זיהוי בעלי החיים

חזור למפתח הערכים

חלדה

חלדה

איורים של אבן ערס (חמוס): מימין – מן המילון אלמנג'ד (1908). משמאל – מחיבור ערבי מן המאה הארבע עשרה

חָלְדָּה

פירושו של הרמב"ם לכאורה אינו עקיב, ונראה שלדעתו המונח "חולדה" בלשון המשנה הוא שם קיבוצי לכמה מיני בעלי חיים (השוו לערך "חולדת הסניים"), ויש לבאר לפי ההקשר.

במקום אחד פירש הרמב"ם שזו "אלכ'לד" (خلد),[1] כינוי שבדרך כלל מכנים בו את המכרסם שמכונה בימינו "חולד" (Spalax ehrenbergi).[2] נראה שזיהוי זה נובע מן הדמיון בין השם המשנאי ובין השם הערבי. עם בעל חיים זה מקובל גם לזהות את ה"אישות" שנזכר במשנה (ראו בערכו), ובכך הרמב"ם הלך בעקבות פירוש הירושלמי: "אישות זו חולדה".[3]

עם זאת, הרמב"ם סבר בעקבות פרשנים שקדמו לו שיש מיני "חולדות", ואין בהכרח זהות בין אישות לחולדה.[4] המשנה שעוסקת בטרפות העוף אומרת: "הכתה חולדה על ראשה מקום שהיא עושה אותה טרפה".[5] במקרה הזה אי אפשר להסביר שמדובר באישות (כ'לד), שכן הוא יצור צמחוני שעיניו מנוונות, והוא חי במחילות מתחת לקרקע ואינו מתאים לטורף שנזכר במשנה. לכן, הרמב"ם זיהה את החולדה במשנה במסכת חולין עם "אלערס – וכל שכן מה שגדול ממנו". לפי הסיפא של דבריו אפשר להניח שזהו יצור קטן ביחס למכרסמים אחרים. הכוונה היא לבעל חיים טורף הידוע בימינו בשם "חָמוֹס" (Mustela), ונקרא בערבית גם "אבן ערס" (ابن عرس). [6] ייתכן שבכך הרמב"ם צידד בזיהוי ה"חֹלד" המקראי עם ה-Mustela, כפי שתרגמו השבעים, הוולגטא ורש"י לתורה (ויקרא יא, כט).[7]

החמוס הוא טורף קטן, אכזרי וערמומי, בעל גוף מאורך וגמיש. ייתכן מאוד שהרמב"ם הכיר בעל חיים זה במצרים, ובה החמוס המצרי (M. subpalmata) מוכר עד היום.[8] כמה מקורות מימי הביניים מעידים במפורש על שכיחותו של החמוס במשכנות האדם במצרים, ועל השימוש בו להדברת עכברים ונחשים.[9] גם בפירושו למסכת חולין הגדיר הרמב"ם את ה"חולדה" בשם קיבוצי, והביא כאמור את החמוס בתור דוגמא לטורף הקטן ביותר: "אלערס – וכל שכן מה שגדול ממנו".[10] כלומר, בשם "חולדה" אפשר לכלול גם טורפים אחרים שדומים לו, כגון הדלק (Martes foina) או הסמורVormela peregusna) ).[11] לדעתנו, פרשנות זו קולעת גם למינוח הקדום שבמשנה. חמוס השלגים (גמדי) (Mustela nivalis) היה בתקופת המשנה והתלמוד בארץ ישראל.[12]



[1].פהמ"ש פסחים א, ב.

[2].מעלוף, עמ' 162; שם, עמ' 232;          
G. Dalman, "Palästinische Tiernamen", Zeitschrift des deutschen Palästina Vereins, 46 (1923), p. 69.  (להלן: דלמן, שמות).

[3].ירושלמי, מועד קטן א ד, פ ע"ג.

[4].ראו למשל בתרגום אונקלוס לויקרא יא, כט-ל, ובו ה"חֹלד" מתורגם ל"חולדא", ואילו ה"תנשמת" ל"אשותא".

         כך גם עולה לכאורה מדברי המשנה במסכת כלים שמבחינה בין מצודת החולדה הטמאה (טו, ו) ובין מצודת האישות הטהורה (כא, ג). וראו גם פירוש רש"י לסוכה כ ע"ב, ד"ה או שרצים: "כגון חולדות ואישות".

[5].חולין ג, ג, ובפירוש הר"י קאפח שם נפלו שיבושים.

[6].נוסף על הפירוש למשנה, הרמב"ם מזכיר את השימוש בחמוס גם בחיבורו הרפואי "על הסמים" בתור תרופה לאדם שנפגע בידי בעל חיים ארסי; ראו רמב"ם, סמים, עמ' 11.

[7].דיון נרחב על אפשרות זו ראו אצל טריסטראם: H.B.Tristram, The Natural History of the Bible, London 1867, p. 151.

[8].ראו מעלוף, עמ' 263-262.

[9].אלנוירי, נהאית אלארב פי פנון אלדאב, י, קהיר 1924, עמ' 162-161 (להלן: נוירי); אלקזויני, עג'איב אלמח'לוקאת, בירות (בלא ציון תאריך), עמ' 336 (להלן: קזויני); דמירי, ב, עמ' 233-232.

[10].פהמ"ש חולין ג, ג.

[11].בארץ ישראל יש שכינו בעת החדשה את הסמור בשם "ערס"; ראו מעלוף, עמ' 262; דלמן, שמות, עמ' 70.

[12].למעשה, נמצאו שרידים זואו-ארכיאולוגיים של חמוס השלגים בארץ ישראל ובעבר הירדן מתקופת הברונזה הקדומה ומתקופת הברזל. באתר ליד שער העמקים נמצאו שרידים גם מן המאות השלישית והשנייה לפנה"ס; ראו:

         G. Bar-Oz & T. Dayan, "Weasels from the Hellenistic period of Isreal", Israel Journal of Zoology, 47 (2001), pp, 271-273.

         לאחר פרסום זה נמצאו בכפר עותנאי הסמוך שרידי חמוס מן המאה השלישית לסה"נ. תודתי לפרופ' גיא בר עוז על מידע זה. טריסטראם מדווח בספרו על החמוס: "בסביבת הר תבור וכנראה גם באזורים מיוערים אחרים"; ראו ה"ב טריסטראם, החי והצומח של ארץ ישראל, חלק החי (ח' מויאל מתרגם), ירושלים תשס"ז, עמ' 57. עם זאת, אין לנו עוד עדויות מוצקות להימצאות חמוסים בישראל בעת החדשה. להרחבה ראו: ז' עמר, "החָמוס - זיהוי ה'חולדה' שבמשנה על ידי הרמב"ם", לשוננו, עג (תשע"א), עמ' 333-327 (להלן: עמר, החמוס). 

toraland whatsapp