לזכרו של הרב שמעון בירן זצ"ל הי"ד רב הישוב כפר דרום ת"ו

דברים שמובאים כאן נערכו מתוך תקציר של אותה שיחה שנמצאה בכתביו והם התפרסמו לראשונה לפני שלושים ושתיים שנה, לקראת יום השנה הראשון לנפילתו

הרב אהוד אחיטוב | כ"ז אייר תשפ"ה
לזכרו של הרב שמעון בירן זצ"ל הי"ד רב הישוב כפר דרום ת"ו

השבוע האחרון בכ"ד אייר ה'תשפ"ה, חל יום השנה הל"ג לעלייתו השמיימה, של רבו של הישוב כפר-דרום וחבר מכון התורה והארץ; הרב שמעון צבי בירן זצ"ל הי"ד, שנהרג על קידוש ה' בכ"ד באייר ה'תשנ"ב.
רבי שמעון הי"ד נהרג תוך כדי מאבק מול בן-עולה ישמעאלי שארב לו בשעה שיצא משער הישוב כפר דרום ת"ו לעבודתו במכון התורה והארץ ששכן ממול הכפר על הכביש הראשי בין עזה לרפיח. לצערנו אותו שונא ישראל הצליח לדקור את ליבו הטהור ממש בשערי המכון.
כשנתיים לפני נפילתו בשבת פרשת בהר-בחוקותיי תש"ן, התארחו בישוב המתחדש כפר דרום ת"ו, קבוצה של עולים יהודים מרוסיה, והרב שמעון זצ"ל שוחח איתם על ענייני הפרשה ברוח התקופה. הדברים שמובאים כאן נערכו מתוך תקציר של אותה שיחה שנמצאה בכתביו והם התפרסמו לראשונה לפני שלושים ושתיים שנה, לקראת יום השנה הראשון לנפילתו, בעלון פרשת-שבוע "ארץ-חמדה" (בהר-בחוקותיי ה'תשנ"ג), שיצא ע"י מטה ההסברה של מועצה אזורית חוף-עזה תובב"א.
להלן תקציר דבריו של הרב שמעון בירן הי"ד, באותה שבת. דברים אלו של הרב בירן הי"ד הם בבחינת: "אין עושין נפשות לצדיקים, דבריהם הם זיכרונם"
"ורדפו מכם חמישה מאה ומאה מכם רבבה ירדופו"
לקראת יום שחרור ירושלים ומרחבי ארץ ישראל – במלחמת ששת הימים 
הרב שמעון צבי בירן זצ"ל הי"ד 
"נפתח בברכה שבתורה: 'ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה ירדופו" (ויקרא כ"ו, ח'). מפורסמת שאלת הספרא המצוטטת ומורחבת ברש"י: 'וכי כך הוא החשבון? והלא לא היה צריך לומר אלא מאה מכם שני אלפים ירדופו?!" ודאי יש דברים בגו!..... ברם, חז"ל ראו כאן בספרא ממד אחר. "אינו דומה מועטין העושין את התורה, למרובים העושים את התורה". כלומר, מדובר בכוח טקטי; במלחמה אין להשוות יחס של אחד נגד שניים, לעשרה נגד עשרים, זאת לא אותה פרופורציה.
כך גם ברוחניות: כשיש צדיק אחד – לפעמים אינו מצליח להשפיע בזכויותיו שבשמים, וגם לא מצליח להשפיע בארץ. כשיש ציבור של אנשי תורה, של יראת שמים - יש לזה משמעות ביותר – לא פרופורציונלית. ויובנו על פי זה דברי רש"י (בראשית יח, כט) בדיון שהיה בין הקב"ה לאברהם, שהמשא ומתן עם ה' היה על חמשים, ארבעים, וכו'. זה שחמשים צדיקים יצילו חמשה כרכים, ארבעים ארבעה כרכים וכו'. והקשה הרמב"ן (שם) הרי זה אותו עיקרון, ומדוע כל האריכות?! ועונה לשיטת רש"י: לא בטוח שאם חמשים יצילו חמש, אזי ארבעים יצילו ארבע. כי אין דומה רבים למועטים גם ברוחניות!".
מסיים הרב בירן זצ"ל: "דבר זה יש לו משמעות רבה אלינו, שהרי זהו העניין של מניין, של מדינת ישראל, של כנסת ישראל. זהו ערך בפני עצמו, כוח שאין לאלף יחידים. כאן מונח היסוד לכל הרעיון של התהוות קהילה, של ישוב שומרי תורה. אדם לבדו, יכול להשפיע, יכול להיבלע ואף יכול להיות מושפע. אולם ציבור שלם, שמתאגד תחת דגל יראת שמים, תורה ושמירת מצוות – מחזק זה את זה, וממילא גם יכול בכוחו להשפיע בדברים שיחיד לא מסוגל לעשות".
דבריו של הרב שמעון הי"ד נאמרו אמנם לפני זמן רב, אך לא נס ליחם גם בימים אלו, במלאות נ"ח שנים (חמישים ושמונה) למלחמת ששת הימים. במלחמה זו זכתה מדינת ישראל לנס ופלא בגילוי יד ה' עליה, וממש במהירות הבזק צה"ל כבש את יהודה שומרון עזה ורמת הגולן ובשיאה שוחררה ירושלים "העיר שחוברה לה יחדיו" – 'שעושה את כל ישראל חברים'. עובדה זו מורגשת בשנים האחרונות ובמיוחד בשנה וחצי האחרונה, בה רבים מעם ישראל 'מתחברים' יותר ויותר למשמעותה של ירושלים, ש'עושה את כל ישראל חברים', ועינינו רואות את מה שלימדונו רבותינו זצ"ל שהמערכה והמאבק של אומות העולם בישראל הוא מאבק 'על ה' ועל משיחו' 'ועל ירושלים ידו גורל', ודווקא עובדה זו מקרבת את ישראל לאבינו שבשמים.
יהי רצון שמתוך ההודאה על שחרור ירושלים, נזכה להמשך גילוי הקודש במדינת ישראל על כל חלקי האומה מכוחה של קדושת ירושלים העיר שחוברה לה יחדיו. וכשם שזכינו לשמוח בשמחת שחרור עיר הקודש והמקדש משלטון זרים, כן נזכה לשמוח בשמחת גאולים בקיבוץ כל הנפזרים בביאת הגואל, בבניין אריאל ובכינון מלכות בית דוד במהרה בימינו.

toraland whatsapp