתחות הצמח

ישנם שני חלקים עיקריים של התפתחות הצמחים: שלב הגדילה של הצמח- השלב הוגטטיבי שבו מתפתחים הגבעולים (הגזעים), הענפים והעלים, (עשבים בלשון חז"ל), ושלב רפרודוקטיבי שבו מתפתחים אברי הרבייה של הצמח- השיבולת (במקרה של דגניים) שמכילה את הפרחים והגרעינים. בדגניים, כשמתחילה ההתפתחות הרפרודוקטיבית, ההתפתחות הוגטטיבית נעצרת. התפתחות הגרעינים מחולקת לשלושה שלבים, חלב, דונג (אביב וכרמל בלשון חז"ל) והבשלה מלאה[7] (דגן בלשון חז"ל), כפי שיפורט להלן.

גרעיני הדגנים מורכבים משלושה חלקים עיקריים: קליפות ( seed coat  12- 14% ממשקל הגרעין, סובין ומורסן בלשון חז"ל)[8], אנדוספרם (endosperm 80- 85% ממשקל הגרעין), שהיא רקמת המזון המכילה את חומרי ההזנה בעיקר עמילן וחלבונים, שנצרכים לנבט בתהליך הנביטה עד לתחילת תהליך ההטמעה (פוטוסינתיזה), ונבט ( embryo 3% ממשקל הגרעין).[9]

צבירת החומרים בגרעין

עיקר צבירת החומרים היא באנדוספרם, שהיא כאמור רקמת המזון של הצמח בתחילת חייו במהלך הנביטה ולאחריה. ישנן השפעות רבות על קצב צבירת החומרים ועל איכות החומרים הנצברים כגון: הזן (בכיר ואפיל[10]), זמינות החנקן (N שמהווה את אחד מאבני היסוד המרכזיות לחומצות האמינו שיוצרות את החלבונים), הימצאות מזיקים כגון פשפש הקמה, גורמי מזג אוויר- רמת המשקעים וזמינותם לצמח, רוחות, והטמפרטורה.

הבשלת חלב: לאחר חנטת הפרח נוצרים קליפת הגרעין  (seed coat ), ומתפתחות רקמות הנבט והאנדוספרם, בשלב זה ישנה בעיקר חלוקת תאים נמרצת, ומספר התאים עולה באופן משמעותי. רקמות אלו מגיעות תוך 8 ­-20 ימים לגודלם הסופי, במשך שלב זה נצברים בגרעין מים בלבד. כ10 ימים לאחר החנטה מתחילה צבירת העמילן והחלבונים, עיקר הצבירה שלהם היא באנדוספרם[11], אם כי גם בעובר ובקליפת הזרע קיימת צבירה זו  בשלב זה צבע הגרעין הגבעולים והעלים עדיין ירוק. בשלבים הראושנים נצברים בעיקר הסוכרים- גלוקוז ופרוקטוז. האנדוספרם הוא במצב נוזלי וגרעיןי העמילן מקנים לנוזל צבע לבן,[12] תכולת המים היא כ- 40­-50 אחוזים ואם מייבשים את הגרעין הוא מפסיד כשליש מנפחו.

הבשלת דונג: השלב השני הוא שלב הבשלת הדונג, הגרעיןים מצהיבים, תכולת המים באנדוספרם היא כדי 25- 30 אחוזים, האנדוספרם נהיה מוצק בהדרגה, אבל עדיין נשאר רך. צבירת חומרי התשמורת מתקרבת לקראת סיום, קצב צבירת החלבון נחלש בדרך כלל לפני קצב צבירת הפחמימות. בדגניים רבים (חיטה, שעורה ושיפון) הקמה מצהיבה בשלב זה, אך אחרים (כגון תירס, אורז, סורגום ועוד) נשארים רעננים עד שלבים מאוחרים יותר.

הבשלה מלאה: הגרעין מתייבש עד כדי שיווי משקל עם הלחות המצויה באטמוספירה הסובבת, צבירת החומרים נפסקת לחלוטין, הגרעיןים מתקשים ונפחם קטן משהיה בהבשלת דונג.

 

השלכות הלכתיות

אביב: האביב הוזכר במקרא ובחז"ל בשני הקשרים: 1. אחד משלבי התפתחות הצמח,[13] ומדובר שהתבואה נמצאת בשלבים הראשונים של התפתחות השיבולת, ניתן למצוא בה כבר גרעינים, ומדובר בגרעינים הראשונים שניתן לקצרם[14] אך הם עדיין לא בשלים לחלוטין[15]. האביב הוא שם תואר לכל סוגי גרעיני הדגן הנמצאים בשלבי התפתחותם, אם כי במנחת העומר כאמור יש להביא רק מהשעורים[16] 2. תקופת זמן- החודש שבו יצאו ישראל ממצרים, ויש לוודא כי חג הפסח בכל שנה חל בחודש זה,[17] בחודש שהוא כשר לא חם ולא צונן.[18]

 

כרמל[19]- המילה כרמל היא הלחם של שתי מילים רך- מל, או כר- מלא,[20] והכוונה היא שהגרעין הגיע למלוא גדלו[21], אך לפני הבאת שליש[22], הוא עדיין רך וניתן למלול אותו ביד.[23] לעיתים הכרמל הוא גם השבולים עצמן.[24]. מנחת הביכורים מוקרבת "גרש כרמל" ומדובר שגורסים את התבואה לאחר קלייתה בעזרת ריחיים של גרוסות.[25] הגרעינים נעשים כגריסין, מכיוון שלא ניתן לכתוש את הגרעינים בריחיים רגילים במהלך הכנתה למנחה זו.[26] השיבולים הבשלות הן משובחות יותר מהכרמל, ולכן בדיני ירושה, הבכור אינו נוטל פי שניים מהשיבולים, כשהיו כרמל בעת פטירת האב.[27]

 

קלי: הקלי הוא קליית ה'כרמל'. הגרעינים ירוקים ולחים לא ניתן לטחנם לקמח[28], ולכן השלב הראשון בהתקנתם הוא קלייתם בתנור.[29] הקלי נקרא כן מכיוון שהוא נעשה בתוך כלי נחושת קלל,[30] או משום שמדובר בתבואה קלויה.[31] לאחר הקלייה התבואה נקראת פירוכן[32] קלי או קליות. הקלי הוא מזון מובחר המופק מקמח חטים או שעורים.[33] קלי הוא גם שם כולל למיני גרעינים שנקלו, ולא בהכרח לחמשת מיני דגן.[34]  ניתן לקלות הן את השיבולים עצמן,[35] והן את הגרעינים. לקליות ישנה מתיקות.[36] בגרעינים הטריים ישנה לחות רבה, ובמקדש היו קולים אותם ב'אבוב' שהוא כלי נחושת מלא חורים כדי שהאש תגיע לכל הגרעינים[37], וכדי לאפשר ללחות לצאת. לאחר הקלייה היו משטחים את הגרעינים כדי לייבשם באמצעות הרוח, אופן נוסף של קליית הגרעינים הוא באמצעות "חצבא דאבישונא", כד ששימש לרוב לאחסנת מזון, שלעיתים גם קלו בו את הגרעינים.[38]

 

הקלי כמזון

הקלי הוזכר כמזון הן במקרא והן בחז"ל: אביגיל נותנת לדוד ונעריו חמש סאים קלי.[39] דוד מקבל מרעיו בעת בריחתו מאבשלום חיטים, שעורים, וקמח וקלי ופול ועדשים וקלי[40], האיש שמגיע מבעל שלישה לאלישע ותלמידיו נתן להם לחם שעורים וכרמל[41]. בועז מגיש לרות מהקלי, מזון זה השביע אותה.[42] לעיתים אף קצרו חלק מהשיבולים בשדה לצורך הקליות, העושה כן נקרא "המנמר", לדעת רבי עקיבא במידה והאדם עשה כן עליו להותיר פאה מכל חלק וחלק של השדה.[43]

לאחר הקלייה ניתן לטחון את הקלי ולעשות ממנו קמח, במידה ועשו עיסה מקמח זה, עיסה זו חייבת בחלה.[44] ניתן לאכול את הקלי גם על ידי לישתו במים או דבש, ואכילתו ללא אפייה, במקרה זה העיסה פטורה מהפרשת חלה.[45]

ניתן להתקין את הקלי לאכילה על ידי עירובו במים, התנאים חלקו כיצד ניתן לעשות זאת בשבת, חלק מדיון זה האם הקלי הוא "בר גיבול" דהיינו האם נהוג לגבל אותו באופן שגרתי.[46]

חילקו קליות בעת חתונת רווקה[47]. הקליות הן מאכל שילדים מחבבים ולכן חילקו אותן לילדים במהלך ליל הסדר כדי שהם לא ירדמו,[48] וברגל כדי לשמחם.[49] התנאים חלקו האם מותר לחנווני לחלק קליות כדי להרגיל את הילדים לבוא לרכוש דווקא בחנותו.[50]

קליות שימשו כמאכל לאורחים[51] כקינוח סעודה[52], תקרובת בסעודת חתונה.[53] על אף שהקליות הן מאכל שנאכל בסיום הארוחה, אין לאכול קליות אחרי אכילת קרבן פסח.[54] 

מהקלי הכינו מספר סוגי מאכלים:

חסיסי: קמח שמופק משעורים קלופות שלא הביאו שליש[55], או מעדשים[56] שמייבשים אותן בתנור וטוחנים לקמח.

קמחא דאבישונא:  קמח של תבואה שנתייבשה כשהן קליות בתנור, לקמח זה יש טעם מתוק[57] מערבים בו שמן מים ומלח.[58]

שתיתא: מאכל שעושין מקמח קלי שנתייבש בתנור, ונותנין דבש לתוך התבשיל[59] כשהשתיתא עשויה מקמח עדשים יש בו מתיקות רבה ולכן נותנים שם חומץ. בחיטים או שעורים לא נותנים שם חומץ.[60] לעיתים הכינו קליות גם מחטים ישנות שנקצרו בשנה הקודמת.[61]

 

דיני ברכות

ברכת קמח הקליות היא שהכל[62]. ברכת הקליות העשויות מחיטה היא בורא פרי האדמה, ואילו על אלו העשויות משעורים היא שהכל, מכיוון שהן מאכל קשה ואין דרך לאכלן.[63] האמוראים הסתפקו מהי הברכה האחרונה הראויה לקליות, האם בורא נפשות או על המחיה, ולכן יש שכתבו שראוי לאכלם בתוך הסעודה כדי להימנע מספק ברכות.[64]

 

דינים נוספים

התקנת החיטים לאכילה על ידי קלייתם אינה מכשירה אותן לקבל טומאה, מכיוון שהנוזלים היוצאים מהחיטים הם מי פירות שאינם מכשירים לקבל טומאה.[65]

פסח: בפסח אין לבשל את הקמח של הכרמל שהובהב באור, מחשש שמא הוא לא נקלה יפה באור, ויחמיץ כשיבשלו אותו.[66] ובמידה וקמח קלי נרטב בשל העובדה שמים טפטפו עליו ברציפות הוא אינו מחמיץ, מכיוון שהוא עובד באש[67].

כרמלית- כרמלית היא אחת מארבע הרשויות בשבת, שמה נגזר מכרמל- רך מלא אינו לא לח ולא יבש, לכן רשות זו היא אינה רשות היחיד ואינה רשות הרבים.[68]

אכילת הקליות: בשל העובדה כי הקליות הן קטנות, לוקח זמן רב לאוכלן.[69] מותר לקחת קליות מעם הארץ, ולא חוששים משום טומאה[70]  אין בקליות משום אוסור בישולי עכו"ם[71].

חימום הגרעין

כאמור, אביב וכרמל הם הגרעין כשהוא עדיין בשלבי התפתחותו, כשהוא מכיל אחוז גבוה של מים, הוא עדיין רך ואינו קשה (בשלב הדונג). בשלב זה הנוזלים בגרעין מהווים עד 50 אחוז מהגרעין והעמילן נוזלי והוא מכיל אחוז גבוה של סוכרים- גלוקוז ופרוקטוז,  חימום הגרעין גורם לתהליך של דנטורציה- שינוי במבנה החלבון והעמילן של הגרעין, העמילן מתפרק החל מ45 מעלות צלסיוס.[72] חלבוני הגלוטן מתקשים ומתחילים לאבד את יעילותם החל מ70 מעלות צלסיוס.[73] חימום הגרעין גורם אם כן למעין בישול של הגרעין על ידי המים המצויים בו, והותרת טעם מתקתק לגרעין המחומם.

 

נספח

שלבי הכנת השעורים לקרבן העומר

מנחת העומר הוקרבה בחג הפסח והובאה מהשעורים, בעוד מנחת הביכורים בחג השבועות הובאה מהחיטים.[74] יש להביא את השעורים לעומר משדות הקרובים לירושלים, מכיוון שהשעורים עדיין לא בשלות ויש לוודא שהן תישארנה רכות, ובמידה ויביאו אותן מרחוק הן תתקשנה בדרך.[75] 

קצירת העומר היתה נעשית במוצאי יום טוב הראשון של פסח, גם אם היה חל בשבת, לאחר הקציר היה מביאים את התבואה למקדש. בפסח, השעורים עדיין בתהליך צימוחן ולא הגיעו להבשלה מלאה, ולכן יש לקלותה באש לפני טחינתה. לדעת רבי מאיר מהבהבים את השיבולים באש לאחר הקציר, ובכך הוא מוגדר כ'קלי', ולדעת חכמים ההבהוב היה לאחר הדישה. הדישה היתה נעשית באמצעות מקלות וקנים, באופן ששומר על הגרעינים שלא ימעכו,[76]  לאחר הדישה קולים את הגרעינים בכלי נחושת מנוקב (אבוב) כדי לוודא שכל הגרעינים נטחנים, לדעת חכמים בכך התבואה מוגדרת כ'קלי'. לאחר הקליה שטחו את הגרעינים בשמש כדי לייבשם, לאחר הייבוש כתשו אותם ב'ריחיים של גרוסות', ולא טחנו אותן בריחיים רגילות של תבואה, כל זאת מכיוון שגרעיני השעורה נקצרו לחים, הגרעין דבוק לקליפה ולא ניתן להפרידו בנקל על ידי טחינה,[77] וקשה יותר להפיק מהם קמח.[78]

לאחר הקרבת קרבן העומר שווקי ירושלים היו מלאים קמח וקלי שנקצרו לפני הבאת קרבן העומר. חל איסור לקצור את התבואה לפני הבאת העומר, אולם במידה והתבואה נקטפה, לא חל על כך איסור קצירה. לדעת חכמים אין לעשות כן מכיוון שיש חשש שמא יבוא האדם לאכול מתבואה זו, אך לדעת רבי יהודה לא חוששים שמא אדם יבוא לאכול, וכדי להקל על עולי הרגל- היקלו בכך.[79]



[1] בבלי מנחות פד, א.

[2] רמב"ם ספר המצוות עשה מד, תמידים ומוספין פרק ז.

[3] ויקרא ב, יד.

[4] בבלי כריתות ה, א, איסור אכילת התבואה החדשה חל על אכילת כל אחד מהם בנפרד- לחם, קלי וכרמל. רמב"ם מאכלות אסורות, י, ג, יש לציין כי איסור חדש כולל גם איסור קצירה לפני העומר, ולא רק איסור אכילה, ראה להלן.

[5]  ויקרא כג, יד.

[6] ירושלמי חלה א,א; א, ג.

[7] אנציקלופדיה לחקלאות, ערך "דגניים", עמ' 50.

[8] ניתן להגדיר שלושה חלקים מרכזיים של גרעין החיטה כקליפה: 1. המוצים והגלומות- במיוחד בשעה שהן נשארים צמודים לגרעין (גרעין עטוי). 2. הפריקארפ (קליפת הפרי). 3. מעטה הגרעין. 

[9] לכל אחד מאלו תכונות שונות, הופך את הטחינה של שלושתם יחד לבעייתית מאוד: האנדוספרם הוא קשה אך מתפורר בקלות, והטחינה שלו היא קלה יחסית; הסובין, שעשיר מאוד בסיבים תזונתיים, הוא קשה לשבירה; הנבט, בגלל אחוז השומנים הגבוה בו, הוא בעל אלסטיות גבוהה, ולכן קשה לטחינה. בגלל תכונותיהם השונות של הרכיבים טחינתם יחד היא ארוכה, כאשר האנדוספרם הוא הראשון להיטחן ואילו הנבט והסובין נטחנים בסוף התהליך. הרטבת הגרעין כדי להקל על טחינתו מוכרת מזה אלפי שנים. 

[10] ישנם הבדלים בין זנים שונים כמה ימים לאחר הנביטה הצמח פורח ומתחיל תהליך יצירת הגרעין, ישנם אף הבדלים ביקצב צבירת החומרים בגרעין- צבירה איטית או מהירה, ראה למשל מבחני זנים למספוא בדרום ובנגב, 2023 https://www.gov.il/BlobFolder/reports/strain-tests-for-forage/he/Professional_information_strain-tests-for-forage.pdf

[11] הנוזלים נצברים בתחילה בחלל שבין קליפת הגרעין לרקמת האנדוספרם (cavity fluid), ולאחר מכן מוטמעים באנדוספרם.

[12] מכאן הכינוי הבשלת חלב – בשל הצבע הלבן.

[13] שמות ט, לא.

[14] רש"י, רבינו גרשום מנחות סו, א.

[15] משנה כלאים ה, ז, השלב הראשוני של התפתחות הצמח נקרא 'עשבים', בתחילת היווצרות השיבולת והגרעין נקרא 'אביב', ובהבשלה המלאה נקרא 'דגן'.  

[16] בבלי מנחות סח, ב.

[17]שמות לד, יח,  דברים טז, א, בבלי ראש השנה ז, א; כא, א. ראה תוספתא סנהדרין (צוקרמנדל) ב, ג, בבלי סנהדרין יא, ב מהם הקריטריונים לעיבור השנה.

[18] ספרי דברים פרשת ראה פיסקא קכח ד"ה כי בחדש.

[19] רש"י ויקרא כג, יד כתב ש:"כרמל הן קליות שקורין גרניד"ש" ראה לעזי רש"י חלק א עמ' 12, שכתב שמקור המילה הוא מלטינית- granum, גרעין, אך מכיוון שיש גרסאות רבות קשה לדעת מהו הפירוש הנכון.

[20] בבלי מנחות סו, ב.

[21] ראה רש"י שבת קה, א ד"ה כרמל שכתב שכרמל הוא שהגרעין נפוח.

[22] תוס' מנחות עא, ב.

[23] רש"י ויקרא ב, יד, רש"י ישעיהו ל, ג, רש"י ותוס' מנחות סד, ב, רש"י כריתות ד, ב.

[24] תפסיר לרס"ג ראה נוה שלום, פירוש על התפסיר, הוצאת בן צבי ירושלים, 2022 עמוד: 347.

[25] משנה מנחות י, ד, ריחיים של גרוסות הם ככל הנראה מתקן כתישה קבוע או נייד, בעל מבנה מיוחד לכתישת גרעינים שונים, ראה דוד עיטם, "רחים של גרוסות" - מתקן לייצור גריסים מהתקופות הרומית והביזנטית בארץ-ישראל , בתוך מחקרי יהודה ושומרון ו (תשנו), עמ' 191- 202, יעקב אשל עורך.

[26] העמק דבר ויקרא ב, יד.

[27] רמב"ם נחלות ג, ד, שו"ע חו"מ רעח, ו.

[28] רש"י כריתות ד, ב ד"ה קלי - שנתייבש.

[29] רש"י ויקרא ב, יד.

[30] בבלי מנחות סו, ב.

[31] בערוך ערך קלי כתב שקלי הוא תוצר של מאכל שנשרף באש והוכן כך לאכילה.

[32] תרגום המיוחס ליונתן, אונקלוס ויקרא כג, יד.

[33] בתפסיר, רס"ג מבאר שהקלי הוא 'סויקא' ומדובר במובחר מקמח חיטים או שעורים, ראה נוה שלום, פירוש על התפסיר, הוצאת בן צבי ירושלים, 2022 עמוד: 347

[34] שמואל ב, יז, כח.

[35] רש"י סנהדרין צג, א ד"ה קליות.

[36] רש"י כתובות טו, ב.

[37] תוספות פסחים מ, א, ד"ה ה"ג ר"ח.

[38] בבלי פסחים מ, א, ראה בראנד כלי חרס, עמ' קפ. לדעת אביי כשהנוזלים נותרים בו יש לחשוש להחמצת החיטים, אולם לדעת רבא מכיוון שמדובר ב'מי פירות' אין לחשוש לכך.

[39] שמואל א כה, יח.

[40] שמואל ב יז, כח.

[41] מלכים ב, ד, מב.

[42] רות ב, יד.

[43] בבלי מנחות עא, ב, תוס' ד"ה במנמר.

[44] משנה מנחות י, ד, תוספתא חלה (ליברמן) א, ד, ירושלמי חלה א, ד.

[45] שו"ע יו"ד שכט, ו.

[46] תוספתא שבת (ליברמן) יב, יד, ראה רמב"ם שבת כא, לג, שו"ע או"ח שכא, יד, לגבי כמות ואופן הגיבול המותר בשבת.

[47] משנה כתובות ב, א חלוקה זו מהווה ראיה שהאישה היתה רווקה בעת החתונה, וכתובתה במקרה של גירושין היא כשל בתולה.

[48] בבלי פסחים קט, א.

[49] שו"ע או"ח תקכט, ב.

[50] משנה ב"מ ד, יב.

[51] תוספתא שבת (ליברמן) יז, ז.

[52] תוספתא פסחים (ליברמן) י, יא, רש"י ברכות מא, ב ד"ה פת הבאה.

[53] תוספתא ביצה (יום טוב) (ליברמן) ד, י, ראה ירושלמי כתובות ב, י, קידושין א, ה.

[54] תוספתא פסחים (ליברמן) י, יא, בבלי פסחים קיט, ב.

[55] רש"י נדרים מט, ב ד"ה אכלה בחסיסי.

[56] תוספות נדרים מט, ב ד"ה בחסיסי – קמח.

[57] רש"י שבת קנה, ב; מגילה ז, ב.

[58] רש"י שבת קנה ד"ה קלי - קמח.

[59] רש"י עירובין כט, ב ד"ה שתיתא.

[60] רש"י ע"ז לח, ב ד"ה שתיתאה.

[61] רק כך ניתן להבין כיצד חילקו קליות בליל פסח, שהרי ליל הסדר חל לפני הבאת העומר. רש"י פסחים קט, א ד"ה קליות – קלי.

[62] שו"ע או"ח רח, ה.

[63] ארחות חיים הלכות ברכות חלק א, אות ד.

[64] תוספות ברכות לז, א, ראה שו"ע או"ח רח, ד.

[65]  ראה משנה תרומות ה, א- ג במקרים שונים של תערובות תרומה וחולין טמאים וטהורים, אחד מהפתרונות הוא להכין קליות מהתרומה כדי שהיא לא תיטמא בעת ההכנה, רמב"ם תרומות יד, יב- כ. 

[66] רמב"ם חמץ ומצה ה, ה, שו"ע או"ח תסג, ג.

[67] תוספתא פסחים (ליברמן) ג, ד, ראה תוספתא כפשוטה במקום, יש לציין שבשו"ע או"ח תסו, ו הובא שדין זה הוא אף בקמח רגיל, בתנאי שהמים מטפטפים עליו ברציפות ללא הפסקה.

[68] ירושלמי שבת א, א.

[69] כריתות יב, ב.

[70] תוספתא עבודה זרה (צוקרמנדל) ד, יא.

[71] ירושלמי שבת א, ד, ע"ז ב, ח, בבלי ע"ז לז, ב, רש"י ע"ז לח, ב ד"ה וקליות – נמי, רמב"ם מאכלות אסורות יז, יז- כא.

[72] Koehler , Chemistery p. 15

[73] Wehrli, Thermall, p.23

[74] בבלי מנחות פד.

[75] בבלי מנחות סד, ב, ראה רש"י במקום, רש"י סוטה דף מט עמוד ב ד"ה ועל אותה.

[76] בשנה מדיש של תבואה בשלה דיה, שאז ניתן לדוש באמצעים קשיחים, השעורים למנחה זו נקצרו בשלב שהגרעין עדיין לא יבש ודישתם באמצעות מכות חזקות תגרום למעיכתם.

[77] רש"י מנחות סו, א.

[78] משנה מנחות י, ד- ה.

[79] תוספתא מנחות (צוקרמנדל) י, כה, בבלי פסחים יא, א, מנחות סח, א, רש"י פסחים דף י עמוד ב ד"ה משקרב העומר ראה תוספות במקום שביאר שלדעת רבי יהודה היקלו בדבר בשל עולי הרגלים.

toraland whatsapp