זיהוי בעלי החיים

חזור למפתח הערכים

פרוטיות

פְּרוּטָיוֹת

לדעת הרמב"ם, ה"פרוטיות" הוא שם כללי לפרדים,[1] כלומר, לכל הכלאה אפשרית ולעשיית מלאכה בין המין סוס ובין המין חמור (סוס ואתון או סוסה עם חמור).[2] לפי פירוש זה, המשנה הזאת ממשיכה את המשנה שלפניה[3] ועוסקת בספק בנוגע לפרדות (ה"פרטיות") מסוימות, למשל: איננו יודעים אם מדובר בפרד שאמו סוסה, ואז אסור להרכיבו על פרדה שאמה אתון, וכן אסור להרכיב פרד שאמו אתון על פרדה שאמה סוסה. להלכה, הפרדים נוצרו באיסור ונחשבים מין אחר; בדיעבד, מותר להשתמש בהם, ואף להכליאם במינם – כלומר פרד בפרדה – ולדעת רב יהודה, רק אם מוצא ההורים זהה בשני הזיווגים.[4]

כידוע, בדרך כלל הפרדים עקרים, אך היו בעבר כמה עשרות מקרים שבהם פרדות המליטו,[5] וברוב המקרים הפרדה הייתה בת מכלוא של חמור וסוסה. נראה שלדעת הרמב"ם האיסור חל גם על ניסיון האדם לקיים פעולת הכלאה שאסורה מן התורה,[6] אף על פי שאין זה שכיח שוולדות ייווצרו מפרדים.[7] האיסור חמור יותר במשיכת שתי "פרוטיות" יחד, שכן כך נעשית מלאכה אסורה בפועל.[8]



[1].השם "פרד" בלשון חז"ל הוא בדרך כלל כינוי להכלאה השכיחה בין חמור ובין סוסה, ואילו הפרט הוא הוולד שאיננו יודעים לבטח מי אביו ומי אמו. גם בספרות הרומית הבחינו בין הכלאה רגילה של חמור וסוסה ובה הצאצא נקרא "פרד" (mulos), ובין הכלאה נדירה יותר ופחות טובה בין סוס לאתון, ובה הצאצא נקרא "היניולוס" ((hinnulos, ראו: Plinius, Naturalis Historia VIII 172. מכאן ההבחנה באנגלית בין Mule ובין Hinny.

         יש מי שהציע שהשם שבמשנה נגזר מן השורש פ-ר-ט, כלומר, שבהמה זו בודדת, בלא זוג, הואיל ואין לה הכשרה טבעית לזיווג; ראו: א' שושן, בעלי חיים בספרות ישראל: בין יהודי לבהמתו, רחובות תשל"א, עמ' 212.

[2].פהמ"ש כלאים ח, ה, והשוו תנחום הירושלמי, ערך פרט, שמוסיף עוד פירוש: "ויש אומרים סוסי משא".

[3].כלאים ח, ד.

[4].בבלי, חולין עט ע"א; רמב"ם, הלכות כלאים ט, ו. ובפהמ"ש כלאים ח, א, כתב בקצרה מבלי לפרט: "שאסור להרביע בהמות שהם מורכבים משני מינין זה עם זה, כגון להרביע פרד על פרדה ('בגל עלי בגלה'), כמו שיתבאר בפרק זה". ובגרסה המודפסת המתרגם חשב כנראה שיש כאן סתירה בדברי הרמב"ם, ולכן שינה מן המקור וכתב: "פרד על סוסיא".

[5].פליניוס מציין שבדרך כלל הפרדים עקרים, אך ברשומותיו "נזכרים מספר מקרי המלטה של פרדים, אך אלה היו 'מנבאי רעות'". הוא גם מצטט את תיאופרסטוס, שמציין את הפרדות הממליטות בקפדוקיה, שנחשבות גזע מוזר; Plinius, Naturalis Historia VIII 173. וכן ראו מה שכותב קולומילה על הפרדים בכמה אזורים באפריקה: L. J. M. Columella, On Agriculture (E. S. Forster & E. H. Heffner trans.), London 1968: VI, xxxvii 3 .

[6].ראו מורה הנבוכים, ג, מט, בעניין איסור כלאי בהמה.

[7].השוו: עמר, ארבעת המינים, עמ' 43, הערה 104; שם, עמ' 51.

[8].על פי הלכות כלאים ט, ו-ז. 

toraland whatsapp